וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לג'נטלמנים

גיא גיסר

5.5.2004 / 19:05

גיא גיסר מבקש שתפנימו: "ג'ק דניאלס" הוא "וויסקי טנסי" ולא "וויסקי בורבון". כל האמת, המסתורין והטירוף הקשורים באיש שהפך לביזנס-מן בגיל 11 ובמשקה על שמו

אין הרבה מותגי וויסקי בעולם בכלל ובארה"ב בפרט, שהצליחו להגיע למצב שבו כשנזרקת לאוויר המילה "וויסקי" - מיד עולה שמם. בסקוטלנד יש את הגדולים: "ג'וני ווקר", "J&B”, "גלן פידיך", "בלנטיינס"; באירלנד יש את "ג'יימסון" ו"בושמילס"; בקנדה יש את "קראון רויאל", "סיגראם VO" ועוד כמה; ובארה"ב יש גם לא מעט: "ג'ים בים","ווילד טרקי" ועוד.

אבל נדמה שהוויסקי הראשון ששומעים עליו הוא הוויסקי האמריקאי המפורסם ביותר בעולם: דניאלס, "ג'ק דניאלס". רואים אותו בסרטים, הפרסומות שלו מדהימות והמסתורין האופף את ההיסטוריה שלו מרגש עד עצם היום הזה (טוב נו, לפחות את מי שמעריץ את המשקה).

כל ברמן אמיתי (ברמן, לא דלפקיסט ולא מוציא משקאות) עם ותק של יותר מ- 5 שנים בביזנס יכול לספר לכם אינספור סיפורים סביב המשקה הזה כי שותים אותו המון, אמנם לא כמו סקוטש ("ג'ק דניאלס" בארץ די יקר), אבל מי שכבר שותה מכיר קצת את הסיפור שלו והמון חידות והתערבויות בין ברמנים ללקוחות מתמקדות במשקה הזה. ברמן טוב, אגב, תמיד ינצח...

תחילת הדרך

סיפורו של "ג'ק דניאלס", הוויסקי, מתחיל בשנת 1850, השנה בה נולד ג'ספר ניוטון דניאל Jasper) (Newton Daniel במחוז לינקולן בטנסי שבארה"ב. ג'ספר היה הצעיר מבין 13 אחים ועם הזמן דבק בו הכינוי "ג'ק". כשהיה בן 4 מתה אמו ואביו, שנישא מחדש, התקשה לגדל 13 זאטוטים וג'ק עזב את הבית ועבר לגור אצל שכן בשם פליקס ווגונר (Felix Waggoner).

לבית-ספר הוא לא הלך ובגיל 7 יצא לעבוד אצל בעל חנות שהיה גם מטיף נוצרי בשם דן קול. אותו קול היה גם הבעלים של מזקקת וויסקי קטנה, בה זיקק וויסקי מדגנים שונים ומכר בחנות. ג'ק הצעיר החל לעבוד בחנות והוכיח כי הוא חרוץ, שקדן ועובד למופת וכמו כן מתעניין מאוד בכל הקשור לייצור וויסקי. מר קול, שראה כי מולו עומד פנומן של ממש, ראה כי טוב והחליט להכניס אותו כשותף מלא בעסק כשהיה בן 11 בלבד!

ב-1863 החליט קול כי הוא רוצה להשקיע את רוב זמנו ומרצו באמונה הנוצרית ומכר את המזקקה שלו שבעיירה "לואי קריק" (Louise Creek) לג'ק בן ה-13 ו-8 חודשים. כך הפך ג'ק לבעלים הרשמיים והיחידים של המזקקה.

ג'ק זיקק את הוויסקי מתירס, שיפון ושעורה מונבטת, את התזקיק סינן דרך פחם מעץ מייפל (עץ אדר). התהליך נחשב מוזר בזמנו, אך עד היום הוא אחד מאבני הייסוד של וויסקי "ג'ק דניאלס", אורך כעשרה ימים (מה שהאט את הייצור) ומשמעותו בבפועל היא הכנסת שכבה עבה וצפופה של פחם למיכל ענקי שעליה שופכים את הוויסקי. התוצאה היא שהוויסקי מחלחל לאיטו והפחם סופח רעלים וטעמים אגרסיביים והופך את הוויסקי לחלקלק יותר. המשקה נודע בשם "הוויסקי הישן של מחוז לינקולן" (The Old Lincoln County Process), ונחשב אז לאיכותי יותר משאר הוויסקים האמריקאים.

הבעיה היחידה היתה מים הדרושים לייצור וויסקי בעיקר כדי להתסיס את הדגנים וגם כדי למהול את התזקיק בהתאם לחוזק האלכוהולי הרצוי. המים במחוז לינקולן הכילו סיד, כלומר היו עשירים מדי במינרלים ולא התאימו למהילת וויסקי.

עוברים דירה

במלחמת האזרחים האמריקאית לא נטל ג'ק חלק כי היה נמוך מדי מכדי להתגייס (158 ס"מ גובהו) ולכן התפנה לחפש מיקום חדש למזקקה בסמוך למקור מים איכותי יותר. לאחר חיפושים רבים מצא מעיין קטן בעיירה לינצ'בורג (Lynchburg) שבמחוז מור (Moore County) בטנסי, שבו זורמים מים נקיים מברזל וסיד העומדים על טמפרטורה קבועה של כ- 13 מעלות צלזיוס.

ג'ק העביר את המפעל כולו ללינצ'בורג ומיקם אותו כך שבלבו יימצא המעיין, וכך, בזכות המים ותהליך הסינון הייחודי, הפך להיות הוויסקי של ג'ק דניאל למיוחד במינו ולנמכר ביותר.
בתחילת שנות ה-60 של המאה ה-19 החליט הממשל האמריקאי להטיל מסים על תעשיית הוויסקי ומזקקת "ג'ק דניאלס" הפכה להיות למזקקת הוויסקי הראשונה שקיבלה אישור רשמי מהממשל לייצור וויסקי בארה"ב.

כיוון שלא נישא מעולם ולא היו לו ילדים, לקח ג'ק את אחיינו, לם מוטלו (Lem Motlow), ולימד אותו את רזי הוויסקי, כדי שביום מן הימים יוריש לו את העסק. ב-1907, בעקבות מחלה, נתן ג'ק את המפתחות ללם ולבן דודו דיק דניאל (Dick Daniel) והתיר להם לנהל את המזקקה כאוות נפשם, כשהוא עדיין זה שמקבל את ההחלטות החשובות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אחרי שג'ק מת

בגיל 61, ב-1911 מת ג'ק דניאל. המוות שלו היה בלתי צפוי ועד היום מדברים אודותיו: לילה אחד ב-1905 רב ג'ק עם לם מוטלו, אחיינו, והלך לביתו שם שתה ושתה עד שהיה שיכור כלוט. כששותים הרבה מתחילים, לפעמים, להיות פרנואידים וג'ק היה משוכנע שלם מנסה למכור את המתכון הסודי להכנת הוויסקי לקונים חדשים. הוא רץ למשרד וניסה לפתוח את הכספת כדי לוודא שהמסמכים עדיין שם, אבל חושיו התערפלו הוא שכח את הקוד הסודי. משהתייאש בעט בכספת ושבר את הבוהן. שטף הדם הקטן ברגלו לא טופל כמו שצריך, הפך לנמק מכוער ואכזרי, ואחרי 6 שנות סבל מת ג'ק דניאל מסיבוך שהחל באותו בעיטה. הכספת מוצגת עד היום במזקקה שבלינצ'בורג.

בתקופת היובש (1920-1933) היתה המזקקה סגורה, ולם מוטלו העביר את הזמן בסחר בפרדות. כשהסתיימה תקופת היובש חזרה המזקקה לפס ייצור, עד שהממשל הוציא חוק שאסר לייצר וויסקי בארה"ב בזמן מלחמת העולם ה-II, כדי לחסוך במוצרי מזון ודגנים. המזקקה נפתחה מחדש, לאחר המלחמה, בשנת 1947 והיא פתוחה מאז ועד היום. אגב, מעניין לציין שבמחוז מור תקף חוק היובש עד עצם היום הזה וממכר אלכוהול ושתייתו אסורים שם בהחלט, נו אז מה אם שם ממוקמת המזקקה?

ג'ק דניאלס זה לא בורבון

ג'ק דניאלס שייך לקטגוריה ייחודית שנקראת "וויסקי טנסי". רבים מתבלבלים ומכנים אותו "וויסקי בורבון", אך יש שני הבדלים בין "וויסקי טנסי" ל"וויסקי בורבון":

1."וויסקי טנסי" חייב להיות מיוצר אך ורק במדינת טנסי, בעוד ש"וויסקי בורבון" יכול להיות מיוצר בכל מקום בארה"ב
2. "וויסקי טנסי" חייב לעבור לפחות סינון אחד דרך פחם מעץ מייפל, "וויסקי בורבון" לא.

פרט לאלה, תהליך הייצור של השניים זהה לחלוטין - השיכר חייב להכיל (לפני הזיקוק) מינימום 51% תירס, יישון מינימלי של שנתיים בחביות חדשות וחרוכות מעץ אלון, צבע ענברי ואחוז אלכוהול של לא יותר מ- 80% בנפח. גם ב"וויסקי טנסי" משתמשים בשיטת ה"סאוור מאש" (Sour Mash), אותה שיטה שבה לוקחים שמרים "משומשים" לתהליך התסיסה הבא ובכך חוסכים זמן ומאיצים את תהליך התסיסה. הדבר גם מצוין על התווית.

אגדות וסיפורים

עוד אגדה שקשורה לג'ק דניאלס היא הכיתוב המסתורי על גבי כל בקבוק: "Old No. 7". למה דווקא "מס' 7 הישן"? יש כמה תשובות:

1. 7 היה מס' המזל של ג'ק בצעירותו.
2. לג'ק היו 7 אצבעות ברגל ימין.
3. ג'ק ניסה 7 פעמים להגיע לטעם הסופי של הוויסקי שרקח.
4. בסדרה הראשונה של הוויסקי, לאחר היישון בחביות, נעלמה חבית מס' 7 מהמחסן. ג'ק והעובדים המודאגים חיפשו בכל המפעל ומשלא מצאו מספרים שג'ק שאל את העובדים "Where is the old no. 7 barrel?". המשפט נחרט בזיכרון והוטבע על הבקבוק.

איזו תשובה נכונה? אף אחד לא יודע, אפילו במזקקה לא יידעו להגיד לכם על בטוח, זה חלק מהמסתורין.

כיום מייצרים במזקקת "ג'ק דניאלס" כ-80 מיליון גאלונים של וויסקי מדי שנה ומדובר במותג האלכוהול ה-9 במכירות בעולם, מייד אחרי "ג'ים בים" וממש לפני "בלנטיינס'".

מותגים:

ג'ק דניאלס "תווית שחורה" (Jack Daniels "black label")

המותג המפורסם והנמכר ביותר של "ג'ק דניאלס". מדובר ב"וויסקי טנסי בלנדד" - כל בקבוק מכיל וויסקי שעורבב מכמה חביות במטרה להגיע לטעם אחיד ומושלם. הוויסקי הצעיר ביותר מיושן 4 שנים, רמה אלכוהולית של 43% וגרסה נוספת של 40% (עד 1938 הרמה האלכוהולית הגיעה ל 65%).
זהו אחד ממותגי האלכוהול המפורסמים ביותר בעולם.

"סצנות מלינצ'בורג" (Scenes from Lynchburg)

סדרה מיוחדת שהוציאו ב"ג'ק דניאלס" בשנת 2003 לכבוד ההיסטוריה הארוכה של המזקקה בעיירה לינצ'בורג. מדובר ב-7 בקבוקים עם וויסקי "רגיל", אך עם עיצוב שונה. על כל בקבוק/סצנה יש תווית שונה המספרת את אחד מסיפורי המזקקה בלינצ'בורג.
סצנה 1: "הפסל של אדון ג'ק" (the Statue of Mr. Jack), "עגלת החביות" (A barrel truck),
"כיכר העיר" (the town square), "האיש המחדד" (a whittling man) ועוד. סדרה ייחודית ונדירה יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully