וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ט"ו בשבט. הגמילה

סמדר ולטר

14.2.2006 / 11:30

נשארו לכם שקדים מט"ו בשבט? עוד לא עבר לכם החשק למגע בעלים ירוקים? סמדר ולטר תשלח אתכם למטבח עם כמה רעיונות

התלבטתי על מה לכתוב את הטור הזה, כי הוא יוצא בחג האהבה הלועזי, אבל יום אחרי ט"ו בשבט. בסוף החלטתי לכתוב על שניהם. איך? פשוט אספר לכם על העציצים האהובים שלי.

כשעברתי לבית משלי חלמתי על עציצים פורחים בכל חלון. די מהר גיליתי שגננות זה לא קל. הפרחים נבלו, הרוזמרין התייבש, העציצים הקטנים והחמודים שקניתי בסופר עפו מהרוח 3 קומות למטה. לא ידעתי כמה להשקות, איזה צמח צריך צל ואיזה צריך אור. ניסיתי אפילו ליישמם את מה שלמדתי מצפייה בחנה מהסדרה המיתולוגית "קרובים-קרובים": לדבר איתם. כלום לא עזר.

הסיפור הכואב ביותר היה כשחבר של בעלי הביא לנו שתיל של עגבניות שרי. אחרי כמה שבועות גיליתי עגבניות זעירות ואדומות קורצות לי מהחלון, והרגשתי כמו קיבוצניקית או מינימום חקלאית השנה. הבעיה הייתה שגם היונים של השכונה גילו אותן ואכלו את כולן. השיח לא שרד את הבושה והלך לעולם שכולו טוב.

כך ספגתי מפלות עד שמתישהו היה חלוץ אמיץ אחד שהעז לפרוח בלי בעיות- אמא שלי הביאה לי פרחי תרד מהגינה שלה, שמתי אותם בעציץ ולא ציפיתי להרבה. אבל התרד צמח לעלים ירוקים עבים ורעננים, וכאילו נתן את הסיפתח: היום מלבלבים לי בחלונות עלי בטטה רומנטיים בצורת לב, רקפות יפהפיות צומחות מעדנות (אמנם הן ישנות כל הקיץ וצומחות רק בחורף, אבל זה שווה), כמה פלפלים אדומים ששמתי בעציץ התחילו לאחרונה לצמוח, בתה שלי יש נענע מהמרפסת ובצלים מייצרים לי בצל ירוק תוצרת בית (אגב, הנה המלצה: שימרו כמה שיני שום עד שינבטו, ואז שימו בעציץ קטן וכסו באדמה. חיש מהר יגדלו להם עלים ירוקים שנראים כמו בצל ירוק, אבל בטעם שום. מומלץ) ואני כבר חולמת על שתילי בזיליקום ופרחים צבעוניים.

אז לכבוד ט"ו בשבט החלטתי לצאת בהומאז' לסביבת הצומח ולהשתמש בעלים כדי להכין עלי גפן. כמובן שאי אפשר בלי פירות יבשים, אז נכין אורז צבעוני ועוגיות פירות יבשים.

עלי גפן ממולאים

קצת עבודה, אבל הטעם משתלם.

החומרים:
4 כפות שמן רגיל או שמן זית
2 בצלים
2 כוסות אורז לבן רגיל (לא מבושל)
צרור פטרוזיליה
1 צנצנת עלי גפן משומרים
1 כפית מלח
1 כפית בהרט - חובה!
1 כף אבקת מרק עוף - לא חובה
לימונים פרוסים לפרוסות - לפי הצורך
מים לפי הצורך

אופן ההכנה:
1. חשוב מאוד: לפני תחילת ההכנה, מכינים סיר גדול וצלחת בגודל תואם שתוכל לכסות את העלים. שוטפים היטב היטב את האורז ואת עלי הגפן.

2. מחממים את השמן בסיר או במחבת (אפשר בסיר שבו יבושלו העלים). קולפים את הבצלים וחותכים לקוביות קטנות. מטגנים בשמן עד לצבע זהוב.

3. מעבירים את הבצל המטוגן לקערה. מוסיפים את האורז השטוף. קוצצים דק-דק את הפטרוזיליה ומוסיפים לקערה. מוסיפים את כל התבלינים ומערבבים היטב.

4. ממלאים את עלי הגפן: פורשים עלה על משטח. שמים ככף מהמילוי בתחתית העלה ומקפלים על המילוי את קצה העלה התחתון ואת שני קצוות העלה משני הצדדים. מגלגלים לגליל מהודק. ממלאים באותו אופן את כל העלים.

5. מסדרים את העלים הממולאים במעגלים בסיר, בשכבות. בין שכבה לשכבה מסדרים פרוסות לימון. ממלאים מים בגובה העלים ומניחים מעל את הצלחת.

6. מבשלים על אש קטנה כ-45 דקות. אחרי כ-25 דקות בודקים שיש מספיק מים ולא התייבש. אם צריך מוסיפים מים רותחים. צריך שיהיה כל הזמן מעט מים בתחתית, שלא יהיה יבש. מגישים חם או קר.

אורז עם פירות יבשים

טעים וצבעוני. אפשר לשנות את הפירות לפי הטעם ומה שיש לכם בבית, כל עוד שומרים על כמות של 150-200 גרם בסך הכל. אפשר במקום חלק מהפירות לשים שקדים או אגוזים.

החומרים:
2 כפות שמן רגיל או שמן זית
1 בצל בינוני
2 גזרים
1 כוס אורז לבן
כוס וחצי מים רותחים
50 גרם צימוקים
50 גרם אננס מיובש
50 גרם תפוחי עץ מיובשים
50 גרם משמשים מיובשים
*הערה: 50 גרם פירות יבשים זה כ-1/3 כוס
1 כפית כורכום
1/2 כפית מלח
1/2 כפית פלפל שחור

אופן ההכנה:
1. מחממים את השמן בסיר בינוני. קולפים את הבצל וקוצצים דק. מוסיפים לסיר ומטגנים כדקה. קולפים את הגזרים ומגררים דק. מוסיפים לסיר ומערבבים-מטגנים עוד דקה-שתיים. קוצצים את כל הפירות היבשים לחתיכות קטנות ומוסיפים לסיר.

2. מוסיפים את האורז, המים וכל שאר החומרים ומערבבים היטב. מביאים לרתיחה, מערבבים, מכסים, מנמיכים את האש ומבשלים כ-20 דקות, או עד שהאורז רך.

3. כשמוכן, מסירים מהאש, מסירים את המכסה, מניחים מגבת מטבח על הסיר ומחזירים את המכסה. מניחים כך לעוד 5 דקות ומגישים.

עוגיות פירות יבשים

טעים וקל, וינצל את כל שאריות הפירות היבשים, האגוזים והשקדים שיישארו לכם אחרי החג. אופים אותן כעוגה וחותכים לפרוסות.

החומרים:
2/3 כוס קמח תופח
1/4 כוס (50 גרם) סוכר לבן או חום בהיר או כהה
3 ביצים
2 כפות שמן רגיל או 25 גרם חמאה/מרגרינה, מומסת ולא חמה
2 כפות אלכוהול כלשהו- ליקר/ יין אדום/ ברנדי וכו'- לא חובה אך מומלץ
250 גרם פירות יבשים מכל הסוגים
250 גרם אגוזים מכל סוג ו/או שקדים
*הערה: כוס אגוזים/שקדים= 100 גרם, כוס פירות יבשים קצוצים= 150 גרם.

2 תבניות אינגליש-קייק באורך 25-30 ס"מ


אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-150 מעלות ומשמנים את התבניות.

2. מערבבים בקערה את הקמח והסוכר, מוסיפים את הביצים, השמן/ חמאה/ מרגרינה והאלכוהול ומערבבים.

3. חותכים את הפירות היבשים לקוביות ומוסיפים לקערה. מוסיפים את האגוזים/שקדים. מערבבים היטב.

4. מחלקים את התערובת בין התבניות ומכניסים לתנור. אופים כ-45 דקות, או עד שהעוגות שחומות ויציבות. מוציאים, מצננים לחלוטין וחותכים לפרוסות בעובי כחצי ס"מ. שומרים בכלי סגור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully