וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת יין: הצרפתים הלוהטים

25.7.2012 / 19:00

אבי אפרתי טועם יינות לבנים משני יקבים צרפתיים נחשבים ומכתיר את הלגימה כטובה ביותר שהיתה לו בזמן האחרון

טעימת השבוע היא העונג בהתגלמותו. שישה יינות לבנים מצרפת משני יקבים נחשבים: בארון דה לאדוסט (La Doucette) מעמק הלואר ודומיין ביו סימון (Billaud Simon)מבורגונדי. מדובר בעצם בדרבי לבנים צרפתי: בורגונדי מול הלואר; שרדונה מול סוביניון בלאן; בשלוש דרגות מורכבות ואיכות. ואיזה דרבי נהדר זה היה. כל היינות מצוינים ולמעלה מכך. כל אחד מהם מהאיכותיים שאפשר להעלות על הדעת בקטגוריית המחיר שלו. מאחר ומדובר ביינות איכות עד יוקרה, סעיף התמורה לכסף לא נכלל הפעם בסקירה. המחיר לא ממש רלוונטי כשעוסקים בשאבלי גראן קרו או בפווי פומה ברון דה "L" העילאיים, וגם באלו המצויים דרגת איכות ומחיר מתחתיהם.

זה לא דרבי שיש בו מפסידים. כולם מנצחים, בעיקר הלוגמים. בסופו של דבר, הבדלי הטעמים האישיים, בעיקר בהתבסס על מאפייני הזנים השונים, הם שעושים את ההבדל. ביינות שאבלי של ביו סימון (שאבלי קווה טט ד'אור, שאבלי פרמייה קרו מונטה דה טונר, ושאבלי גראן קרו לה קלו) בולטת פירותיות חד משמעית, אלגנטיות, נטיה למעוגלות ורעננות "שאבלית" טיפוסית. היינות של ברון דה לאדוסט, מפווי פומה וסנסר (סנסר קונט לאפון, דה לה דוסט פווי פומה ופפוי פומה ברון דה "L") מאופיינים בצחות החדה, השרירית והנהדרת של שני איזורים אלו במיטבם. היינות הללו נפלאים בקיץ, לצד תקרובת איכותית הולמת.

לחיים!

ביו סימון, שאבלי, קווה טט ד'אור 2009

Billaud Simon, Chablis Tete d'Or 2009

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה, צבע זהוב קש, אף פירותי מאוד, גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 129 שקלים.

הכי מתאים ל: מנות דג מורכבות, אוכל אוריינטלי, סושי-סשימי.

דבר המבקר: שאבלי הרמוני, עגול, פירותי מאוד ומהנה במיוחד. לא יין שתלטן שילך מצוין ארוחות דגים ומנות רביולי עשירות.

בחמש מילים: שאבלי טיפוסי, איכותי ומוצלח מאוד.

ביו סימון, שאבלי פרמייה קרו, מונטי דה טונרה 2008

Billaud Simon, Chablis Premier Cru, Montee de Tonnerre 2008

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי שרדונה מחלקת "פרמייה קרו". צבע זהוב עמוק. באף, בנוסף לפירות, בולטת מאוד גם פרחוניות נעימה. גוף בינוני נוטה למלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 236 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים ברטבים עשירים ומורכבים, על בסיס חמאה.

דבר המבקר: עולים ליגה. שאבלי אצילי מאוד, עם אף וחיך עשירים במיוחד בפירות ופרחים ומינרליות מוחשית. המורכבות נהדרת. השהייתו על החיך חושפת עושר רב. לגמנו אותו עם ארוחה איטלקית טובה ונהנינו מכל לגימה. ארוחה ימית מורכבת ועשירה תיהנה אף היא מאוד מנוכחותו.

בשלוש מילים: שאבלי קלאסי ומצוין.

ביו סימון, שאבלי גראן קרו לה קלו 2008

Billaud Simon, Chablis Gran cru, Le Clos 2008

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: יין שמוצאו מחלקה מיוחסת במיוחד ("גראן קרו"), בת 70, שגודלה חמישה דונמים בלבד. צבע זהוב עמוק. אף מסחרר בעוצמתו. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 495 שקלים.

הכי מתאים ל: כל ארוחה עשירה ומורכבת, אירופאית או אוריינטלית, שאיננה כוללת בשר אדום ובשר טלה.

דבר המבקר: ליגת העל, זה כאן. כל מה שטוב בשאבלי, בשרדונה ובעולם היין הישן נמצא כאן. עושר ועומק בלתי רגילים. תהליך מרתק, מרובה ניואנסים במהלך הטעימה בחיך. יין גדול אמיתי!

בשתי מילים: עונג צרוף.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

דה לדוסט, קומט לאפון, סנסר 2009

de Ladoucette, Comte La fond, Sancerre 2009

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סוביניון בלאן. צבע ירקרק בהיר. אף עוצמתי שכולו פרחוניות. גוף בינוני נוטה למלא. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 165 שקלים.

הכי מתאים ל: מגש אויסטרים עם לחם מלא וחמאה ליד, מול מרינייה. מרק דגים, לינגוויני וונגולה.

דבר המבקר: אני מת על יינות סנסר. במיטבם, לטעמי, הם ממאפייניה היותר מקסימים של הקלאסיקה צרפתיות. הסנסר הזה נהדר. שרירי, חד, עז מבע, בנוי היטב, מחבר טעמי אשכולית רעננה לרובדי עשבים, עם חומציות מאוזנת ונימה מינרלית. לו גרתי בצרפת והייתי יכול ללגום יינות מקומיים ללא העושק שמטיל המכס הישראלי על היבואן, הייתי מחזיק מהסנסר הזה ארגזים בבית. הכי כיף: לצד מרק דגים עשיר ים תיכוני מועשר בזעפרן, סטייל מרסיי, עם רוטב רווי כתום עז, באגט טרי וחמאה צהובה.

בשתי מילים: סנסר כהלכתו.

דה לדוסט, פווי פומה 2009

de Ladoucette, Pouilly Fume 2009

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי סוביניון בלאן, המיוצר בטירת נוזה. צבע זהוב ירקרק, אף רב עוצמה, עם פירות, הדרים ופרחים, גוף מלא. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 200 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים ברטבים עשירים על בסיס חמאה ושמנת ו/או בשילוב נגיעות גבינה עשירה. לובסטר.

דבר המבקר: קשה, שלא לומר בלתי אפשרי, להפריז באיכויותיו של היין הנהדר הזה. אינטנסיביות בלתי רגילה, מורכבות הכוללת, לצד העוצמה, גם מידה של רכות ודקויות. יין נפלא שמספק הנאה חסרת תקנה. ויתרנו על סעיף התמורה לכסף בטעימה הזאת, מאחר ומדובר ביינות יוקרתיים. בכל זאת, לאוהבי לבנים בכלל וסוביניון בלאן בפרט, היין הזה, במחיר הזה, הוא אוצר.

בשתי מילים: עכשיו ומיד!

דה לדוסט, פווי פומה ברון דה L 2006

de Ladoucette, Pouilly Fume Baron de "L" 2006

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי הסוביניון בלאן ליין הזה נבצרו ידנית מחלקות נבחרות. מכל אחת מהחלקות יוצרו יינות נפרדים. התמהיל הסופי נקבע לאחר שהות כל אחד מהיינות למשך חצי שנה חבית, על השמרים, במיכלים שפנותיהם הפנימיות מצופות זכוכית. צבע כמעט ירקרק. אף אינטנסיבי להפליא. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 410 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחות עשירות מאוד על בסיס דגים ופירות ים. מנות על בסיס עגל וחזיר.

דבר המבקר: קלאסיקה יוקרתית ועילאית. יין עשיר, מורכב. בחיך הוא לעיס ממש. אצילות אמיתית. מביטוייו היותר מרשימים של זן הסוביניון בלאן.

בחמש מילים: בצמרת ליגת העל של הלבנים.

  • עוד באותו נושא:
  • יין לבן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully