וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוכל לבד - קלפוטי תותים

צבי טריגר

15.1.2008 / 6:00

צבי טריגר מתכסה בשמיכה ומפרגן את עצמו ואתכם בווריאציה על קינוח צרפתי בתוספת הפרי החם של העונה

כותרת המדור "המינימליסט" בעמודי הבישול של הניו יורק טיימס בשבוע שעבר הייתה: "קלמנטינות מתחת לשמיכה", והיה לי ברור שמכותרת כזו רק טוב יכול לצאת. אחרי הכל, איזה פריט יכול להיות יותר חשוב במזג אוויר שכזה משמיכה?

כבר כתבתי כאן בעבר על מרק ביטמן, הוא "המינימליסט" (במדור על "לחם הזמן יעשה את שלו"). ביטמן מתמחה במאכלים פשוטים להכנה, מהירים ובעלי רשימת מצרכים מצומצמת, והוא אחד מאותם כותבי אוכל שאני יודע שאצליח במאה אחוז עם המתכונים שלהם.

דווקא הפעם זה לא הלך חלק. כשביטמן כתב על קלמנטינות בשמיכה הוא התכוון לקלפוטי (Clafouti או Clafoutis), הקינוח הצרפתי שעשוי מדובדבנים אפויים בבלילה. את הדובדבנים (יש הגורסים שאסור לגלענם) מסדרים בתבנית חסינת חום, ויוצקים עליהם בלילה שדומה לבלילת פנקייק. אפשר לאפות את הקלפוטי לגמרי, עד שהוא מקבל מרקם של עוגה, או להשאירו חצי-אפוי, ואז הוא כמו פודינג עשיר.

ביטמן סיפר שבביקור בפריז לאחרונה, הוא נתקל לראשונה בקלפוטי מקלמנטינות בתפריט של ביסטרו נחשב, ובמדורו הוא הציע מתכון בהשראת אותו קלפוטי. מייד התיישבתי לחשב ויצרתי גירסה לאחד. כמו הגרטאן והשטרויסל שכיכבו במדורים קודמים, גם הקלפוטי הוא מאפה אידאלי לאחד. קילפתי את הקלמנטינות והסרתי בסבלנות אין קץ מהפלחים את הרשת העדינה של הנימים. סידרתי אותן בתבנית גרטאן אישית, הכנתי את הבלילה, יצקתי ואפיתי. אבל אבוי – הקלמנטינות שנכנסו מתוקות כדבש אל תוך הבלילה, יצאו מהתנור מרירות.

מה שנחמד במתכון הזה הוא שהוא כל כך פשוט, שאפשר פשוט לשחק איתו ולנסות כל מיני פירות. אז מייד הכנתי בלילה חדשה ושלפתי מהמקרר את קופסת התותים שהייתה שם. ניקיתי כמה תותים, סידרתי אותם בתבנית, יצקתי שוב את הבלילה – ולתנור. התוצאה הפעם הייתה חלומית. התותים התרככו אבל לא איבדו את צורתם, וטעמם העמיק והתקרב לטעמה של ריבת תותים משובחת.

קלפוטי תותים לאחד

המצרכים:
½ כפית חמאה
3 כפות + כפית קמח לבן
3 כפות סוכר לבן
1 ביצה
קורט מלח
4 כפות שמנת מתוקה
4 כפות חלב
¼ כפית תמצית וניל
5-10 תותים (תלוי בגודל)
אבקת סוכר לקישוט (לא חובה)

הכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.

2. משמנים תבנית אפיה אישית בחמאה. זורים מעל החמאה את כפית הקמח, ומטים את התבנית לכל הכיוונים, כדי שהקמח יצפה את כולה. הופכים את התבנית מעל הכיור או הפח, וטופחים עליה כדי להיפטר מעודפי הקמח.

3. מנקים את התותים ומסדרים בתוך התבנית.

4. בקערה קטנה טורפים את הביצה. מוסיפים את הסוכר ואת המלח, וטורפים שוב. מוסיפים את הווניל, השמנת המתוקה והחלב וטורפים.

5. מוסיפים את הקמח ומערבבים קלות, רק עד שנוצרת בלילה. אין צורך לפרק את כל הגושים וחשוב לא לערבב את הבלילה יתר על המידה, כדי שהמאפה לא יהיה במרקם של לחם.

6. יוצקים את הבלילה על התותים שבתבנית (ייתכן שיהיו שאריות בלילה, תלוי עד כמה מילאתם את התבנית בפירות).

7. מניחים את התבנית האישית בתוך תבנית גדולה, למקרה שחלק שתוכן התבנית הקטנה יגלוש בזמן האפייה. מכניסים לתנור ואופים כ-30 דקות, עד שהקלפוטי תפוח וזהוב. אפשר לאפות אותו יותר, עד שיגיע למרקם של עוגה, ואפשר להשאירו רך יותר, כמו פודינג חם – הכל לפי העדפתכם.

8. מוציאים את התבנית מהתנור, זורים את אבקת הסוכר, ומגישים.

הערות וגיוונים:

1. אי אפשר להכין את הקלפוטי מראש ואי אפשר לשמור קלפוטי במקרר. צריך לאכול אותו מייד לאחר ההכנה. הוא טעים חם או בטמפרטורת החדר.

2. אפשר להחליף את התותים בפלחי קלמנטינות (אם אתם מעדיפים את המאפה מעט מריר), בפרוסות בננה, בקוביות אגס או תפוח, או בכל פרי אחר שעולה על דעתכם ושמוצק דיו כדי לעמוד באפייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully