וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעקרת הבית הידד!

נגה משל

28.4.2005 / 16:14

לבשי סינר, הפשילי שרוולים, והתקיני לבעלך ארוחת ערב עם מיטב הציוד המודרני שבמטבחך! ספר בישול משנות ה-60 מספק הצצה לימי טרום הפמיניזם אך גם מתכון מיתולוגי לעוגת מצות עם קרם שוקולד

כשהייתי ילדה התפקיד שלי כל פסח היה לעזור לאמא שלי בפרויקט ניקוי ארונות המטבח ובשבוע של חול המועד להכין עוגת מצות עם קרם שוקולד על פי מתכון מספר הבישול הירוק ומלא כתמי השמן וגזירי עיתון מצהיבים ("כיופים" של אודטה דנין לצד סימניית "היי מודרנית שלמי בשק" באדיבות בנק לאומי) שהיה התנ"ך של אמא שלי במטבח.

כשנזכרים בספרי בישול מיתולוגיים מייד קופץ לראש "מהמטבח באהבה" של רות סירקיס, שהיה אליל המטבח בשנות ה-70 והאמא והאבא של כל ספרי הבישול שיצאו אחריו. לפניו, היה מענה אחר לעקרת הבית: "המטבח המשובח" מאת ליליאן קורנפלד שיצא לאור בשנת 1960, ונחשב למילה האחרונה בתחום הבישול העכשווי. אמי קנתה אותו אחרי שהתחתנה כדי לקבל מושג מה עושים עם סיר וגז. רבים מבין 1,581 (!) המתכונים שבו משמשים אותה עד היום, אם כי היא כבר לא ישנה איתו בלילה.

היום, הדפדוף בספר הוא הצצה אל עולם שבו מושגים כמו פמניזם ופוליטקלי קורקט עוד לא היו שגורים ובין דפיו צצות להן פרסומות של פעם ("3 נשים שונות, דעה 1 – סופרגז מעל הכל") שמעלות רגשות נוסטלגיים לימים בהם הכיריים והחשמל היו בגדר המצאה חדישה.

בניגוד לספרי הבישול שיוצאים בימינו ומוקדשים לנושא אחד (דגים, אפייה, מרקים וכדומה), ספר הבישול של ליליאן קורנפלד הוא מדריך מקיף לכל מה שקשור במטבח: תזונה, תפריטים לחגים, הגשה, עריכת שולחן, קניות ואחסון מזון. הצילומים המעטים שבו רחוקים מלהיות מגרים והם קטנים, בשחור-לבן ובאיכות גרועה. לכן אין פלא שיש בספר 1,581 מתכונים, הכתובים בשורות צפופות ונותנים לעקרת הבית של אז את כל הידע לו היא זקוקה בבואה לבשל. כל המתכונים פונים ישירות לעקרת הבית ומצווים עליה: "בשלי", "טרפי", "הרתיחי", "חתכי", "שרי", "ערבבי".

בספר מילון מונחי בישול (אגוז מושקט, אגר-אגר, רפרפת, רקיק), לוח קלוריות, עצות מעשיות לבעלת הבית הצעירה (כולל הוראות להדחת כלים, כיצד לטפל במקרר, עריכת שולחן, בישול מהיר לאישה העובדת ועוד), הוראות כלליות למשק הבית (עצות מעשיות ב"מיקסר ו"בלנדר", השימוש בנייר כסף) ועוד.

עקרת הבית הצעירה – הפנימי!

ואי אפשר בלי כמה ציטוטים נבחרים:

"הדחת כלים בלא טורח: כשאין מים בברז – במצב מצער זה, העלול לקרות בירושלים או במקומות אחרים בהם כמות המים מצומצמת – הכיני תמיסת הדחה..."

מתוך ההקדמה של המחברת: "שאיפתי – לעודד ולהעלות את רמת הבישול בבית, במוסד ובמסעדה, תשומת לב מיוחדת מוקדשת להדרכת עקרת הבית הצעירה בענייני השימוש בכלים חדישים: גז, חשמל, גריל וכדומה".

"למדי כיצד לקנות: סדרי את קניותייך השכם בבוקר או לפנות ערב, ולא בחום באמצע היום, כדי שלא תתעייפי לשווא. זכרי, כי מנהלת את בעצמך את משק ביתך, וחבל לבזבז את כספך".

ולא נסיים בלי להעניק לכם את המתכון המיתולוגי לעוגת המצות של ליליאן קורנפלד, מתוך הפרק החותם את הספר: "עוגותיי המובחרות".

עוגת מצה בלתי אפויה

שרי 4 מצות ביין, מרחי קרם שוקולד על כל מצה. הניחי אחת על השנייה, צנני במקרר, חתכי לפרוסות.

הקרם: 100 גר' מרגרינה, חלמון, ½ כוס סוכר, ¼ כוס חלב, כפית רום, 50 גר' שוקולדה או 2 כפות קקאו.
בשלי יחד שוקולדה, סוכר ונוזלים, הורידי מהאש, צנני, הוסיפי חלמון ומרגרינה, בחשי ומרחי.

הערות:
כשליליאן אומרת יין היא מתכוונת ליין פטישים מתוק
מומלץ להחליף את קרם השוקולד של ליליאן בקרם משובח יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully