וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת יין: מציאות מצרפת

20.8.2014 / 17:10

אבי אפרתי טועם את יינות לה ז'אמלה מלנגדוק ונפעם מהתמורה שרובם מספקים ל-55 שקלים. אל תחכו אתם לימים הקרים

טעימת השבוע יוצאת דופן. שישה יינות של יקב צרפתי המתומחרים כולם ב-55 שקל הבקבוק והתמורה שרובם מספקים בלתי נתפסת. יקב לה ז'אמלה (Les Jamelles) ממוקם בלנגדוק שבדרום מערב צרפת. בלי הרבה יומרות אבל עם ענבים נהדרים, קרקע טובה וייננות מוצלחת עושים שם יינות פשוטים להפליא ומקסימים מסוגם. לבן אחד, רוזה אחד וארבעה אדומים כוללת הטעימה הזו. פרט ללבן (סוביניון בלאן) המרשים פחות, כל השאר מספקים את הסחורה בגדול.

לנגדוק הוא מאיזורי היין האחרונים, אם לא האחרון בצרפת, שאפשר למצוא בהם יינות טובים בזול. הוא טרם עבר מיתוג כמו האחרים. כל יינות הטעימה הנוכחית זניים. הם אינם מנסים להיות מה שהם לא – יינות עשירים, לארוחות במסעדה מכוכבת בפריס. אלו יינות ביסטרו קלאסיים, שצריכים להילגם בכמויות בקיץ, במסעדה, במחיר שווה לכל נפש, או בבית, על תקן יין הבית. ברובם אי אפשר לטעות בפרי המצוין, באיפוק ובמקדם הגסטרונומיות יוצא הדופן.

קצת לא נעים לכתוב אבל צריך: אלו יינות שמעוררים מחשבות נוגות למדי על תעשיית היין המקומית בהקשר מחיריה. מקבילי האיכות המקומיים של כמה מהיינות כאן מתומחרים ב-120 ו-130 שקל. יותר מכפול.

כל היינות האדומים נלגמו תחילה בטמפרטורת החדר תחילה ומצוננים קלות בהמשך, לאחר רבע שעה בשמפיניירה עם מי קרח. המסקנה חד משמעית: תנו להם צינון קל טרם לגימה. הם חינניים אף יותר כך. אלו הם יינות קיץ מובהקים שמתאימים לאוכל של קיץ. אל תחכו איתם לימים קרים. לחיים!

לה ז'אמלה, סינסו רוזה 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי סינסו (Cinsault) מ-Gard, Beziers ו-Limouxבלנגדוק. היין יוצר בשיטת Rose de Saignée המסורתית (תסיסת היין החופשי במיכלי נירוסטה לאחר שהות הענבים עם הקליפות וספיגת צבע וטאנינים מהן). צבע ורוד. באף פרי אדום (פטל, תות) ופריחה (ורדים). גוף קל-בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 55 שקלים

הכי מתאים ל: ירקות, עוף, גבינות, פיקניק.

דבר המבקר: יובש מצוין, רעננות רבה, פרי טוב, איזון נאה, חומציות טובה והמון אופי. רוזה דרום צרפתי קלאסי במיטבו. תענוג.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

בתשע מילים: רוזה ברמה הזו יעלה כאן עוד 20 שקל לפחות.

לה ז'אמלה, סוביניון בלאן 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סוביניון בלאן מאיזור Gard (סמוך לעיר Nimes) בלנגדוק. תסיסה ושהות במיכלי נירוסטה. צבע זהוב חיוור. באף פסיפלורה ולימון. גוף קל-בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 55 שקלים

הכי מתאים ל: אפריטיף. דגים ופירות ים.

דבר המבקר: רענן, נעים וקל, נגיעה מינרלית נעימה ובכל זאת – יין קצר למדי. אני לא מכיר הרבה לבנים יבשים מוצלחים יותר ב-55 שקלים ובכל זאת – זה העיפרון החד פחות בקלמר המצוין של לה ז'אמל.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשש מילים: יין בסדר אבל לכו על האדומים.

לה ז'אמלה, גרנאש 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין אדום על בסיס 100% ענבי גרנאש מהאיזור שבין Beziers ל-Perpignan מגפנים בוגרות בנות 10-20 שנה. שמונה חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום-סגלגל. באף פרי אדום ותבלינים (פלפל שחור). גוף קל-בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 55 שקלים

הכי מתאים ל: אוכל ים תיכוני על בסיס שמן זית, שום ועשבים. מנגל.

דבר המבקר: הנה באה המצוינות במלוא הודה. קל, מלא בפרי מקסים. לא מוגזם באף פרמטר, לא עמוס, מתובל בנעימות. יין שכדאי לקרר קלות לפני השתיה ואפילו לשמור בצ'ילר מופשר למחצה במהלך הלגימה, כדי שישמור על מידה של קרירות. התאמה מופלאה לאקלים הישראלי החם.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

בשש מילים: דרום צרפת הפשוטה והלא יומרנית במיטבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לה ז'אמלה, קברנה סוביניון 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי קברנה סוביניון מהאיזור שלרגלי הרי Cevennesבין נים לבזייה. חלק מהיין התיישן שישה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום-סגלגל. באף פרי אדום, שחור ותבלינים. גוף קל-בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 55 שקלים

הכי מתאים ל: בשרים קלים (רוסטביף, קורנביף, שייטל וסינטה כבושים).

דבר המבקר: יין ראוי עם מורכבות ואיזון טוב. מוצלח בכל מובן ומספק יופי של תמורה אבל מבריק פחות בעיני וקצת קצר בהשוואה לאדומים האחרים.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בתשע מילים: אפילו המבריק פחות מבין האדומים מספק תמורה טובה מאד.

לה ז'אמלה, Rare Cépages , קריניאן 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי קריניאן מגפנים בוגרות בלנגדוק, רוסיון ופרובנס. 15% מהיין התיישן בחביות עץ אלון חדשות שישה חודשים. צבע אדום רובי. באף פרי אדום ושחור. גוף קל-בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 55 שקלים

הכי מתאים ל: מנות בשריות משמעותיות – אפילו סטייקים.

דבר המבקר: יין יוצא מהכלל, המיטיב לבטא את איכויות הקריניאן – זן שמקורו בספרד, התאזרח בצרפת ולמרבה השמחה הולך ותופס בהדרגה את מקומו גם אצלנו. פרי נהדר, תיבול נוכח, עושר רב. יין צנוע לכאורה שיצליח לסחוב בהצלחה גם ארוחת סטייקים ואפילו, מי היה מאמין, להתיישן שנתיים-שלוש. פתחתי אותו ללאנץ' זוגי קל של יום קיץ חם והוא נגמר לפני העיקריות.

תמורה לכסף: 5/5 (נדירה).

בשתי מילים: קנו ארגז!

לה ז'אמלה, Rare Cépages, מלבק 2012

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי מלבק מגפנים בוגרות בלנגדוק. 10% מהיין התיישן בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. צבע אדום רובי. באף בולט התיבול (ליקריץ) לצד פרי אדום ושחור. גוף קל-בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 55 שקלים

הכי מתאים ל: אוכל ים תיכוני.

דבר המבקר: מלבק הוא נפוץ באיזור הדורדון ובארגנטינה. המלבק הנוכחי מפגין שפע פרי ולצידו רכות נהדרת. האף מתובל יותר מהחיך. יין שלוגמים בהנאה עד שהבקבוק נגמר.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בחמש מילים: מלבק קל ומצוין בכלום כסף.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully