וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבשלים בבתים: חציל לכל קרניבור

יותם קניספל

22.3.2011 / 13:31

גולשת וואלה! אוכל, רחלי שפרעם היא טבעונית בעלת בלוג מצליח בתחום. היום היא מכינה פשטידת חצילים שגם אוכלי בשר יאהבו

המיקום

מושב עין עירון. בבית משפחת שפרעם מתגוררים רחלי (16), אימה חדוה (51) ובן זוגה דני, יחד עם החתול ג'ינג'י והכלבה אנג'י החברותיים.

רחלי שפרעם. נמרוד סונדרס
רחלי שפרעם. בעיקר טבעונית/נמרוד סונדרס

רקע

רחלי, נערה שנונה ומרובת-כישורים, הלכה בעקבות אימה בנטייתה הקולינרית; חדוה אומנם טבעונית, אבל רחלי מסתפקת בצמחונות. הפעם האחרונה שאכלה בשר הייתה בגיל 9. פיצה עם פפרוני. "היה טעים, אבל אני לא מתגעגעת", היא מבטיחה.

רחלי הגיעה לפני שנה לבלוג הבישול האמריקאי fat free vegan kitchen, התאהבה בכתיבה ובמתכונים, והחליטה לנסות אותם. הניסיונות המוצלחים הובילו אותה לפתוח בלוג משלה בשם Mostly Vegan, בו היא משלבת שלושה מכישרונותיה - הכנת אוכל, כתיבה וצילום. עם הזמן גם חדוה הצטרפה לבלוג והיא כותבת בו מידי פעם.

פשטידת חצילים. נמרוד סונדרס
פשטידת חצילים/נמרוד סונדרס

המשימה

למרות שבבלוג שלהן תמצאו בעיקר מתכונים מתוקים, רחלי החליטה להכין לנו פשטידת חצילים טבעונית ובריאה - שמתאימה למרבה ההפתעה גם לאוהבי בשר סקפטיים.

באווירת השלווה של המושב בו הן חיות, כשהרעש היחידי הוא מגרגוריו של החתול הג'ינג'י המרשים, רחלי משתמשת בסכין כרמי לחיתוך הירקות ומסבירה שסכין מתכת פוגם בוויטמינים של הירק. הן מספרות לנו על שינויי הכתובות הרבים שעברו יחד. עד שהתמקמו בעין עירון הן הספיקו לגור בעג'מי, בקרוואן על חוף הים ליד עתלית, בקיבוץ מורן ובעמק חפר.

רחלי מספרת שאהבה לגור במקומות שונים, אבל עכשיו היא בעיקר שמחה שאימה הבטיחה לא לעזוב את עין עירון לפחות עד שתסיים את התיכון עוד שנה וקצת. "כאן טוב לנו", היא אומרת. "ואחרי כ"כ הרבה מעברים, כיף להתיישב".

חדוה, שבעברה המקצועי הצליחה מאד כמעצבת תפאורות לסדרות וסרטים ('עבודה ערבית' ו'מרס תורכי' הן דוגמאות מייצגות), היא צלמת שפתחה קורס בשם 'נשים מצלמות'. נוסף ללימוד היא גם עובדת על תסריט לפיצ'ר. היא מביעה שביעות רצון גדולה מאורח חייה כטבעונית, וכשהיא יושבת עם בן זוגה דני לאכול צהריים בישיבה מזרחית על מרבד בגינה, היא מספרת על הרגע בו הבינה איך היא רוצה לחיות את חייה: "לפני שבע שנים נסעתי בלילה אחרי משאית שהובילה תרנגולים לשחיטה. הנוצות עפו עליי, ואמרתי לעצמי "זהו. אני לא נוגעת יותר בבשר. ואני לא אתן יד לניצול של בעלי חיים".

היום, שלושתם מקפידים על אורח חיים בריא, רגוע וספורטיבי. "אנחנו מתרגלים יוגה ביחד המון", מספר דני, שנהנה בעצמו מטיפוס, בישול ואפילו, שימו לב - ריצה יחפה למרחקים. "אורח חיים טבעוני הוא של שקט נפשי, איזון ובריאות".

מניסיון של שנים

"לטבעונים יש דווקא המון דברים ליהנות מהם", אומרת חדוה. "שמנת טופו, שיש בה רק 3% אחוזי שומן היא מצוינת. גם קטניות, עדשים או פטריות, שהן מאד בשרניות. כל המאכלים האלו הם בוודאי יותר נקיים ובריאים לגוף מהבשרים שעוברים שינויים הורמונליים והחדרות של כל מיני חומרים משמרים".

ואם לרגע דאגתם, היא דווקא לא חושבת שאוהבי בשר צריכים לוותר עליו אם הם נהנים. אולי רק להמעיט. "אני רואה שאנשים קונים כמויות מטורפות וזורקים, וחושבת על בעל החיים שעבר התעללות ובסוף אפילו לא נאכל". צודקת.

מוציאים את בשר החצילים. נמרוד סונדרס
כך מוציאים את בשר החצילים/נמרוד סונדרס

מתכון לפשטידת חצילים טבעונית

אל תמהרו לשלול את הפשטידה גם אם אתם אוהבי בשר. היא משביעה ומגוונת, יש לה מרקם מיוחד, והיא בעיקר בריאה.

חומרים:
2 חצילים
1 בצל בינוני
1 גמבה גדולה
2 מקלות סלרי
2 שיני שום
2 כוסות פטריות חתוכות
½1 כוסות גרגירי חומוס
½ חבילת טופו
½ כפית טימין
¼כוס אגוזי קשיו
3 כפות מים
2 כפיות מלח
1 כף שמרי בירה
2 פרוסות לחם שיפון קלויות (אפשר גם פירורי לחם רגילים)


אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור ל-200 מעלות. מנקבים את החצילים במזלג מספר פעמים ומניחים אותם על נייר אפיה. אופים במשך 30-40 דקות עד שהחצילים יתרככו.

2. מוציאים מהתנור ומניחים להם להתקרר. לאחר מכן מוציאים בעזרת מזלג את בשר החצילים, מניחים במסננת וסוחטים את המים.

3. חותכים את הבצל, הגמבה, הסלרי והשום, ופורסים בנפרד את הפטריות.

4. בסיר או ווק מחממים שמן, ומקפיצים את הירקות החתוכים (ללא הפטריות) במשך 6 דקות על אש בינונית עד שיתרככו. מוסיפים את הפטריות ומבשלים עוד חמש דקות, עד שגם הפטריות יתרככו.

5. מוסיפים לווק את החצילים, החומוסים, הטימין והפלפל. מבשלים תוך כדי ששוברים את חתיכות החצילים הגדולות עם קצה כף.

6. בינתיים טוחנים את הטופו, הקשיו והמים בבלנדר למחית אחידה. מוסיפים את התערובת לאש עם הירקות והפטריות. מערבבים היטב ומוסיפים את המלח ושמרי בירה.

7. מעבירים את התערובת לתבנית משומנת, מפזרים פירורי לחם (עדיף אחרי שנקלו בטוסטר).

8. אופים בחום של 200 מעלות במשך 25-30 דקות. מוציאים מהתנור, מניחים לפשטידה להתקרר כ-5 דקות ומגישים.

קוצצים את הירקות. נמרוד סונדרס
קוצצים את הירקות/נמרוד סונדרס
טוחנים קשיו. נמרוד סונדרס
טוחנים קשיו וטופו למחית/נמרוד סונדרס
מקפיצים את הירקות בווק. נמרוד סונדרס
מקפיצים את הירקות בווק/נמרוד סונדרס
מפזרים פירורי לחם קלוי. נמרוד סונדרס
מפזרים פירורי לחם קלויים ומכניסים לתנור/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully