וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שודדי הקאריביים

גיא גיסר

14.7.2006 / 9:40

הוא היה פיראט מוכשר ועולץ שהפך למושל ג'מייקה וזכה למותג רום משלו. גיא גיסר מוריד את הרטייה בפני קפטן מורגן

"קפטן ג'ק מפליג למרחק
כל היום
בלילות העוגן נזרק
זמן ללגום"

בשנה בה גרי אקשטיין, הרוקר הציוני המרגש ביותר שהופיע כאן, הוציא לרדיו את "קפטן ג'ק", סאדאת נחת בארץ לומר שלום, אלביס מת ומכבי תל אביב הפכה רשמית לאויב הצהוב של הצבא האדום. אקשטיין שמר את השיר במגירה 8 שנים, עד שהחליט להוציא אותו "בשביל הצחוקים". הוא הפך ללהיט בן לילה.

אמנם רוב המאזינים לקחו את השיר כקוריוז משעשע ותו לא, אך אם מקשיבים היטב למילותיו, מגלים שזהו אחד השירים האלכוהוליים ביותר שנכתבו כאן. משפטים כמו "שיערו הפרוע אומר שהוא אוהב לשתות", "קפטן ג'ק עוצם עין, את השנייה בכוס נותן" ו- "הבקבוק התרוקן כבר, כבד הראש על הסיפון" מעידים שקפטן ג'ק היה אלכוהוליסט כבד. הבעיה היחידה אצלו היא העובדה ששתה יין. רב חובל לא אמור לשתות יין, אלא את המשקה האלכוהולי היחיד ששותים קפטנים אמיתיים - רום. ואם כבר בקפטנים וברום עסקינן, אי אפשר שלא להזכיר את אחד ממותגי הרום המפורסמים ביותר, הלוא הוא "קפטן מורגן".

נשים, אלכוהול והימורים

קפטן מורגן (Captain Morgan) הוא מותג הרום מס' 2 בעולם, מיד אחרי הבקרדי הכל יכול. שמו של המותג לא ניתן לו רק בגלל הקונוטציה בין קפטן לרום, אלא בגלל שודד הים המפורסם ביותר בהיסטוריה- הנרי מורגן.

הנרי מורגן נולד בוויילס ב-1635. כבר כנער היה פרחח ולאחר זמן מה הוכנס לכלא הבריטי. ב-1655, בעודו בן 20, נשלח יחד עם אלפי אסירים ופושעים לאי חדש שנכבש על ידי הממלכה ושמו טורטוגה, ג'מייקה בשבילכם. המטרה היתה פינוי מקום בבתי הכלא, ואי בקריביים נראה רחוק מספיק בשביל שהפושעים לא ימצאו את דרכם חזרה למולדת. אבל הטבע עושה את שלו ובין כנופיות הפושעים שצמחו באי הייתה אחת דומיננטית מכולם - הבוקאנירים (Buckaneer) (שנקראו על שם גריל אינדיאני לייבוש בשר)

הבוקאנרים החלו לשלוח פלוגות שודדים בספינות לאיים הסמוכים במטרה לקחת כמה שיותר כסף וזהב מהספרדים, אויביה המושבעים של אנגליה. בעבר היו הפיראטים מעבירים את השלל לבית המלוכה הבריטי, אך עם השנים נהגו לבזבז את רוב הממון על נשים, אלכוהול והימורים. הנרי מורגן החל את דרכו כחייל מן השורה, אך עם הזמן התקדם עד לראש הפירמידה, והפך למנהיגם הבלתי מעורער של הבוקאנירים.

מורגן הצליח לעשות חיל בעיסוקו ובהשוואה לפיראטים אחרים של התקופה, היה חסין ממאסר בזכות דודו, אדוארד מורגן, שהיה ראש משמר החופים והעלים עין ממעשיו.

סיפורי גבורה רבים נקשרו בשמו של מורגן, שקיבל את התואר "קפטן מורגן", ורובם נוגעים למשימות כיבוש נועזות בקרב הספרדים, שיטות תקיפה מקוריות והסוואות שרק מוחו הקודח יכול היה להמציא.

משודד ים למושל ומגדל קני סוכר

קפטן מורגן כבש את פנמה, המבצר הגדול ביותר של ספרד באותה תקופה, אך לצערו מלחמת אנגליה-ספרד הסתיימה ובשל המשך מעשי השוד שהוא ואנשיו ביצעו, נשלח חזרה לאנגליה, ובשנת 1670 הועמד דין על מעשיו. לאחר שהואשם ונשלח לבלות את שארית ימיו בצינוק, קיבל חנינה מהמלך צ'ארלס ה- II, וכאות הערכה על פועלו הרב למען אנגליה במשך השנים, הוכתר לאביר (מעתה א?מרו "סר הנרי מורגן"). הוא נשלח חזרה לג'מייקה, הפעם כמושל האי.

המושל מורגן שלט באי ללא בעיה, ונודע בנדיבותו הגדולה, בעיקר בבתי המרזח המקומיים, בהם שתה רום ללא הפסק. הוא רכש שדות קנה סוכר כדי לייצר רום בעצמו, אך לא הספיק לעשות כן. הוא מת ב- 1688 וזכה להלוויה מלכותית ומפוארת.

עם סיפור חיים כמו של קפטן מורגן, המעט שאפשר היה לעשות הוא להנציח את שמו על בקבוקי רום. ואכן, בשנת 1944, תאגיד האלכוהול הגדול "סיגראם" החל לייצר רום בג'מייקה והוחלט כי הוא ייקרא על שמו של הפיראט המפורסם. כיום שייך המותג לתאגיד הענק "דיאג'ו", והמכירות עומדות על כ- 6.5 מיליון ארגזים של 9 ליטרים. לטעמי, מדובר ברום מצוין שלא עושה הרבה רעש עם יישון של שנים והיסטוריה מפוארת, אלא פשוט שומר על מעמדו כמוצר איכותי. לא סתם הוא מקום שני במכירות בעולם.

בארץ הוא עדיין לא ממש טרנדי, אבל לא באשמתו. הרום פה פשוט עוד לא תפס כמו הוויסקי או הוודקה, אבל אין ספק שמבחינת הכרה יש לו שם. הרבה ברים נוטים להשתמש ב'קפטן מורגן ספייס' כבסיס לקוקטיילים, למשל מוחיטו.

מותגים:

קפטן מורגן תווית לבנה (White Label)

המותג הפשוט של קפטן מורגן. רום בהיר שעבר זיקוק רציף, נמהל במים ובוקבק בחוזק אלכוהולי של 40%. מתאים לערבוב בקוקטיילים, פחות לשתייה נקי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

קפטן מורגן גולד (Gold)

מותג שנוצר עבור השוק האמריקאי, כשמדובר ברום הבהיר עם תוספת של צבע מאכל. המשקה המתקבל הוא רום זהוב ומתקתק, המבוקבק בחוזק של 40%.

קפטן מורגן בלאק לייבל (Black Label)

הבלאק לייבל (לא להתבלבל עם ג'וני ווקר) יצא בשנת 1983, ומדובר ברום משובח, ששכב בחביות עץ אלון 3 שנים. לאחר היישון מוסיפים לו מעט צבע קרמל שישווה לו מראה ישן-נושן ומבקבקים. הטעם נפלא והחוזק - 40%.

קפטן מורגן ספייס גולד (Spiced Gold)

כל יצרן רום משווק כיום רום מתובל, אך זה היה הרום המתובל הראשון ששווק בעולם ומוצאו מהקאריביים והוא מותג הדגל של קפטן מורגן. הספייס נולד ב- 1983, כדי לעזור לרום להגיע גם לצעירים, שלא לגמו הרבה רום עד אז. הספייס הוא רום מיושן בחביות, לאחר מכן משרים בו תמציות שונות (וניל, קקאו, משמש, תאנים, קינמון, אננס ועוד). הטעם הסופי הוא של רום כהה ומלא בתוספת ניחוחות מתובלים ומתקתקים, שהופכים אותו למשקה שכדאי להתחתן אתו. מומלץ לשתות עם קרח, כסאוור או במוחיטו ספייס. 35% אלכוהול.

קפטן מורגן סילבר ספייס (silver spiced)

הסילבר ספייס הוא הגירסה הקלילה יותר של הספייס גולד. מדובר ברום בהיר ללא יישון, המתובל אף הוא בתמציות שונות הנותנות לו ארומה וטעם מתובלים ונעימים. מתוק יותר מהספייס גולד. 35% אלכוהול.

קפטן מורגן פארוט ביי (Parrot Bay)
גם לקפטן מורגן, כמו לשאר יצרניות הרום הגדולות, יש מותגי רום בטעמים, והסדרה נקראת " parrot bay. ב-1997 הוצא הטעם הראשון, קוקוס, ב- 2004 הושקו המנגו והאננס, ולפני שנה נולד גם, איך לא, הפסיפלורה. 24% אלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully