וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הילדים שלנו אוכלים כל כך רע במסעדות?

ביקשנו מהשף והאבא חיים כהן והשפית והאמא איילת לטוביץ' להסביר לנו למה תפריטי הילדים במסעדות לא חורגים מצ'יפס, פסטה ושניצל. רמז: הכל מתחיל בבית

דיקסי. עמית צביה,
ארוחת ילדים בדיקסי/עמית צביה

בעידן בו הילדים שלנו צופים (ואף משתתפים) בתכנית ריאליטי של אוכל, מבלים את ימי החופש בסדנאות קולינריה שצצות כמו פטריות אחרי הגשם, או מבשלים אתנו במטבח מתוך ספרים חדשים שנכתבו במיוחד עבורם; מפתיע שבגזרת תפריטי הילדים במסעדות ובתי קפה ברחבי הארץ עדיין מתעקשים להגיש את החמישייה הלא זוהרת של פסטה, פיצה, טוסט, שניצלונים והמבורגר.

העובדה שהמנות הללו, שהן ברובן מטוגנות, משעממות ולא יצירתיות, עדיין מהוות את הרוב הכולל של תפריטי הילדים, מעוררת תמיהה. אבל למה בעצם אנחנו מסכימים שהילדים שלנו יאכלו במסעדות את מה שאנחנו לרוב לא מרשים להם לאכול בבית? ולמה מרבית השפים לא משקיעים מאמץ בהרכבת תפריט ילדים שחורג מגבולות המוכר ומנסה להפוך את חווית המסעדה או בית הקפה למיוחדת גם עבור הסועדים הקטנים?

חיים כהן. אסף לב,
חיים כהן/אסף לב

"זה מתחיל מההורים ולא מהמסעדנים"

"הכול מתחיל מהבתים", מסביר השף חיים כהן, "פעם, היו מבשלים בבית ומה שבישלו כולם אכלו- האבא, האמא, האחים הגדולים והילדים הקטנים. כולם אכלו את אותו הדבר ולא היה דבר כזה אוכל נפרד לילדים הקטנים. היום, מבשלים לילדים דברים אחרים ובסוף, בגלל שברוב הבתים אין ראש לבשל עוד סיר, זה נגמר בפתרונות כמו צ'יפס, שניצל פסטה ופתיתים".

אם כך, החינוך הנכון צריך להתחיל מההורים ולא מהמסעדנים?
"בוודאי. זה מתחיל מההורים, ובטח לא מהמסעדנים. אם בבית חושפים את הילדים לטעמים זה יבוא לידי ביטוי גם במסעדה. כשאני הייתי ילד, לא עלה על דעתי לבקש שיבשלו לי משהו אחר. היום הורים מחפשים לרצות את הילד כל הזמן, אז הילדים מכתיבים את מה שהם רוצים וזה זולג לתפריטי ילדים במסעדות. עוד לפני שמשפחה מגיעה היום לאכול יחד מתקשרים למסעדה ושואלים אם יש פסטה ושניצל לילדים כדי לדעת מראש שיש לילד מה לאכול שם. ואז נוצרים תפריטי ילדים קבועים שנעים בין פתיתים לפסטה, צ'יפס ושניצל למרות שאני תמיד ממליץ גם לילדים לנסות להזמין משהו אחר ואם זה לא יהיה להם טעים תוך דקה מכינים את השניצל הסטנדרטי כי זה חשוב לנסות ולחשוף אותם לטעמים".

"בכל הנוגע לתפריטי ילדים, מסעדנים הולכים על בטוח ופונים למכנה המשותף הרחב ביותר. כי הילדים הם קהל מאוד ספציפי שאוהב שניצל, המבורגר וצ'יפס וכולם אוכלים את זה", מסבירה השפית איילת לטוביץ' מביתא קפה בתל אביב, "גם אצלי יש שניצל, פירה ופסטה עגבניות לילדים אבל יש גם מגוון מנות לילדים שהן יותר בריאות ופותחות לטעמים חדשים".

בתפריטי מבוגרים, יש מגוון רחב מאוד של מנות אבל החלק של הילדים, ממש לא מספק את אותו היצע. "תפריטי מבוגרים מגוונים כדי שהאדם הבוגר יוכל למצוא מה מתאים לו. ילדים, הם יותר ספציפיים ופחות מוצאים את עצמם בתוך מגוון", מסבירה לטוביץ', "גם הילדה שלי, שהיא בת לאמא שפית ואבא שף עדיין אוכלת שניצל ופסטה, בלי קשר למה שאנחנו מייעצים לה. וילדים בעלי חך משוכלל יותר יכולים להזמין גם מנה מהתפריט הרגיל ולא חייבים להסתפק בתפריט הילדים".

לכהן, יצא להיתקל בלא מעט ילדים שמהווים לקוחות מתוחכמים המחפשים אוכל מגוון ומעניין במסעדה ומתנסים. "יש גם ילדים שרוצים סטייק פילה ושרימפס או רביולי, אבל הם מעטים מול המסה הקריטית", מסביר חיים כהן, "מעניין גם שכשהילדים מתעניינים זה גורם לגאווה היסטרית בקרב ההורים והמשפחה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
בתא קפה. איילת לטוביץ',
לטוביץ'/איילת לטוביץ'

"אם כבר אוכלים בחוץ רצוי לברר מאילו חומרים מכינים את מנות הילדים"

נקודה נוספת שמעלה לטוביץ' בנוגע לתפריטי הילדים נובעת דווקא מהפן הטכני- המנות המוצעות לילדים במסעדות ובתי קפה מאפשרות הכנה מהירה והגשה מהירה- בדיוק כדי לא ליפול אל סף הקפריזיות של הילד שלא נהנה להמתין למנה שלו. "ילדים אינם סועדים סבלניים במיוחד שיחכו לאוכל במסעדה עשרים או שלושים דקות וגם ההורים רוצים שהילדים יקבלו את האוכל שלהם כמה שיותר מהר", מסבירה לטוביץ', "ככה שבוחרים את המנות בתפריט הילדים גם לפי ברירות המחדל שהן כאלה שקל להוציא אותן מהר, וכן, זה הולך לרוב בד בבד עם אוכל שנחשב פחות בריא".

אך גם בז'אנר של אוכל שעל הנייר בריא פחות, יש הבדלים בין מסעדות ובתי קפה שמציעות תפריטי ילדים על בסיס אוכל מעובד (ויש הרבה כאלה), למסעדות שמגישות את אותן המנות ממיטב חומרי הגלם. "ילדים מתפתחים וגדלים אז הפרמטרים של אוכל בריא או לא בריא שאנחנו המבוגרים מתייחסים אליהם, הם שונים", אומרת לטוביץ', "אם במסעדה הכינו שניצל טרי שטוגן זה עתה זה כמובן בריא בהרבה משניצל מעובד וכך גם פסטה ילדים עם רוטב עגבניות שנעשה מעגבניות טריות לעומת רוטב תעשייתי עם חומרים משמרים. אז בסקאלה של הבריאות, אם כבר אוכלים בחוץ רצוי לברר מאילו חומרים מכינים את מנות הילדים ופחות להתעכב על נושאים כמו טיגון כי ילדים אוהבים פחמימות, מטוגן ושומנים והם גם יכולים להרשות לעצמם".

באופן טבעי, החיך של הילדים מתפתח עם הזמן ומגוון המנות שהם מוכנים לנסות משתדרג. ובעידן שבו כולנו הולכים יותר ויותר למסעדות ובתי קפה, שווה לתת לילדים להם להתנסות גם במנות שהמבוגרים מזמינים ולחשוף אותם ליותר טעמים. "לאט לאט הילדים מרחיבים את הרפרטואר", אומרת לטוביץ', "בשבוע שעבר הילדה שלי על דעת עצמה התגרתה ממרק יוגורט ומלפפון שאני אכלתי אז היא ניסתה ואכלה אותו ועכשיו יש לי עוד אופציה לתת לה חוץ מפסטה, שניצל או טוסט. ככה שאין צורך להתייאש, בסוף הם גדלים ומתנסים. ומהיבט המסעדנים, רצוי מאוד שיותר מקומות ישקיעו ויפתחו את תפריטי הילדים שלהם . צריך להיות הורה כדי לחשוב ככה ולהבין לאיזה כיוונים כדאי ללכת אבל בהחלט שווה לטרוח".

על מנת לחשוף את הילדים ולגרום להם להתעניין גם במנות שהם אינם רגילים לאכול, כהן מציע להתמיד במנות קבועות בבית ולהתפרע במסעדה. "לדעתי, האוכל בבית צריך להיות מאוד קבוע, מספר מתכונים שחוזרים על עצמם כל הזמן וחשיפה ייחודית לאוכל חדש אפשר לעשות במסעדות ולחנך את הילדים לכל מיני דברים שלא תמיד מגישים בבית", מסביר כהן, "בכל מקרה, אנחנו במסעדות גם נשריין מקום לפסטה וצ'יפס למקרה שזה לא ילך".

ויש גם כמה אופציות שוות ובריאות לילדים (ולא רק)

קפה לואיז. אנטולי מיכאלו,
קפה לואיז/אנטולי מיכאלו

קפה לואיז

הרשת החיפאית שהתפשטה דרומה מאז הוקמה בשנת 2007 משמשת כבית קפה, מסעדה ומעדנייה בה ניתן לאכול בבוקר, בצהריים או בערב. התפריט מגוון ומכיל גם מנות צמחוניות וטבעוניות ומדגיש מאוד את הפן הבריאותי עם שלל ירקות, מנות ללא גלוטן ואפילו חומרי גלם שניתן לרכוש הביתה.

בתפריט- ארוחת בוקר ילדים עם חביתה, פרוסות מלפפון ועגבנייה, פטה עזים, לחמניית ביס, קינוח טפיוקה ומיץ (32 שקלים), פיצה מקמח מלא עם גבינת צאן, רוטב עגבניות, ופסטו בזיליקום אגוזים עם זיתי קלמטה (39 שקלים), חזה עוף צלוי עם פירה תפוחי אדמה ושמן זית (45 שקלים), מאפה במילוי גבינות צאן ובקר בליווי ביצה קשה ומלפפון (43 שקלים) ועוד.

לכל הפרטים

לאביט ילדים. אפיק גבאי
קסדיה לילדים בלאביט/אפיק גבאי

לאביט

רשת בתי הקפה האורגנית לאביט שכל סניפיה ממוקמים ברחבי תל אביב, חרטה על דגלה את נושא הבריאות. התפריטים במקום מתחלפים בכל עונה ועושים שימוש בחומרי גלם טריים ואיכותיים, כשבתוך המגוון ישנן שלל מנות מותאמות לילדים.

בתפריט- דייסת קוואקר ופירות עם קינמון (32 שקלים), מוזלי עם יוגורט בפאלו וגרנולה ביתית (36 שקלים), טורטיות מקמח מלא ממולאות באבוקדו וחביתה (42 שקלים), פיצה קסדייה עם רוטב עגבניות, גבינה הולנדית, גבינת פטה, עגבנייה ובזיליקום (20 שקלים), מיץ טבעי של סלק ותפוח (16 שקלים) ועוד.

לכל הפרטים

בתא קפה. איילת לטוביץ',
בריא גם לילדים, בתא קפה/איילת לטוביץ'

ביתא קפה

הביסטרו של השפית איילת לטוביץ' ברמת אביב מציע תפריט ילדים מגוון ובריא, לצד שפע של מיצים טבעיים ומרחב שמאפשר לילדים להסתובב ולשחק משחקים. התפריט כולל גם מנות צמחוניות או טבעוניות ושפע של מבחר גם למבוגרים.

בתפריט פסטה ברוטב שמן זית (28 שקלים), קבב ילדים עם אורז לבן וסלט קצוץ עם טחינה אדומה (40 שקלים), עוף בוויניגרט עגבניות צלויות עם תוספת פסטה ושעועית ירוקה בשמן זית (36 שקלים), ארוחת בוקר ילדים ובה ביצה לבחירה, לחם לבן או כהה, גבינה לבנה וירקות חתוכים (26 שקלים) ועוד.

לכל הפרטים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסטה ילדים בפרש קיטשן/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרש קיטשן

רשת פרש קיטשן שהוקמה בשנת 2007, מציעה מגוון מנות בריאות לילדים ולמבוגרים. בתפריט- מנות צמחוניות, טבעוניות ועוד, שכוללות סימון ערכים תזונתיים לכל מנה. התפריט מספק מנות מאוזנות לצד מבחר משקאות בריאות צבעוניים שגם ילדים יוכלו ליהנות מהם. בנוסף, תפריט הילדים במקום מוגש כפלייסמנט וניתן לצבוע אותו.

בתפריט ארוחה בוקר ובה חביתה מקושקשת, גבינת שמנת, טחינה גולמית, לחם דגנים פרוס, מקלות פלפלים צבעוניים, מלפפון ירוק ועגבנייה (34 שקלים); פסטה מחיטה מלאה ברוטב עגבניות (34 שקלים), רביולי עם ריקוטה ובטטה ברוטב רוזה (38 שקלים), טוסט בלחם כפרי עם רוטב עגבניות, מוצרלה, בצל ופטריות לצד עגבנייה ומלפפון (36 שקלים) ועוד.

לכל הפרטים

סלמון ואורז בריבר. דניאל לילה
סלמון בריבר/דניאל לילה

זוזוברה וריבר

למרות היותו של אוכל אסיאתי מאוד מרענן ועשיר, לא תמיד פשוט למצוא במסעדות אסיאתיות מנות ילדים טובות. ברשתות זוזוברה של השף אבי קונפורטי וריבר, שהכריזה על השנה הנוכחית כעל שנת המשפחה והילדים, דווקא יש מספר אופציות נאותות למנות ילדים בריאות ומגוונות. לצד המנות, מתקיימות ברשת ריבר גם פעילויות שונות לילדים.

בתפריט הילדים של זוזוברה ניתן למצוא מנות כמו אורז מאודה עם חזה עוף בגריל ברוטב טריאקי (37 שקלים), אטריות ראמן ונתחי עוף ברוטב סיני מתקתק (38 שקלים), מרק עוף עם אטריות ראמן (27 שקלים), אורז יסמין עם עוף ברוטב סיני (38 שקלים) ועוד. בתפריט של ריבר ניתן למצוא מנות כמו חזה עוף בתוספת נודלס או אורז (41 שקלים), קוביות סלמון עם אורז מאודה (41 שקלים), ניגירי סלמון (31 שקלים) ועוד.

לכל הפרטים על ריבר וזוזוברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully