וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיבאס לאל: סיפורם של "האחים שיבאס" והוויסקי בלנדד שרקחו

גיא גיסר

24.3.2004 / 19:03

מדוע יהיה זה לא מנומס אם מלכת אנגליה תלגום וויסקי שלא יענה לשם " רויאל סאלוט"? גיא גיסר עם סיפורם של "האחים שיבאס" והוויסקי בלנדד שרקחו

מעט מאוד מותגי וויסקי סקוטי בלנדד הכו שורשים בקרב העם היושב בציון. אולי זה כך כי אנחנו עדיין לא שתייני אלכוהול גדולים, אולי אנחנו פשוט לא אוהבים את טעמו של הוויסקי ואולי יש לנו דברים אחרים על הראש (שזה ממש לא תירוץ בעיני). אם תבקשו מהישראלי הממוצע למנות כמה מותגי וויסקי מוכרים לא בטוח שהרשימה של כולם תהיה זהה אבל סביר להניח שכולם יכירו, אם לא בטעמו לפחות בשמו, את הוויסקי סקוטי בלנדד העונה לשם "שיבאס ריגאל" (Chivas Regal), הידוע יותר בארץ בכינויו "שיבאס".

מקור השם "שיבאס" מגיע מהמילה הגאלית "סימאס" (Seamhas), שפירושה הוא "המקום הצר ליד הנהר". השם עוות בהתחלה ל "Schivas" - כינויה של הטירה על גדות נהר האית'ן (Ythan) סמוך לעיר אברדין שבסקוטלנד, ובסופו של דבר כמעט כל מתיישבי הכפרים באזור אימצו לעצמם שם משפחה זהה - Chivas.

ההיסטוריה של ה"שיבאס ריגאל" החלה הודות לשני אחים: ג'יימס וג'ון שיבאס, שיחד עם משפחתם (זוג הורים ועשרה אחים ואחיות) עקרו, כמו הרבה משפחות, מן הכפר אל העיר הגדולה.
ב-1836 השתקעו שני האחים בעיר אברדין. ג'ון החל לעבוד במפעל לייצור בגדים וקודם במהרה וג'יימס החל לעבוד כמוכר בחנות המכולת של וויליאם אדוארד ב-.Castle St ומכר בה מזון, משקאות, יינות ותזקיקים אלכוהוליים שונים. חנות המכולת הצליחה מאוד, הרבה בזכות כושר המכירות של ג'יימס הצעיר, ובעקבות כך החליט אדון אדוארד להתרחב ולפתוח חנות גדולה יותר. ב-1839 נפתחה החנות החדשה והגדולה ב-.King St.

ב- 1841 הלך אדוארד לעולמו וג'יימס שיבאס החליט לקנות את העסק, לקח לו שותף בשם צ'ארלס סטיוארט (Charles Stewart), ויחד הם המשיכו לעשות ביזנס.
כזכור, באותן שנים הומצא הזיקוק הרציף ובעלי עסקים רבים ערבבו לעצמם וויסקי כזה או אחר ומכרו אותו לכל דורש. שיבאס וסטיוארט לא העלימו עין מהטרנד החדש והתמקדו בעולם היין והאלכוהול ובסופו של דבר החלו לערבב בעצמם בלנד חדש של וויסקי אותו ביקבקו אותו והציעו למכירה במכולת שלהם תחת השם "Royal Glen Dee" (על שם הנהר "די" שעל גדותיו היה בית הנופש של המלכה ויקטוריה).

הבלנד הפך פופולרי מאוד באברדין ושמו הטוב הופץ ברחבי סקוטלנד ואף הגיע לשאר האיים הבריטים. ג'יימס הבין את הפוטנציאל הגלום בבלנד שנרקח וחשב על שיטות נוספות שיתרמו לשיפור טעמו של הוויסקי וחידוד איכויותיו.

בשנת 1842 ביקרה לראשונה בסקוטלנד ויקטוריה, מלכת בריטניה, ובית המלוכה הזמין מצרכים רבים מחנות המכולת הגדולה של שיבאס וסטיוארט. מן הסתם, יין ואלכוהול היוו חלק נכבד מהרשימה ובשנת 1843 קיבל ג'יימס שיבאס את הצו המלכותי הראשון מידי המלכה (אחד מיני רבים שיבואו) והפך לספק המצרכים הראשי של בית המלוכה.

ב-1872 התפרקה השותפות העסקית וג'יימס הכניס את אחיו, ג'ון, כשותף. יחד הם שינו את שם החברה ל"אחים שיבאס" (Chivas Bothers) ובדומה לרוב העסקים המשפחתיים השם נותר גם אחרי מותו של ג'ון ב- 1862. ג'יימס פתח סניף נוסף של החנות ב Union Place שבאברדין, ובנו הבכור, אלכסנדר, שלמד את סודות הניהול מאביו, היה למנהל הסניף החדש.

הבלנדים שייצר ג'יימס הדהימו את כולם והצליחו מעל למשוער, יצאו גם שלושה מותגים חדשים תחת השמות "Royal Strathythan 10-year-old" (על שם נהר האית'ן),"Magna Charta" ו- "Loch Nevis 20-year-old". הזמנות מרחבי בריטניה כולה החלו להציף את העסק וג'יימס החל לצבור סטוקים גדולים של וויסקים שונים ומשובחים וליישן אותם עבור הבלנדים שרקח.

בשנת 1886 מת ג'יימס שיבאס ואלכסנדר, בנו, לקח על עצמו את ניהול העסק אבל בגיל 37 נפטר גם הוא וניהול החנויות עבר לידיהם של שני עובדים: אלכסנדר סמית' וצ'ארלס הווארד. השניים פיתחו במהרה בלנד חדש של וויסקי איכותי ויוקרתי שהוויסקי הצעיר בו היה בן 12 שנה. לבלנד החדש הם נתנו את השם "שיבאס ריגאל" (Chivas Regal) ובתרגום לעברית: "השיבאס המלכותי".

מלחמת העולם הראשונה לא עצרה את ה"שיבאס ריגאל", כך גם שריפה קשה שכילתה את ארכיון החברה, אפילו "תקופת היובש" לא ייבשה את העסק וב-1936 נרשמה חברת "האחים שיבאס" באופן רשמי ברשם החברות האמריקאי. מלחמת העולם השנייה גרמה להפסקה כמעט מוחלטת של ייצור וויסקי מאלט בסקוטלנד, וחברת "שיבאס", בדומה לחברות וויסקי אחרות, נתקעה והפסיקה את ייצור הוויסקי לכמה שנים טובות עד יעבור זעם.

מכיוון שבשיבאס לא רצו להיות תלויים במאלטים שונים, הוחלט לחפש מותג וויסקי מאלט מספיק איכותי וטוב שישמש אות החברה באופן קבוע בתהליך ערבוב הוויסקי. ב- 1950 נמצא המאלט המבוקש במזקקת סתראת'יילה (Strathisla) בעיירה קית' (Keith), באזור הספייסייד (Speyside) שבצפון סקוטלנד. זוהי המזקקה הרשומה הותיקה ביותר בצפון סקוטלנד (נפתחה ב- 1786), והוויסקי שלה הוא בעצם "לב" הבלנד המצוין המכונה "שיבאס ריגאל". "האחים שיבאס" קנו את המזקקה ועד היום היא משמשת בעיקר לייצור "שיבאס".

חברת "האחים שיבאס" שייכת לתאגיד המשקאות הענק "סיגראם" (Seagram), הידוע גם בכינויו "פרנו- ריקאר" (Pernod- Ricard), שבבעלותו מותגי וויסקי מובילים בעולם כמו לדוגמא: "גלן ליבט", "קלאן קמפבל", "אברלור", "גלן גראנט", "בושמילס", "ג'יימסון", "ווילד טרקי" ועוד מותגי אלכוהול מוכרים כמו: "פרנו", "ריקאר", "פסטיס 51", "רמצוטי", "בחרובקה", "ויברובה", "ז'וברובקה", "אולמקה", "הוואנה קלאב", "ביסקוויט", "מרטל" ועוד.
ועדיין, המותג המוביל של סיגראם היה ונשאר "שיבאס ריגאל".

"האחים שיבאס" מייצרים כמה מותגי וויסקי:

"שיבאס ריגאל 12" (Chivas Regal 12)

המותג הנמכר ביותר של חברת שיבאס. למעשה, כשאומרים "שיבאס" מתכוונים אליו. זהו המותג הפשוט ביותר של החברה ולכן מלכתחילה "שיבאס ריגאל" נחשב לוויסקי פרימיום (משום שכל בלנד של וויסקי בו מעורבבים סוגי וויסקי שיושנו 12 שנה ומעלה נחשב לוויסקי פרימיום).
לב הוויסקי הוא, כמובן, הסתראת'יילה, ויחד איתו מעורבבים עוד כ- 35 סוגי וויסקי שונים - מאלט וגריין, שהצעיר מביניהם יושן לפחות 12 שנים.

מדובר בוויסקי טוב וטעים, אך יחסית לוויסקי בן 12 הוא עדין, אולי עדין מדי. אין לו את הכבדות הנדרשת מוויסקי ברמתו ובגילו, וביחס למותגי וויסקי אחרים בני אותו גיל (למשל " ג'וני ווקר בלאק לייבל" ו"בלנטיינס' 12"), האפטר טייסט נעלם מהר מדי. מייקל ג'קסון, מבקר האלכוהול הידוע, נתן לו ציון 75 והוסיף: "הוויסקי חסר תחושת חיים ונדמה כאילו הוא הולך לישון", בקיצור אפשר לומר שהוא לא נפל מהרגליים.

עדיין, זהו הסקוטש פרימיום מספר שתיים במכירות בעולם (אחרי ה"ג'וני ווקר בלאק לייבל"). כ- 3 מיליון ארגזים שהם 30 מיליון בקבוקים נמכרים בשנה. גם בארץ הוא נמכר בכמויות גדולות מאוד ותראו אותו בעיקר בחתונות, בר מצוות ובריתות, כשבעל השמחה מתייחס אליו כאילו היה הבקבוק הכי יוקרתי שיש, אבל האמת שהמותגים האחרים של "שיבאס" הם הרבה יותר איכותיים.
40% אלכוהול.

"שיבאס ריגאל 18" (Chivas Regal 18)

זהו בלנד חדש יחסית, מיוחד ואיכותי שיצר ב-1997 המאסטר בלנדר של "שיבאס", קולין סקוט (Colin Scott) . הוא מורכב מ- 25 וויסקים שונים, וגם בלב הבלנד הזה עומד הסתראת'יילה. לעומת השיבאס 12, לשיבאס 18 יש טעם וארומה מעושנים במקצת, מה שמצביע על כך שבבלנד עורבבו מאלטים מאזור האיילה (Islay).
המותג עצמו מתחיל לחדור אט אט לשוק הצריכה העולמית ואת האישור ממייקל ג'קסון (ציון 85) הוא קיבל ואין ספק שהוא עוד יגדל ויהיה לאחד מהגדולים.
40% אלכוהול.

"רויאל סאלוט" (Royal Salute)

וויסקי סופר-פרימיום ששייך לחברת "האחים שיבאס". ל"רויאל סאלוט" אפשר לקרוא בעצם "שיבאס ריגאל 21", מכיוון שהוא מורכב מבלנדים של וויסקים שונים, שהצעיר מביניהם יושן לפחות 21 שנה!
המותג יצא לאוויר העולם בשנת 1953 לכבוד הכתרתה של אליזבת ה-II למלכת אנגליה. בחברת "האחים שיבאס" זכרו את הצו המלכותי הראשון שנתנה, בזמנו, המלכה ויקטוריה לג'יימס, והחליטו לכבד את המלכה החדשה ברקיחת וויסקי מיוחד.

מדוע דווקא "רויאל סאלוט" ו-21 שנה? ובכן, בעבר, כשהיתה חוזרת מלכת אנגליה מסיוריה ברחבי העולם, הצי המלכותי היה מכבד את בואה בהצדעה מלכותית (Royal Salute) ובמטח תותחים של 21 יריות, כך גם ה"רויאל סאלוט", אך במקום יריות הכבוד מסומל בשנות יישון. גם הבקבוק עצמו הוא לא עניין של מה בכך, לאחר תקופת יישון וחיתון אותה עוברים הוויסקים השונים, הם מבוקבקים בבקבוקים מפורצלן איכותי. כל בקבוק מיוצר בעבודת יד משך ארבעה ימים ואז נצבע.
ה"רויאל סאלוט" מגיע בארבעה צבעים: כחול, אדום, חום וירוק וההבדל בין הבקבוקים הוא מרכיבי הבלנד וניואנסים של טעם (בעיקר כדי להתאים מותג אחד לכמה שווקים). בכל מקרה, כולם בני לפחות 21 שנה.
40% אלכוהול

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"שיבאס ריבולב" (Chivas Revolve)

זהו מותג פרימיום של חברת "האחים שיבאס" המכיל בלנדים שונים כשהצעיר ביניהם הוא בן 21 שנה. ההבדל ביו מותג זה לקודמו הוא בסיפור שמאחוריו: הבקבוק המיוחד של ה "Revolve" מעוצב כמו לפני 100 שנה. "האחים שיבאס" הוציאו למכירה וויסקי בן 21 שנה, אך נפלה טעות והמפעל האחראי על ייצור הבקבוקים ייצר ליין שלם של בקבוקים עם פגם משמעותי - תחתית הבקבוק היתה חסרה, ובמקום בקבוק רגיל יצא מין "חצי בקבוק", כשהתחתית עגולה ושטוחה. להפתעת כולם, אצילי בריטניה דווקא אהבו את העיצוב החדש, וכינו את הבקבוק "Revolve" מכיוון שכשמוזגים ממנו רק צריך להטות את הבקבוק על השולחן לפני כמה שנים יצאה חברת שיבאס במהדורה מיוחדת לציון אותו וויסקי ועיצבו בקבוק דומה מאוד לבקבוק המקורי עם בלנדים בני 21 שנה לפחות. נדיר למצוא אותו בארץ ואם אתם בונים על חיפוש בקבוק כזה כדאי שתפתחו חשבון חיסכון מראש. 40% אלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully