וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיור קולינרי בשומרון: ארץ הגבינות והיין

שרית סרדס

22.4.2013 / 13:00

מה אתם יודעים על הקולינריה בשומרון? נכון שמדובר בחבל ארץ שנוי במחלוקת, אבל זה לא אומר שאין פה התרחשויות מעניינות. שרית סרדס-טרוטינו ביקרה בבתי קפה, חוות ויקבים באזור לא מוכר

בעוד שהקולינריה התל אביבית והירושלמית מסוקרת בתקשורת לפרטי פרטים, יש אזורים אחרים בארץ, שהמידע עליהם עלום למדי. מה אתם יודעים, למשל, על הקולינריה באזור השומרון? נכון, מדובר בחבל ארץ שנוי במחלוקת, ועבור רבים מתושבי ישראל - גם באזור שמעולם לא ביקרו בו, וספק אם יבקרו. אבל מסתבר שפריחתה של הגסטרונומיה בתל אביב, הרצליה, ראש פינה, ירושלים וחיפה, לא פסחה גם על היישובים במרחב השומרון. בתי קפה, יקבים ומחלבות פועלים ומלבלבים פה, ממש כמו בגליל. רק 15 קילומטר מפרידים בין צומת גלילות לצומת קסם, נסיעה קצרה בלבד, אך דומה שמסך של ברזל פרוש על המרחב, שבו חיים כ-90 אלף תושבים ישראלים. אם מסקרן אתכם לשמוע על הנעשה ביישובים, שבדרך כלל מוזכרים בתקשורת רק בהקשר של פיגועים והתנגשויות עם האוכלוסייה השכנה, הצטרפו אלינו למסע קולינרי בשומרון.


לעוד סיורים קולינריים
סיור קולינרי במבואות ירושלים
סיור קולינרי בשוק רמלה
סיור קולינרי באור יהודה

קפה אמה, ברקן

ברקן הוא אחד היישובים הגדולים בשומרון. יש בו כ-450 משפחות, ומקבץ די גדול של אמני קדרות, ויטראז' ופיסול. בלב שכונת מגורים שקטה ביישוב ברקן, בחצר ביתם של דנית וארז סממה, נפתח ביולי האחרון קפה אמה. הבית עצמו מטופח ומעוצב להפליא, כיאה לעיסוקה המרכזי של בעלת הבית, שהיא מעצבת פנים. החצר מצויה מול נוף הררי וקסום, ובימים עם ראות טובה, אפשר אפילו להשקיף מפה על חופי תל אביב. ארז סממה הוא שף, המתמחה בארוחות אסאדו ועישון בשר. דנית אשתו מאוהבת במטבח. יחד החליטו השניים לתעל את אהבת הבישול והאירוח שלהם לפתיחת בית קפה בביתם. למקום קראו על שמה של סבתה של דנית.

קפה אמה, ברקן

לעת עתה פועל בית הקפה לבראנצ'ים של ימי שישי בלבד. תמורת 65 שקלים לאדם תוכלו לקבל פה סוגים שונים של לחם תוצרת בית, מאפים, 4 סוגי פשטידות, סלטים רעננים, גבינות, מוזלי, מרקחות תוצרת בית, עוגות ושתייה – הכל במזנון חופשי, על כלים נאים ועם נוף יפהפה. במאי יחלו השניים להפעיל גם ארוחות אסאדו בערבי חמישי, שיביאו לידי ביטוי את התמחותו של ארז בארוחות בשר.

קפה אמה. רחוב מורן 247, בחצר הבית. 03-9060658, 054-3168869, 054-7229425. בימי שישי 09:00-15:00. ממאי - ארוחות אסאדו בערבי חמישי. חובה להזמין מקום מראש.

טחינת הר ברכה, הר ברכה

אם לא ניסיתם עד היום את הטחינה של הר ברכה, כדאי לכם למהר ולערוך איתה היכרות קרובה. מדובר בטחינה מצטיינת, בעלת מרקם קטיפתי ומעודן במיוחד, משהו שמזכיר מרקם של קצפת. השפים חיים כהן ואייל שני מרבים להשתמש בה במסעדות שלהם, ובצדק. היא בהחלט מתברגת לצמרת הטחינות המעולות שמייצרים פה. מפעל הטחינה נמצא על הר ברכה, שהוא חלק מהר גריזים, מתחת למוזיאון השומרוני, המתעד את שורשיהם של בני העדה השומרונית. גם מפעל הטחינה מצוי בבעלות שומרונית – אחיו של הכהן הראשי היה סוחר שומשום ותיק, שייבא שומשום מאתיופיה ומכר אותו בישראל. בשלב מסוים, לפני 20 שנה, החליט להסב את עסקי ייבוא השומשום, ולפתוח מפעל טחינה. הוא הביא מגרמניה מכונות מיוחדות, המעבדות את השומשום והופכות אותו למחית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טחינת הר ברכה, הר ברכה

בהתחלה משרים את השומשום במי מלח. המלח מפרק את הקליפות ומסייע לקלף את הזרעים. אחר כך קולים את הגרגירים הזעירים, מנפים מהלכלוך, מעבירים למטחנות, עד שבסיומו של התהליך, מתקבלת טחינה אוורירית ונהדרת. המפעל פתוח מדי יום עד השעה 16:00, והעובדים שמחים לקבל אורחים, ואף למכור להם טחינה. 23 שקלים עולה פה קופסה של קילו, ואין דבר שישווה לטעמה של טחינה טרייה, הנמזגת ישר מהמכונות.

טחינת הר ברכה. הר גריזים, ליד המוזיאון השומרוני. 09-2333339, 052-2883392.

חוות גבעות עולם, איתמר

לפני 15 שנה עלה אברי רן לגבעות היישוב איתמר, יחד עם אשתו וילדיו, וכולם הקימו פה חווה אורגנית גדולה ומרשימה. יש פה עיזים ותרנגולות חופש, גפנים וחיטה, והמתחם כולו מזכיר במידת מה את חוות הבודדים בנגב. בני משפחת רן מייצרים פה קולקציה נאה של גבינות אורגניות מחלב עיזים, רכות, חצי קשות וקשות, לצד סוגים שונים של יוגורט. אנחנו טעמנו צפתית נהדרת, פטה וחלומי, לבנה מעודנת וקרמית, וגם פרמזן וקשקבל. שתי האחרונות אינן מזכירות כלל את המקור, לא דומות באמת לפרמזן וקשקבל, יותר מזכירות דווקא וריאציות על גבינה בולגרית, אבל לא רעות בכלל.

בגבעות עולם יש לולים מרווחים של תרנגולות חופש, שבהם התרנגולות מטיילות להנאתן, ואף ניזונות מגרעינים שמכינים להן בחווה. זהו אחד מלולי החופש היחידים בארץ המאפשרים ביקור של אורחים. גם בדיר העיזים התנאים משופרים, והעדר יוצא למרעה פעמיים ביום. מלבדם יש גם מחלבה שבה מכינים את כל מוצרי החלב, ומטחנת קמח, שם טוחנים את החיטה האורגנית.
כיוון שהחווה הפכה להיות אתר תיירות שוקק, ומבקרים בה אורחים רבים, הקימו פה גם בית קפה, המאפשר ישיבה לארוחה עם הגבינות המקומיות, חביתות מביצי החופש ומאפים מהקמח האורגנית שמייצרים פה. 25 שקלים לטעימת גבינות, 65 שקלים לארוחת מאפים, ביצים, גבינות וקישים. בקיץ גם מייצרים פה גלידה מחלב עיזים.

חוות גבעות עולם. איתמר. 02-9409310. בתיאום מראש. דוא"ל: givotolam1@walla.com

הנקודה הכפרית, איתמר

דוד איציק מתגורר באיתמר כבר 14 שנה, והקים במקום פרויקט חינוכי של עבודה עם בני נוער. בין השאר יש פה פינת חי ובוסתן, מכוורת וכרמי זיתים, גפנים ועוד. במקום מציעים למבקרים סיור חקלאי בעגלה רתומה לטרקטור, טיולי ג'יפים ואופניים, וגם לינת שטח בבקתות עץ ובאוהלים. כיוון שאנחנו בענייני אוכל, בדקנו את ארוחת הפויקה שמציעים פה למבקרים.

הנקודה הכפרית, איתמר

איציק מכין ארוחה בסיסית, לא מתוחכמת, אך טובה ומספקת: יש חומוס תוצרת בית, טחינה, ירקות קלויים, סלט ירקות, וסירי פויקה עם עוף, ירקות וראשי שום, או סירים של אורז ובשר. מחיר ארוחת פויקה: 75 שקלים לאדם. יש אפשרות להזמין את הארוחה גם למטיילים בשטח: איציק מגיע עם הפויקה, והמטיילים כבר דואגים להניח את הסיר על המדורה.

הנקודה הכפרית. איתמר. דוד איציק, 052-3003523. דוא"ל: davidizik@neto.net.il

יקב טורא, רחלים

תנאי האקלים המיוחדים בשומרון הצמיחו פה תעשיית יין מלבלבת. מאות דונמים של גפנים צומחים פה, בעיקר במקומות הגבוהים, והיינות המיוצרים מהם זוכים במדליות בתחרויות שונות. אחד היקבים המצליחים הוא יקב טורא, ביישוב רחלים. ורד וארז בן סעדון שתלו בהר ברכה 20 דונם של כרמים, ובהתחלה מכרו את התוצרת ליקב גדול בארץ. לפני עשור החליטו לפתוח יקב משל עצמם, והיום הם מייצרים 15 אלף בקבוקים בשנה, הנמכרים למסעדות בארץ, וגם בחו"ל. הענבים גדלים בהר ברכה, בגובה 850 מטר מעל פני הים. זאת הסיבה שבני הזוג גם קראו ליקב שלהם טורא (הר, בארמית).

יקב טורא, רחלים

הם מייצרים שרדונה, המצטיין בניחוחות פירותיים של מלון, אננס ופסיפלורה (89 שקלים לבקבוק), שיראז, שצבעו אדום כהה, התיישן בחביות אלון צרפתי במשך 21 חודשים, ויש לו ניחוחות פלפל שחור, וניל ודובדבן (129 שקלים). יש גם פינו נואר, מרלו וקברנה סוביניון, שזכה לשבחים מרובים, ואפילו יין בסגנון פורט, הנקרא פה פורטורה (125 שקלים). היקב שמח לארח תיירים, ומי שרוצה, יכול לקבל הסברים על תהליך הגידול ועל הפקת היין, תוך טעימה מהיינות השונים (25 שקלים לאדם).

יקב טורא. בכניסה ליישוב רחלים. 052-7966613. הביקור בתיאום מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully