וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוכל לבד: צזיקי סלק צלוי

צבי טריגר

14.4.2008 / 23:32

בהשראת הניו יורק טיימס, מנשלים את המלפפון מהצזיקי לטובת גרסה פשוטה ומסנוורת. מיוחד לימים של חמסין ומטבח מדמם

הימים החמים שמתרגשים עלינו מצריכים היערכות זריזה, ואין כמו מרק צונן כדי להפיג ולו במעט את מועקת החום. צזיקי וגספצ'ו הם שני המרקים המוכרים והמתבקשים, אבל היום אני עומד לעשות בצזיקי שינוי ולחליף את המלפפון המגורר המסורתי בסלק צלוי. את הרעיון להחליף את המלפפון בסלק מצאתי, כמו הרבה רעיונות, במדור הבישול של הניו יורק טיימס, אלא ששם הצזיקי הוכן מסלק צהוב. כיוון שבארץ עוד לא נתקלתי בסלק צהוב, ניסיתי להכינו עם סלק אדום רגיל, והתוצאה היתה נהדרת.

סלק הוא אהבה גדולה שלי (לא כמו חציל, אבל די גדולה). ובזמן האחרון המטבח שלי נראה כמו בית מטבחיים, אלא שמי שמדממות בו הן עשרות פקעות סלק, טריות, מבושלות או צלויות (לקח חשוב: ללבוש את הבגדים הכי גרועים שלכם וגם להתעטף בסינור כשמטפלים בסלק). לפני שבועיים אפילו אפיתי עוגת סלק (על תוצאות הניסיון המר – אך המעניין – ההוא אפשר לקרוא בבלוג שלי).

בשנים בהן גרתי בניו יורק נהגתי להכין סלט של סלק נא בשלושה צבעים: האדום-סגול הרגיל, סלק צהוב, וסלק אדום-לבן, שכשפורסים אותו לרוחב, הפרוסות הן בדוגמה מרהיבה של טבעות אדומות ולבנות לסירוגין. אני לא יודע אם ניתן להשיג את שני זני הסלק האלה בארץ (לא נתקלתי בהם אצל הירקנים שבאזור מגוריי), אבל אם אתם נתקלים בהם, בארץ או בחו"ל, כדאי מאוד לנסות אותם.

ויש עוד טוויסט קטן: את הצזיקי אני מכין מתערובת של יוגורט וריוויון. בדרך-כלל מכינים אותו מיוגורט בלבד, אבל בגלל החמיצות והחריפות הקלה של הסלק, נדמה לי שהריוויון מעדן מעט ומאזן את החמיצות, ומוסיף משהו קטיפתי ומלטף למרקם ולטעם הנושכים האופייניים כל כך לצזיקי.

מתכון: צזיקי סלק צלוי

המצרכים (למנה אחת):
1 סלק קטן
1 גביע יוגורט (150 מ"ל)
4 כפות רוויון
שן שום קטנטנה, קצוצה דק
חופן קטן של עלי שמיר, קצוצים דק
מלח
שמן זית

ההכנה:
1.מחממים תנור ל-220 מעלות. שוטפים את הסלק, מייבשים, ומניחים על ריבוע נייר כסף. מטפטפים עליו מעט שמן זית, ומורחים בעזרת האצבעות את השמן על הפקעת כולה. צוררים את נייר הכסף לצרור, מניחים בתבנית, ומכניסים לתנור. אופים כ-45 דקות, עד שהסלק רך, אבל עדיין שומר על פריכות ולא מתפורר לגמרי. מוציאים, ומצננים מעט, עד שאפשר לגעת בו. כשהסלק מתקרר מעט, מקלפים אותו, ומגררים בפומפיה.

2. בקערה קטנה מערבבים את היוגורט, הרוויון, השום ורוב השמיר (שומרים מעט שמיר לקישוט). ממליחים.

3. בתחתית קערת מרק עמוקה מניחים את רוב הסלק. יוצקים מעליו את תערובת היוגורט, ומקשטים בסלק ובשמיר ששמרנו בצד. מזליפים על הצזיקי כמה טיפות שמן זית, ומגישים.

הערות וגיוונים:
1. אפשר לערבב את כל החומרים מראש, ואז מתקבל מרק ורוד יפהפה, אבל אני אוהב את ההפתעה שבגילוי הסלק בתחתית קערית המרק.

2. אפשר להחליף את הסלק הצלוי בגזר צלוי. צולים באותה שיטה, כחצי שעה בלבד (או אפילו פחות, תלוי בעובי הגזר), מצננים, מקלפים ומגררים בפומפיה, וממשיכים משלב 2.

  • עוד באותו נושא:
  • צזיקי
  • סלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully