וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוסד: מרגרט תייר

29.9.2014 / 12:38

מה שהתחיל כמטה המאבק של הפנתרים השחורים, הפך בחלוף השנים למסעדה משגשגת של ויקטור ומרגרט תייר. סיפורו של מוסד הדגים ביפו עשוי להגיע בקרוב לקיצו עקב מאבק עם עיריית ת"א

מרגרט תייר. נמרוד סונדרס
מרגרט/נמרוד סונדרס

שנת הקמה
1977

בעלים אז
ויקטור ומרגרט תייר

בעלים היום
מרגרט תייר

אז בתפריט
היו סלטים ודגים, אבל היו גם מנות בשריות שלא קיימות יותר, כמו שני סוגי חמין של מרגרט ונקניקיות מרגז שויקטור היה עושה.

היום בתפריט
בקושי יש מנות בשריות, כי מרגרט באופן אישי פחות בעד בשר, תפריט בריא יותר - דגים על האש, קוסקוס, קציצות דגים, קבב לוקוס, סרדינים ממולאים בביצי דגים.

מרגרט תייר. נמרוד סונדרס
סרדינים ממולאים קוויאר/נמרוד סונדרס
בימים אלו נמצאת מרגרט במאבקים מול העירייה, שרוצה לפנות אותה על מנת להקים טיילת במקום

מיקום ובעלות
את המקום ביפו קנו מרגרט וויקטור כבר בשנת 1972 בשביל לפתוח מסעדה. אלא שאז הם עסקו בפעילות של הפנתרים השחורים והחליטו לדחות את הפתיחה לטובת העשייה הציבורית. המקום הפך להיות מטה התנועה, מכאן יצאו לפעולות של הפנתרים השחורים, וקיימו בו ישיבות.

"אז האיזור פה היה נראה כמו מזבלה" מספרת מרגרט (63)הייתה כאן שממה, ואף אחד לא היה בא ליפו. אמרו לי שאני משוגעת, שאף אחד לא יבוא לפה, אבל אני וויקטור האמנו, אמרנו שנעשה אוכל טעים שירגש אנשים והם יבואו. בשביל זה פתחנו, לא חשבנו לא על ביזנס". ההתמחות המרכזית של המסעדה הייתה ונותרה אוכל צפון אפריקאי ויפואי.

בימים אלו נמצאת מרגרט במאבקים מול עיירית תל אביב, שרוצה לפנות את המסעדה יחד עם שאר המקומות באיזור על מנת להקים טיילת במקום. כעת העניין נמצא במאבק משפטי. לאחר שהעירייה פינתה אותה מביתה ביפו, תייר חוששת שזה עומד לקרות בשנית, שאחרי שאיבדה בית אחד, היא תמצא את עצמה ללא הבית השני שלה, המסעדה היקרה לליבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מרגרט תייר. נמרוד סונדרס
החצר של מרגרט תייר, האם תפונה בקרוב?/נמרוד סונדרס

היסטוריה
מרגרט תייר זאת לא עוד מסעדה, המאבקים החברתיים שאפיינו את הזוג תייר ליוו אותם במהלך כל השנים ואלו השפיעו על רוח המקום. "ויקטור עד יום מותו, היה יושב כאן במסעדה, אנשים עם צרות היו מגיעים אליו והוא היה עוזר ומייעץ להם - אחד שפיטרו אותו, אחד שלקחו לו את הבית, אחד שנעצר סתם, או אסיר משוחרר שצריך לעזור לו. ויקטור אימץ את כלא באר שבע, עשה להם ארוחה לאלף אסירים ששלח להם במשאיות, אחר כך הוא עשה הסכם עם הכלא שכל סוף שבוע יכול להתארח אצלנו אסיר בחופשה. היה אסיר חולה סופני ששיחררו אותו בגלל המחלה וויקטור לקח אותו תחת כנפיו והכניס אותו אלינו הביתה, לא מזמן גיליתי שעד היום הוא חי. כל חג, בפסח ובראש השנה, היינו מחלקים מזון לקשישי יפו".

מאז שהתאלמנה מרגרט לפני 21 שנים, חל אצלה שינוי, הצחוק המתגלגל הוא אותו צחוק, אבל הוא מלווה גם בעצבות גדולה. גם על המסעדה השפיע השינוי הזה "אני כבר לא כל כך רצינית, לפעמים אני קמה בבוקר ופשוט לא באה לעבוד, ואז המסעדה נותרת סגורה".

מרגרט תייר. נמרוד סונדרס
"צריך לטעום בשביל להבין"/נמרוד סונדרס

ניימדרופינג
"אני אף פעם לא שמה לב לזה" טוענת מרגרט "תמיד אנשים אומרים לי 'ראית מי זה'? אבל אני לא מזהה". התשובה שלה איבדה את האמינות דקות ספורות לאחר מכן כשהשחקניות רונית אלקבץ ויעל אבקסיס נכנסו למסעדה ונפלו על צווארה של תייר בחיבוקים ונשיקות. "בשבילי הן לא מפורסמות" היא מצטדקת.

"פעם דן מרידור, בתקופה שהיה שר המשפטים ישב פה, ובסוף הארוחה הוא הוציא פנקס צ'קים בשביל לשלם לי, ואני לא זיהיתי אותו, אמרתי לו 'סליחה אני לא מקבלת צ'קים', אז ויקטור אומר לי 'משר המשפטים את לא מקבלת צ'ק?!' את מבינה? לא זיהיתי אותו".

עוד ידועה המסעדה של תייר גם כיעד מועדף על שפים רבים, שאול אברון ז"ל הרבה לבקר בה, ושפים נוספים כמו רפי כהן מרבים לאכול אצלה.

מרגרט תייר. נמרוד סונדרס
ביום שאני לא באה לפה אין לי מצב רוח/נמרוד סונדרס
"הכל יש לך במנה, גם צחוק, גם שמחה וגם בכי".

מה כל כך מיוחד פה
"צריך לטעום את האוכל בשביל להבין. הכל יש לך במנה, גם צחוק, גם שמחה וגם בכי. את צריכה פשוט לאכול ותביני מה מיוחד".

הסוד לאריכות ימים
"כוח סבל, זאת לא עבודה קלה. וגם אני אוהבת אנשים, זה מאוד חשוב לי. ביום שאני לא עובדת בו - פשוט אין לי מצב רוח".

מרגרט תייר, רציף העליה השנייה 8 יפו, 03-6824741. לא כשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully