וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגו-דרינק

גיא גיסר

4.8.2004 / 11:08

גיא גיסר נזכר בגוגואים ומעדכן שאמרטו הוא בכלל לא ליקר שקדים, אלא ליקר גלעיני משמש. היסטוריה, מותגים במחיר שפוי וגם מתכוני קוקטיילים

תאמינו או לא, אבל כבר בגילי הלא כל כך מתקדם תוקפות אותי לעיתים התפרצויות נוסטלגיה מרגשות. ככה סתם, באמצע הרחוב, פתאום עולים לי זיכרונות על החברים מבית הספר, המורה למתמטיקה שלא הכי אהבה אותי ועוד כל מיני חוויות טראומטיות אחרות.

אבל רוב הזכרונות שעולים הם דווקא תזכורת לחוויות נחמדות, כמו משחקים עם החבר'ה: כדורגל, כדורסל, כדורעף, סטנגה ומחבואים, שעיצבו את דמותו הרוחנית (ולפעמים גם הפיזית) של כמעט כל אדם בישראל. אבל עם כל הכבוד להמשחקים האלה, אין שום דבר שיכול להשתוות למשחק שעליו גדל כל ילד בישראל עד שנות השמונים המוקדמות - גוגואים, איזה אושר!

הגוגואים, אותם גלעיני משמש אליפטיים, חומים ולא סקסיים בעליל, היו עבור הילדים בארץ הסיבה להליכה לבית הספר: מילא מורים, מילא לימודים, אבל בהפסקה: משחקים "קרוב לקיר" - תענוג צרוף. דרך אגב, כל מי שמעוניין, יש לי עדיין כדוריד מלא בגוגואים משנת 1985, נפגשים ליד הקיר שצמוד לברזייה.

אבל מסתבר שלגוגואים יש שימושים אחרים מלבד סתם משחק. אם עושים בהם חור אפשר להשתמש בהם כמשרוקיות (אין מי שלא עשה את זה), או להכין מהם אמרטו, ליקר איכותי, שההגדרה שלו מבלבלת הרבה מאוד אנשים בארץ ובעולם.

הכל התחיל באמנות ובאהבה

בשנת 1525, הוטלה על ברנארדינו לואיני (Bernardino Luini), תלמיד בבית הספר לאמנויות על שם ליאונרדו דה וינצ'י שבאיטליה, הזכות לצייר ציור קיר ענק של המדונה בכבודה ובעצמה. לואיני, שהיה נרגש מאוד מההחלטה, החל מיד בחיפושים אחר דוגמנית שתשמש כהשראה לציור. אחרי שבועות רבים של חיפוש מצא לואיני את הבחורה אותה חיפש, עובדת בפונדק דרכים קטן בעיירה סארונו (Saronno), ששמה התפוגג עם השנים ונשאר עלום.

במהלך החודשים הבאים נפגשו השניים יומיום בגלריה של לואיני בסארונו כדי למצוא את הזווית הנכונה ואת הבעת הפנים שהכי תתאים ליצירה. העלמה הצעירה, מה לעשות, התאהבה בברנארדינו בכל לבה וניסתה לגרום לו לחשוק בה גם, אך הוא לא החזיר לה יחס דומה והיה שקוע כל כולו באמנות שלו. לא היה לו פנאי לשטויות כמו אהבה. לאחר כמה ניסיונות חיזור כושלים, פנתה העלמה לאלכוהול. היא רקחה לכבוד לואיני ליקר מתקתק העשוי כולו מגלעיני המשמש, הלא הם הגוגואים. טעמו של הליקר היה מתוק כשל מרציפן, לואיני לגם, אהב מאוד את המשקה (כנראה גם השתכר קצת), נישבה בקסמיה של העלמה ובסופו של דבר התאהב בה עד מעל הראש. אותו בקבוק ליקר היה בקבוק האמרטו הראשון שאי פעם נוצר.

איך מכינים?

אף על פי שהאמרטו הוא בעצם ליקר העשוי מגלעיני משמש (יותר נכון מהבפנוכו של הגלעינים), עדיין מתייחסים אליו כמעט תמיד, גם בארץ ובעולם, כליקר שקדים. הסיבה לכך היא פשוטה: לבשר שבתוך גלעין המשמש יש צורה וטעם של שקד, ולאמרטו יש טעם המזכיר מרציפן. למרות זאת, בשום מותג של אמרטו המכבד את עצמו אין שקדים, ולכן לכנות את האמרטו ליקר שקדים זו פשוט טעות.

את האמרטו מכינים, על פי רוב, על ידי מעיכה של בשר גלעיני המשמש, הוצאת השמנים שבו, השרייתם באלכוהול, הוספת חומרי טעם וצבע ועשבים שונים, סינון וביקבוק. האלכוהול הוא מרכיב חשוב מאוד בהכנה, היום משתמשים באלכוהול ניטראלי, אך בעבר השתמשו בברנדי (זה מה שעשתה אותה עלמה כשהכינה את האמרטו הראשון). חלק מהיצרנים יוסיפו לאמרטו תמציות טעם של שקדים כדי לתת לו טעם של אמרטו, אבל מדובר בדרך כלל במותגים פשוטים של אמרטו שלא יכולים להשיג את אותה ארומה ללא תוספת חומרי טעם.

כמעט כל מותגי האמרטו האיכותיים בעולם מגיעים מאיטליה, ומכיוון שזהו ליקר מסורתי עתיק, מתייחסים אליו בארץ המגף בכבוד רב. לאמרטו יש כמה וכמה מותגים - אחד ניצב מעל כולם וכמה אחרים מדשדשים מתחתיו.

צורות הגשה

את האמרטו נהוג להגיש נקי בכוס קורדיאל, אך מכיוון שאנחנו בישראל ודי חם פה, כמעט ולא תתקלו במישהו ששותה אמרטו נקי. אם כבר, אז מזמינים את האמרטו עם קרח (בכוס אולד פאשן), עם תוספת משקה קל (הייבול וקראף עם המשקה הקל בצד) או בקוקטיילים.

איזה קוקטיילים? יש המון. בעולם קיימים מאות קוקטיילים מוזרים עם אמרטו, כשבארץ משתמשים בו בעיקר להכנת קוקטייל אחד: אמרטו סאוור, וזהו פחות או יותר. הנה כמה הצעות לקוקטיילים מעניינים יותר שמתאימים לחיך הישראלי:

* תזכורת: מנה=40cc=כוס טקילה=שוט

אמרטו סאוור Amaretto Sour

מרכיבים:
2 מנות אמרטו
1 מנה מיץ ליים או לימון ממותק

אופן ההכנה:
מוסיפים לשייקר עם קרח את המרכיבים, מנערים היטב ומסננים לכוס אולדפאשן.

אלבאמה סלאמר Alabama Slammer

מרכיבים:
1 מנה אמרטו
1 מנה סלו ג'ין
0.5 מנה סאות'רן קומפורט
דאש מיץ לימון

אופן ההכנה:
לכוס אולדפאשן מוזגים את המרכיבים, מערבבים היטב ושותים.

בארץ ידועה גרסה נוספת של ה'אלבאמה סלאמר' - במקום האולדפאשן מוזגים להייבול, ובמקום מיץ הלימון מוסיפים מיץ תפוזים כמעט עד הסוף. מה יותר טעים? תחליטו אתם.

הסנדק/הסנדקית Godfather/Godmother

שני קוקטיילי אמרטו קלאסיים. ה'סנדק' פונה לקהל אוהבי הוויסקי, וה'סנדקית' לקהל אוהבי הוודקה.

הסנדק:
1 מנה וויסקי סקוטי בלנדד
0.5 מנה אמרטו

אופן ההכנה:
מוזגים לכוס אולפאשן עם קרח את הוויסקי והוודקה, מערבבים קלות ושותים.

הסנדקית:
כמו ה"סנדק", אך במקום הוויסקי מוסיפים וודקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מותגים

דיסארונו Disaronno
מותג האמרטו הראשון והמקורי שיוצר כבר בשנת 1525 והוא המפורסם והנמכר ביותר בעולם כיום. הדיסארונו מיוצר, כבר כמעט 500 שנה, בעיירה סארונו שבאיטליה על ידי המתכון מקורי של אותה עלמה הצעירה. את השמנים מגלעיני המשמש משרים באלכוהול ניטראלי ומוסיפים קרמל ו- 17 עשבים ופירות שונים שהושרו בשמן גלעיני המשמש. לאחר כחודש מסננים את הנוזלים ומבקבקים.

האמרטו של חברת דיסארונו השתנה במהלך השנים, לא כל כך המשקה כמו המותג. אם בעבר הוא כונה "אמרטו דיסארונו אוריגינל" (Amaretto Di Saronno Originale) היום שמו "דיסארונו אוריגינל" ללא השם המפורש "אמרטו". נוצר מצב בו כל צרכני האמרטו ידעו שזה המקורי הוא הדיסארונו, ועקב כך, החליטה החברה לשנות את שם המותג. כיום על הבקבוק מתנוסס בגדול השם "דיסארונו" כשמתחתיו, בקטן, מופיעה המילה "אוריגינל" והמילה "אמרטו" נעלמה לגמרי, מה שמעיד על חוזקו של המותג בעולם. הבקבוק המרובע עשוי זכוכית וונציאנית והוא אחד מקבוקי האלכוהול המפורסמים ביותר בעולם, בין אם מכירים את המשקה ובין אם לא.

הדיסארונו נמכר כיום בלמעלה מ- 150 מדינות ברחבי העולם, צבעו ענברי והוא מכיל 28% אלכוהול. מחירו עומד על כ- 130 ¤ לבקבוק.

לזארוני Lazzaroni
מותג מצוין של אמרטו שמגיע אף הוא מסארונו שבאיטליה. הלזארוני (אמורים לבטא "לצארוני", אך בארץ הוא משווק כלזארוני, אז מי אני שאתווכח?) מיוצר מאז שנת 1851 והשוס הגדול שלו הוא מרכיב אחד ויחיד: עוגיות.

באיטליה יש מושג שנקרא "אמרטי" (Amaretti), ופירושו עוגיות שקדים, כשלמעשה מדובר בעוגיות העשויות מהשמנים שבגלעיני המשמש, בתוספת חלבון ביצים, קמח, סוכר וחומרים נוספים כמו שקדים טחונים. את האמרטי אפשר לקנות בקונדיטוריות רבות באיטליה והוא תוספת פופולרית לצד הקפה.

לפני יותר מ-200 שנה ביקר הקרדינל של מילאן בסארונו, ולכבודו הכינו תושבי העיירה עוגיות אמרטי. ג'וזפה לזארוני ואשתו הכינו את העוגיות עם ליקר אמרטו אמיתי וכשהקרדינל טעם את העוגיות, הוא התלהב ובירך את משפחת לזארוני. בשנת 1851 החליטו במשפחה לערוך ניסוי: הם השרו את העוגיות באלכוהול ניטראלי, הוסיפו תבלינים שונים ויצרו את ה"אמרטו לזארוני": אמרטו שבבסיסו חליטת עוגיות אמרטי. הלזארוני הגיע לישראל לפני כשנה והוא תחליף זול אך מעולה לדיסארונו היקר במקצת.
24% אלכוהול. כ- 70 ¤ לבקבוק.

"סארי" Sari
אמרטו סארי הוא מותג פשוט יחסית, אך מומלץ מאוד להכנת קוקטיילים שונים. המפעל של אמרטו סארי נמצא בעיירה פראנצ'יאקורטה (Franciacorta) שליד ברשיה (טל בנין שיחק שם, זוכרים?). האלכוהול מזוקק שם במזקקות דוד מסורתיות, שמן גלעיני המשמש ותמציות פירות הנסחטות במקום מושרות באלכוהול ולבסוף מוסיפים צבע מאכל ומבקבקים את האמרטו הכי טוב שתוכלו לקבל במחיר של 35 ¤ לבקבוק!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully