וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה פה, שוק?

רותי שטיינברג

14.6.2010 / 8:29

שוק האיכרים, שנוסד לפני כשנתיים בת"א, שולח השבוע זרוע לגבעת שמואל. המייסדת, מיכל אנסקי, מדברת על פירות, ירקות ואידיאלים

קשה להאמין, אבל רק לפני שנתיים וכלום הוקם שוק האיכרים בנמל תל אביב. השוק, פרי יוזמתן של שיר הלפרן ומיכל אנסקי, הוקם במטרה לקצר את הדרך שבין החקלאי לצרכן ובין השדה לסלט והתבסס בסדר היום השישי של לא מעט מתושבי תל אביב. כיום הוא כבר שולח זרועות להרצליה, רעננה וקיסריה, וגם הקים לעצמו כמה מתחרים, כמובן.

ב-18 ביוני יפציע האח החמישי בשמי גבעת שמואל, בסמוך לקניון הגבעה. גם הוא, כמו היתר, בחסות ארגון הסלואו פוד העולמי. הארגון, למי שחי בתוך שקית צ'יפס עד עכשיו, קם כריאקציה למזון המהיר ששולח גרורותיו ברחבי העולם כחלק מתהליכים רחבים יותר של אמריקניזציה פינת גלובליזציה. מזה עשרים שנה הוא מקדם תפיסה אקולוגית שבבסיסה ההבנה שהאוכל שאנחנו צורכים הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות שלנו, ושאין דין אפרסק שהוקפא במשך חודשים ומוצג בחודשי הקיץ במרכול כדין אפרסק עסיסי שנקטף אתמול בשדה. כמה ימים לפני שייפתח שוק האיכרים בגבעת שמואל, תפסנו את מיכל אנסקי העסוקה, לשיחה על פירות, ירקות ואידיאלים.

במבט לאחור, זה מה שחשבתן שיקרה? צפיתן את ההצלחה של השוק?

אנסקי: "לא ממש. בהתחלה פשוט רצינו ליצור שוק בתל אביב, מהסיבה הפשוטה שאי אפשר היה להשיג סחורה טרייה בעיר. ירקות ופירות שמגיעים למדף ברשתות השיווק בעיר נקטפים בין עשרה ימים לשבועיים קודם, במצב בוסרי, ובתהליך השינוע הם בעצם גוססים ומרקיבים. המשמעות היא שמצד אחד רמת הסוכר עולה ומצד שני הפירות והירקות מאבדים את הערכים התזונתיים שלהם. בשוק התוצרת נקטפת באותו בוקר או יום לפני - זה הבדל מאד משמעותי".

"שווקי איכרים פופולריים בכל העולם מהסיבה הזאת, נגישות לסחורה טרייה". היא מוסיפה. "זה מה שקרה גם כאן. הלקוח הישראלי מרגיש את ההבדלים. יש הרבה מקום לגאווה ישראלית כי החקלאות בארץ נהדרת. גדל כאן מגוון עצום של פירות וירקות מזנים שונים, אבל רובם מופנה עדיין ישירות לייצוא".

אז מה, בסוף תתפרשו בכל הארץ? מטולה היא הגבול?

"ההיענות משמחת אותנו ואנחנו מבינות שיש בהחלט מקום לשווקים נוספים, אבל שוק איכרים זה לא משהו שאפשר לשכפל בדומה לסניף ברשת. אין כאן שום דבר שמזכיר קופי–פייסט. פתיחה של שוק נוסף הוא תהליך ארוך של דיאלוג בינינו לבין החקלאים וכל שוק שנפתח מגבש אופי עצמאי וצביון משלו. אנחנו מתייחסות לכל שוק כמו ילד שצריך לגדל".

השוק ברעננה, למשל, ממוקם בפארק ומאפשר לקונים לעשות פיקניק מייד בתום הקנייה. אלמנט נוסף שנלקח בחשבון בפתיחה של שוק חדש נקרא "השרשרת הקרה". הכוונה לדרך והזמן שלוקח לתוצרת לעבור מרגע הקטיף ועד לדוכן, כשהמטרה היא לצמצם את הדרך למינימום ולחסוך בפליטה של גזי חממה. "כי היוזמה הזאת מושתתת על עקרונות ידידותיים לסביבה, לא פחות מטריות", חותמת אנסקי.

אז לאילו ניחוחות הולכים להתעורר תושבי גבעת שמואל בשישי בבוקר? מכיוון שבמקרים רבים המשק החקלאי הוא גם עסק משפחתי, שיכול להתפצל לגורמים, גם בשוק החדש שלוחות של חלק מהבסטות הוותיקות שמציגות בשווקי האיכרים האחרים: המלפפונים הגמדיים של איתן סגל, הפטריות של חוות תקוע, התירס של גילי מבית שמש, הגבינות האורגניות של מחלבת הנוקד, עשבי התיבול של אורן פנחס והמיצים הסחוטים של 'אריאל מיצים'. בנוסף, יושקו מגוון דוכנים חדשים: חוות הגבינות גליתה, התותים של עמי סלע (שמגודלים בתלייה – שוס); הפיצוחים והפירות היבשים של 'קליית ירושלמי', הירקות של עמוס דבש עם (פלפלים, מלפפונים, חצילים ועוד) והעוגות והמאפים של מאפיית 'עתיד מתוק'.

שוק האיכרים בגבעת שמואל ייפתח ב-18.6.10. קניון הגבעה, חנייה צפונית, כל שישי בבוקר 08:00-15:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully