וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת החמוצים

הילה אשכנזי וליטל אברהם. שיאמן, סין

15.12.2009 / 8:17

הילה וליטל חשות קרבה קולינרית לארצן השכנה, קוריאה, ולא מבינות למה עדיין אין שם הסכם שלום שיביא יותר קימצ'י לעולם

מה אתם יודעים על קוריאה? מעט מאוד בוודאי. קוריאה היא מדינה שבדרך כלל נחבאת אל הכלים אי שם באסיה ומצליחה להגיע לכותרות רק כאשר חלקה הצפוני מאיים לשגר טילים גרעיניים! זו אינה מדינה תעשייתית וגדולה כמו סין או תיירותית כמו יפן, התרבות והשפה הקוריאנית רחוקות שנות אור מישראל והסיכוי לאתר בארץ מסעדה שמגישה מטעמים קוריאנים ממש קלוש. המטבח המצוין שלהם נמצא אך ורק במקומות שבהם חיים המהגרים החייכנים מקוריאה ו...חבל.

בסין, לשמחתנו הרבה, האוכל הקוריאני נפוץ מאוד. הקרבה הגאוגרפית בין שתי המדינות מביאה לסין מהגרים בהמוניהם ואיתם מגיע גם האוכל המסורתי החריף והנפלא. המטבח הקוריאני, בעיני המערביים, דומה מאד לזה של הסינים. מנות קוריאניות הכוללות אורז, ירקות ומעט בשר ייראו לסועד הבלתי מנוסה כזהות לחלוטין למנות סיניות. אבל ברגע שמתחילים לשים לב לפרטים הקטנים, לאופן הבישול הייחודי, לצורת ההגשה המקסימה, לתיבלון העז ואפילו לשימוש יוצא הדופן במקלות אכילה עשויים מכסף ולא מעץ - מבינים שהשוני רב ואיתו מגיעה שמחה גדולה. בימים שקשה לנו להתמודד עם אוכל סיני ואנחנו מחפשות גיוון, מקום המפלט המנחם שלנו הוא המסעדה הקוריאנית הקרובה לביתנו.

KIMCHILAND

חמוצי קימצ'י הם השם הנרדף לאוכל קוריאני. חשבתם שאצלנו אין מנת חומוס טובה בלי מלפפון חמוץ בצד? אז דעו לכם שאצל הקוריאנים אין ארוחה - בוקר, צהריים וערב - שאינה מלווה בצלוחית חמוצי קימצ'י אדומים וחריפים. מה כל כך מפתה במחמצים? שאלנו, לאחר ששמנו לב שהקוריאנים מכורים לאדום-אדום הזה. "הנה, בדיוק הכנתי קופסה ענקית! תטעמו", אמר לנו חבר קוריאני. טעמנו ו...לא הצלחנו להפסיק. כ- ו- ל- ם, כולל הסינים שבדרך כלל לא אוהבים לנסות מאכלים שאינם מוכרים להם - מתאהבים בסמל הקוריאני הלאומי ומתמכרים בקלות לטעם החריף - מרענן שלו.

ישנם עשרות סוגי קימצ'י שונים. הקימצ'י הבסיסי, הפשוט ביותר והטעים מכולם לדעתנו הוא זה שעשוי מכרוב סיני כבוש בחומץ, מלח, שום, בצל ופלפל אדום חריף. זו מנה חריפה, לעיתים חריפה מדי ולכן אנו מקפידות ללוות אותה באורז לבן וכוס מים. דרך ההכנה המסורתית כוללת שימוש בחומרי גלם מקומיים מגוונים כמו שמן דגים, פירות ים, צנוברים, פטריות, פטרוזיליה ובעוד ירקות שורש שונים כמו צנון ואפילו פירות. לאחר שהתערובת מוכנה, מניחים אותה בתוך כדי חרס ענקיים שנקברים באדמה לתקופה ארוכה. עד כדי כך אוהבים הקוריאנים את הקימצ'י שלהם שהם אפילו משלבים אותו בתוך המנות המבושלות. בתפריט קוריאני אמיתי תוכלו למצוא אורז מבושל עם קימצ'י, נתחי עוף בקימצ'י וירקות מוקפצים עם קימצ'י בליווי של...כן, לא טעיתם. צלוחית קימצ'י טרי. סיפור ידוע הוא שמדענים קוריאנים פיתחו קימצ'י מיוחד שניתן לקחתו למסעות בחלל. האסטרונאוטים הקוריאנים המסכנים, הם הרי לא ישרדו יום בלי חמוצים!

חשבתם שזה אך ורק טעים? אתם לא בכיוון. הקימצ'י ידוע בסגולותיו הרפואיות והוכתר ע"י מומחים כאחד המאכלים הבריאים ביותר עלי אדמות. השילוב המנצח של חומרי שימור טבעיים כמו שום, מלח ובצל, ירקות אורגניים ותבלינים שלא עברו עיבוד כימי - הופך את הקימצ'י לתרופה טבעית נגד סרטן ומחלות המעיים. הקוריאנים מתגאים ביכולותיו להקל על תהליך העיכול ובטוחים במאה אחוזים שבזכות הקימצ'י מגפות כמו סארס ושפעות למיניהן, פסחו על ארץ מולדתם. אנחנו די בטוחות שהחיידקים לא מעוניינים להתקרב לקימצ'י כי הוא פשוט חריף מדי - אפילו בשבילם.

תנו לי עוד בי-בימ-באפ!

אז אכלנו קימצ'י למנה ראשונה ומה עם עיקרית? גם כאן מגיע לקוריאנים מחיאות כפיים ותשואות. הם הצליחו לקחת אורז לבן משעמם ולהפוך אותו למנה עיקרית מדליקה שאין דומה לה בתפריטים הסיניים הרגילים. בפעם הראשונה ששמענו את שם המנה "בי-בימ-באפ" לא האמנו למשמע אוזנינו. זה נשמע כמו כינוי לריקוד אפריקאי מלווה בתופים ולא בשם של מנת אורז קוריאנית. "בי-בי-מ" (בקיצור) היא מנה נפלאה המוגשת לשולחן בקערת אבן לוהטת. בעודה מעלה אדים על שולחננו, משמיעה קולות רחישה ולחישה ומעלה ריח ניחוח של תערובת תבלינים קוריאנית, ניסינו להבין מה מתחבא בתוכה. אחרי חקירה מאומצת ירדנו לסוף דעתה: בתחתית הקערה מסתתר אורז לבן מבושל שקצוותיו מעט חרוכים מהחום (טעים!), מעל האורז מסודרים בקפידה ירקות טריים חתוכים: פיסות מלפפון, גזר, נבטים, פטריות, אצות. מעל הירקות נח לו חלמון ביצה חיה ונתחי בשר טחון ומעל כל הערימה המכובדת ניצבת לה בגאווה תלולית של קימצ'י (הם לא ישכחו אותו!) אל החגיגה מוסיפים ממרח פלפלים מתקתק ומתחילים לעבוד. מערבבים ומערבבים עד שכל המרכיבים מכוסים היטב ברוטב ואוכלים בהנאה רבה.

סעודה קוריאנית שונה מאד מסינית. המנות מעודנות יותר, קלילות ובריאות יותר, הבישול אינו כרוך בשימוש אובססיבי בשמן, הבשר אינו מכיל עצמות ויש כמויות נכבדות של ירקות טריים במנות. תנו לנו אוכל קוריאני ואנו מאושרות ומדמיינות את היום שבו מנהיגי העולם ישבו אל השולחן בצפון קוריאה, ירימו את מקלות האכילה הכסופים, יאכלו עשרות צלוחיות של קימצ'י חריף ויחתמו על הסכם שלום כלל עולמי נטול טילים גרעיניים.

מעוניינים לטעום אוכל קוריאני?

בנסיעתכם הבאה אל המזרח, אם סיאול אינה נקרית בדרככם, אל תהססו לעצור בהונג-קונג לטעימה של אוכל קוריאני מסורתי במסעדת אריראנג: Harbour city, TsimShaTsui, Ground floor.
תוכלו לנסות קימצ'י אותנטי גם במסעדת קוריאה-האוס בירושלים ברחוב יואל סלומון 23.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully