וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברי ימי הסקוטש: סקירת מותגי ויסקי

גיא גיסר

7.4.2004 / 17:55

למי מחזיר השוק האסיאתי אהבה? מי נחשב לשופרא דשופרא של ההיילנדס? ומי הוא חביב האלכוהוליסטים? גיא גיסר עם כתבה אחרונה על הסקוטש ומותגיו

לסיום הספיישל על הסקוטש לא רציתי לקפח שום מותג, שתיין, יבואן או סתם גולש בכך שהשארתי בחוץ משקה אהוב כזה או אחר. אבל, תבינו, אין הרבה ברירה - יש מאות מותגים ורק לקרוא על כולם צריך בערך יומיים פנויים. אי אפשר שלא לעשות סלקציה ולגבש סדרי עדיפויות ואני, כאמור, את שלי עשיתי.
הפעם אני מגיש לכם, במקום סיפור על משקה בודד, הצצה קצרה ומתומצתת על כמה ממותגי הסקוטש המובילים והמפורסמים בארץ ובעולם שטרם הוזכרו בכתבות הקודמות.

אתם מוזמנים לראות בכתבה אחרונה זו מעין סיכום ולהקליק לכתבות קודמות אם שכחתם במקרה מה זה וויסקי גריין ומה זה חיתון או שפשוט נקלעתם הנה במקרה והצלחתי לעורר את סקרנותכם. דרך אגב, כמו תמיד אתם מאוד מוזמנים להגיב ולהמשיך לקשקש על אלכוהול בכלל ועל סקוטש בפרט בפורום אלכוהול.
סלאנג'ה! (לחיים בגאלית).

בלנטיינ'ס (Ballantines)

אחד מחמשת מותגי הוויסקי סקוטי בלנדד המובילים במכירות בעולם. גם בארץ הוא ידוע ומפורסם וכל בר שמכבד את עצמו יציב בקבוק של "בלנטיינ'ס" על המדף.

המייסד ג'ורג' בלנטיין פתח חנות מכולת בגלאזגו ב- 1865 והחל לערבב בין וויסקי מאלט לגריין וויסקי וכך נוצר הוויסקי החדש שנקרא על שמו. המאלט השולט בבלנד של בלנטיינ'ס הוא "מילטונדאף" (Miltonduff) שמגיע ממזקקה באזור הספייסייד הצפוני.

כיום, לחברת "George Ballantine & Son" יש כמה מותגים בשוק:

בלנטיינ'ס פיינסט Ballantine's Finest
זהו המותג הפשוט של "בלנטיינ'ס". מכיל בלנדים של 50 מאלטים ו-4 גריין וויסקי, שהצעיר מביניהם יושן בין 3-5 שנים. לא עדין מדי בטעמים אך גם לא גס מדי. מחיר סביר ובהחלט ראוי לשתייה כוויסקי לא מחייב.

בלנטיינ'ס גולד סיל Ballantine's Gold Seal
מותג הפרימיום של "בלנטיינ'ס", מכיל תערובת של כ- 40 וויסקים שונים שהצעיר ביניהם יושן לפחות 12 שנה. הוא הוצג רק בשנות החמישים של המאה הקודמת ועומד במקום ה- 4 במכירות של מותגי הסקוטש בני 12 שנה.

בלנטיינ'ס 17 שנה Ballantine's 17 Years Old
מותג סופר-פרימיום של "בלנטיינ'ס". אחד ממותגי הוויסקי הנמכרים ביותר במזרח הרחוק המכיל תערובת שהמרכיב הצעיר בה יושן 17 שנה. טעם יותר עמוק ומעט כבד.

בלנטיינ'ס 18 שנה Ballantine's 18 Year old
גם מותג זה, מן הסתם, נחשב לסופר-פרימיום, אך הייחוד שלו מתבטא גם בבקבוק המיוחד שלו העשוי עבודת יד ובחזיתו מוטבע סמל חברת "בלנטיינ'ס". וויסקי משובח ונדיר שאין ייבוא שלו לארץ.

בלנטיינ'ס 21 שנה Ballantine's 21 Years Old
עוד מותג סופר-סופר פרימיום של "בלנטיינ'ס". בלנד שמורכב מוויסקים בני 21 שנה לפחות. נמכר בעיקר ב'דיוטי פרי' ברחבי העולם ומוכר בעיקר בסין.

בלנטיינ'ס 30 שנה Ballantine's 30 Years Old
המותג המשובח ביותר ש"בלנטיינ'ס" הוציאו. וויסקי מדהים בן 30 שנה, נדיר, יקר ויוקרתי עד מאוד.

פיור מאלט Pure Malt
גם לחברת "בלנטיינ'ס", כמו להרבה חברות וויסקי אחרות, יש את גרסת הפיור מאלט- ערבוב של מאלטים בלבד ללא גריין וויסקי. לבלנטיינ'ס יש שני מותגים כאלה:
Ballantine's Pure Malt- מיושן 12 שנה.
Ballantine's Purity- מיושן 20 שנה, בקבוק מיוחד ויפהפה, טעים ומופלא.

בל'ס (Bell's)

זהו וויסקי בלנדד מצוין שלא פרץ קדימה בישראל וחבל כי הוא מותג די משובח. הוא קרוי על שמו של ארתור בל (Arthur Bell) שהחל לערבב את הוויסקי החדש בעיירה פרת' (Perth) שבסקוטלנד בשנת 1863 לאחר שנים רבות של למידת אמנות הערבוב.
המאלט השולט בבלנד של "בל'ס" נקרא "פיטיוויך" (Pittyvaich), שמגיע מהעיירה דאפטאון שבאזור הספייסייד שבצפון סקוטלנד.

מותגי "בל'ס":

בל'ס פיינסט סקוטש Bell's Finest Scotch
המותג הפשוט של "בל'ס" המכיל בלנדים בני 3-5 שנים. קליל, נעים וחלקלק.

בל'ס אקסטרה ספיישל Bell's Extra Special
מותג משובח יחסית בן 8 שנים, המיוצר במיוחד עבור השוק האסייתי שמחזיר לו אהבה, ובגדול.

בל'ס דלוקס Bell's DeLuxe
גרסת הפרימיום של "בל'ס". הוויסקי מכיל בלנדים בני 12 שנה לפחות.

בל'ס רויאל ריזרב Bell's Royal Reserve
מותג סופר-פרימיום של "בל'ס" המכיל בלנדים בני 21 שנה לפחות. מאוד נדיר ויוקרתי.

קאטי סארק (Cutty Sark)

מותג וויסקי סקוטי בלנדד שהוא אחד המוכרים ביותר בעולם בכלל ובארה"ב בפרט. כמעט בכל סרט גנגסטרים תראו אותו (בדרך כלל נשבר על ראשו של מישהו, אבל לא משנה) והוא אחד הסקוטשים הנמכרים ביותר אצל הדוד סם.

ה"קאטי סארק" קרוי על שם סוג מסוים של ספינת מפרשים ששירתה בנאמנות, משך שנים, את צי הוד מלכותה. אותה ספינה מקשטת את תווית הבקבוק והקוריוז של המותג מקורי מאוד: לפני הביקבוק, מחתנים את המאלט והגריין בחביות במשך 4-5 חודשים בבטן ספינות מסוג "קאטי סארק".

ל"קאטי סארק" יש כמה מותגים:

קאטי סארק אוריג'ינל Cutty Sark Original
המותג הפשוט והמפורסם של "קאטי סארק", מינימום 3-5 שנות יישון, תווית צהובה ומפורסמת ובשורה התחתונה וויסקי מאוד פשוט.

קאטי סארק 12 Cutty Sark 12
מותג פרימיום משובח המכיל אחוז גבוה של מאלטים מאזור הספייסייד.

קאטי סארק 18 Cutty Sark 18
מותג סופר פרימיום של "קאטי סארק", יוקרתי, יקר ונדיר מאוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

פיימוס גראוס (Famous Grouse)

מותג וויסקי על שמה של החוגלה האדומה (The Red Grouse), שהיא העוף הלאומי של סקוטלנד. בשנת 1896 הוציא מת'יו גלווג (Matthew Gloag) לאוויר העולם את הוויסקי החדש שערבב - ה"פיימוס גראוס". המאלטים השולטים בבלנד הם מקאלן והיילנד פארק, שני מותגים בעלי שם מכובד ביותר בעולם הוויסקי.

ל"פיימוס גראוס" יש כמה מותגים:

פיימוס גראוס פיינסט סקוטש וויסקי The Famous Grouse Finest Scotch Whisky
המותג הפשוט אך המוכר ביותר של "פיימוס גראוס". בלנד של וויסקים שהפשוט בהם יושן בין 3-5 שנים. בסך הכל סקוטש טעים ואיכותי.

פיימוס גראוס איילה קאסק פיניש The Famous Grouse Islay Cask Finish
וויסקי מאוד מיוחד ושונה משאר מותגי הסקוטש. מדובר ב"פיימוס גראוס" הפשוט שנתנו לו פיניש (ע"ע גראנט'ס אייל ושרי קאסק) בחביות שפעם יושן בהן וויסקי מאלט מאזור האיילה (Islay) שבדרום סקוטלנד. הוויסקים מהאיילה הם מעושנים, כבוליים וכבדים בצורה שלא תיאמן והחבית סופגת את כל הטעמים והריחות. בסופו של התהליך מתקבל סקוטש עם נגיעות מעושנות וכבוליות שבהחלט מפתיע כשמדובר ב"פיימוס גראוס". אין ייבוא לארץ אז כדאי לקנות בחו"ל.

פיימוס גראוס פורט ווד פיניש The Famous Grouse Port Wood Finish
בדומה לאיילה פיניש, גם כאן נתנו לפיימוס גראוס יישון קצר בחביות עץ, הפעם בחביות שיושנו בהן בעבר יינות פורט. הוויסקי מקבל טעם קצת מתקתק וסיומת נעימה.

פיימוס גראוס גולד ריזרב The Famous Grouse Gold Reserve
מותג הפרימיום של פיימוס גראוס, המכיל בלנדים שונים בני 12 שנה לפחות. טעם נפלא, וויסקי עשיר בניחוחות מעושנים במקצת. מומלץ בחום.

טיצ'רס (Teacher's)

בשנת 1830 התחתן וויליאם טיצ'ר, פועל נמרץ וצעיר מגלאזגו עם בתו של בעל חנות מכולת גדולה בעיר. חלפו מספר שנים, החנות עברה אליו בירושה והוא החל לערבב וויסקים שונים, עד שכעבור 20 שנה - בעזרת בניו אדם ו-וויליאם - הצליח להגיע לראש רשימת מכירות הוויסקי בגלאזגו.
המאלט העיקרי בבלנדים של טיצ'רס הוא "בונאהבן" (Bunnahabhain), מאלט כבד ומעושן מהאיילה (Islay).
מותגי "טיצ'רס":

טיצ'רס היילנד קרים Teacher's Highland Cream
המותג הפשוט ביותר של "טיצ'רס". יצא לאוויר העולם בשנת 1884 ותוך זמן קצר הפך להצלחה. הכוונה במושג "היילנד קרים" אינה לשמנת, אלא להיותו השופרא דשופרא של הוויסקים מההיילנד. למעלה מ-40% מאלט בבלנד של ה"טיצ'רס" נותן לו מעמד של כבוד.

טיצ'רס רויאל היילנד Teacher's Royal Highland
מותג הפרימיום של "טיצ'רס". בלנד של וויסקי מינימום בן 12 שנה שאחוז המאלטים בו ממשיך להיות גבוה - קרוב לחמישים אחוז! מבחינת הטעם זה הכי קרוב שאפשר להגיע למאלט בסקוטש רגיל. וויסקי מדהים.

דיוורס (Dewar's)

אחד ממותגי הסקוטש בלנדד הידועים ביותר בארה"ב ובעולם כולו. בארה"ב הוא מפורסם לאו דווקא בגלל סיבה טובה, אלא בגלל העובדה שהוא הוויסקי האהוב ביותר על אלכוהוליסטים כבדים. דרינק של "דיוורס" עולה בבר אמריקאי ממוצע משהו כמו 2 דולר ולכן הומלסים שיכורים רבים מחביאים בשקית החומה שלהם בקבוק של "דיוורס".

הוויסקי עצמו, אגב, לא רע בכלל, והוא בהחלט באותה רמה של "ג'וני ווקר רד לייבל", "בלנטיינ'ס", "J&B" וחבריהם. הסקוטש הוא על שם הממציא, ג'ון א. דיוור (John A.Dewar) שהכין את הבלנד במו ידיו והחל לשווק את המותג בשנת 1877. המאלט השולט בבלנד הוא ה"אברפלדי" (Aberfeldy) מהאזור המרכזי של ההיילנדס
מותגי "דיוורס":

דיוורס תווית לבנה Dewar's White Label
המותג העממי והפשוט של "דיוורס" המכיל בלנדים של וויסקים המיושנים לפחות 3-5 שנים. ה"תווית הלבנה" הוא סימן רשום של חברת "דיוורס".

דיוורס ספיישל ריזרב Dewar's Special Reserve
זוהי גרסת הפרימיום של "דיוורס". הוויסקי הצעיר בבלנד מיושן לפחות 12 שנה. ידוע בכינויו "בלאק לייבל" בגלל צבע התווית, אבל אל תתבלבלו בינו לבין "הבלאק לייבל" המקורי של" ג'וני ווקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully