וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו בבסטה: ברוקולי

קובי קלייטמן

4.11.2012 / 6:30

ירוק ורענן, ונראה קצת כמו עץ קטן - זו עונתו של הברוקולי. איך כדאי לבחור אותו, לשמור ולטפל בצורה הטובה ביותר

ברוקולי. נמרוד סונדרס
ברוקולי/נמרוד סונדרס

ממתי עד מתי העונה

ברוקולי אמנם גדל עבור השוק הפרטי כל ימות השנה אבל עיקרו המופנה לצרכים תעשייתיים נקטף דווקא בין נובמבר לפברואר.

הזנים ואיך מזהים אותם

הברוקולי הנפוץ ביותר בארץ הוא זה בעל ראש התפרחת הירוק (קוטר 10-15 ס"מ) והגבעול הירוק. יחד איתו ניתן למצוא, באופן נדיר יחסית, ברוקולי בעל ראש תפרחת סגול.

זני הברוקולי נושאים שמות בעלי דרמטיים דוגמת "פרתנון", "הרקליון", "מרתון" אבל ההבדלים ביניהם יאמרו דבר או שניים רק לחקלאים שבינינו.

בשנים האחרונות ניתן למצוא גם את ה"ברוקומיני" שהוא הכלאה בין ברוקולי וכרוב סיני, אך טעמיו נעים בין העדינות של האספרגוס למרירות הקלה של הברוקולי. הברוקומיני דק, ארוך ונראה כמו אחיו הרזה מאוד של הברוקולי המוכר לנו.

טווח המחירים

מחירו של ברוקולי ארוז נע סביב 12-13 שקלים לק"ג, לעומת זאת מחירו של 1 ק"ג ברוקולי מתוצרת אורגנית יכול להגיע לכ-25 שקלים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מה לקנות (איך מזהים ירק איכותי, טרי)

ברוקולי איכותיים הם ברוקולי בעלי צבע ירוק, חי ובעל ראש שלם וסגור היטב. גבעולי הירק צריכים להיות מתוחים, והעלים המעטים המקיפים אותו רעננים. חתך טרי בבסיס הירק יכול להעיד על שמירה טובה שלו.

ראש הירק הוא בעצם אוסף תפרחות לא מפותחות היוצרות צרור הדוק שכך גם צריך להיראות בעת הרכישה.

מומלץ לבחור ברוקולי אצל הירקנים, אצלם ניתן להשיג את הירק מחוץ לאריזות פלסטיק.

איך שומרים?

ברוקולי, כמו ירקות רבים אחרים מתחיל להשתנות מרגע קטיפתו. הוא מנצל את מאגר הסוכרים שלו ליצירת סיבים ולכן רצוי להשתמש בברוקולי סמוך כמה שיותר למועד קטיפתו.

שמירה במקרר תגרום להתחלת הצהבה לאחר מספר ימים. אם ביכולתכם לשמור את הברוקולי בטמפרטורה של 0 מעלות צלסיוס הוא יאריך ימים עד כדי שלושה שבעות לערך.

ניתן לקנות ברוקולי קפוא מחברות שונות. בשנים האחרונות התוצאות התעשייתיות בתחום זה טובות. הקפאה ביתית אינה תשמור על הערכים התזונתיים כפי שהתעשייה הצליחה לעשות.

ברוקולי. ShutterStock
ברוקולי/ShutterStock

איך מטפלים?

רצוי להפריד בין הגבעולים והתפרחת (קולס בשמה המקצועי יותר) בעזרת סכין חדה. במידה והמטרה היא לבשל אותם יחד יש לקחת בחשבון זמני בישול קצרים יותר לתפרחת. כמו כן רצוי לקלף את קליפתו החיצונית של הגבעול בעזרת קולפן פשוט.

לאחר החיתוך יש לשמור את חתיכות הברוקולי בקערה עם מים קרים עד לשימוש.

שיטות הבישול המומלצות

את הברוקולי על חלקיו (תפרחת וגבעול) ניתן לאדות, לבשל, לצלות בשקית קוקי למשל, להקרים או לאכול חי. בכל מקרה בו אינו נאפה חשוב לשמור על הפריכות והעסיסיות שלו המשפרות את חווית אכילתו.

בישול תפרחת הברוקולי במיקרוגל תארך כ-4-5 דקות. אידוי הירק יכול להיעשות במתקן במבוק הפופולרי מאוד בשנים האחרונות או בסיר אידוי. זמן האידוי האופטימלי אורך כ-8 דקות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסתדרים נהדר יחד. ברוקולי וכרובית/מערכת וואלה!, צילום מסך

השילובים המומלצים

צ'ילי - צ'ילי אדום מיובש, מעושן או טרי ומתקתק משתלב בצורה מעניינת עם ברוקולי צלוי. (צליית הברוקולי מבליטה את טעמו המתוק).

אנשובי - מליחותו העשירה של האנשובי היא שילוב מוצלח עם מרירותו של הברוקולי. את פילה האנשובי מטגנים בשמן זית תוך הוספת שום קצוץ ופתיתי צ'ילי. לתערובת מוסיפים את פרחי הברוקולי ומזיזים במחבת עד לציפוי. את השילוב ניתן להגיש עם פסטה ומעליו גבינת פרמזן מגוררת.

בייקון - שילוב של ברוקולי ובייקון יוצר שילוב מריר-מתוק המלווה במליחות נעימה. ניתן להוסיף עגבניות יבשות, פרמזן, צנוברים וצ'ילי ליצירת שילוב איטלקי בעל מאפיינים אסיאתים.

בקר - שילוב סיני-אמריקני פופולרי המשלב מרירות ומתיקות. מדובר בתבשיל אליו מוספים רוטב צדפות, ג'ינג'ר ושום.

גבינה כחולה - שילוב של ברוקולי וגבינה כחולה בתוך מרק יבטיח ארומות וטעמים שלא תשכחו. כך גם סלט של ברוקולי קצוץ טרי ורוטב גבינה כחולה לצידו.

כרובית - שילובם של פרחי ברוקולי ופרחי כרובית טריים לתוך סלט ברוטב איולי וקשיו הוא שילוב פריך וטעים להפליא. אכילת שני הירקות טריים מראה כמה תכונות טעם משותפות יש להם. למרות זאת, אפייה מדגישה את ההבדלים ביניהם (הברוקולי מריר יותר ולכרובית ריחות גופרתיים מעט).


מתכונים עם ברוקולי

  • עוד באותו נושא:
  • ברוקולי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully