וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתאהב בפולנייה

גיא גיסר

4.11.2004 / 14:48

גיא גיסר על ארבעה מותגי וודקה פולנית שהוא לא היחיד שחושב שהיא אחלה -וודקה וויברובה, לוקסוסובה, ז'וברובקה ושופן

פולין היא מדינה שלא רק לישראלים קשה לחבב. היא מדינה אפורה, גשומה, קרה וההיסטוריה שלנו איתה לא בדיוק מוסיפה לה חן. אין הרבה מילים טובות לומר על המדינה הסגרירית והנוקשה הזו, אבל שתי עובדות לא ניתן לסלף :
1. הפולנים לא יודעים להיות באמת נחמדים
2. הפולנים יודעים להכין וודקה.

מכיוון שאנחנו עוסקים באלכוהול, הרשו לי להתמקד בנקודה השנייה, ולהכריז בזאת שוודקה פולנית היא הפייבוריט שלי. אולי בגלל המוצא, אולי בגלל האהדה התמידית לאנדרדוג (זאת אומרת הפועל לעומת מכבי בכדורגל, ופולין לעומת רוסיה בוודקה), אבל תמיד וודקה פולנית עשתה לי את זה. כנראה שאני לא היחיד בעולם, כיוון שוודקות מפולין נמכרות בכל רחבי תבל, והרבה מאוד כסף נכנס לקופת הממשלה הודות להן.

הוודקה, כזכור, הומצאה ככל הנראה בפולין, עברה לרוסיה וחזרה הביתה לאחר כמה עשרות שנים. אמנם רוסיה שלטה בשוק הוודקה העולמי, אך הפולנים נצמדו אליה וייצרו מותגי וודקה נהדרים משלהם - הכל למען שמירת הגאווה הלאומית. ישנו תיעוד כבר מאמצע המאה ה-16 על ייצור וודקה בפולין, בעיקר בעיר פוזנאן. בתחילת המאה ה-17 היו כל כך הרבה מזקקות וודקה בפולין, עד שהיה מחסור בעצים להסקה בגלל שימוש נרחב בהם לחימום דודי הזיקוק.

ריטואל יומי של הפולני הממוצע תועד על ידי אחד משליטיה של פולין: "בבוקר תה עם חלב, לעתים ללא חלב, תמיד עם סוכר. אחר כך כ וודקה דנציג, פרציקו (וודקה פלפל), צינמונקה (וודקה קינמון), כמה פרוסות של לחם ג'ינג'ר, לחם עם חמאה או עוגיות מתוקות, ושוב וודקה, ושוב ושוב". לא רע בכלל.
בתחילת דרכה בפולין, יוצרה הוודקה בעיקר מדגנים: שעורה, חיטה, שיפון וכדומה. במאה ה-19, בעקבות ביקוש גובר למשקה, עברו רוב יצרני הוודקה הפולנית לחומר גלם זול הרבה מהדגנים: תפוח אדמה. מכאן בא המיתוס (שקיים עד היום) שוודקה מייצרים מקליפות תפוחי אדמה.

מתחילת שלטון הקומוניזם בפולין היתה קיימת בשוק חברה אחת בלבד שהורשתה לייצר וודקה (מונופול חביב שכזה), ושמה פולמוס (Polmos). רק בשנת 1991 נפתח השוק ליצרנים עצמאיים, ואלה צצו כפטריות על פיצה דומינו'ס. כיום, כאשר האיכות והיוקרה הן אלה שחשובות, חזרו רוב יצרני הוודקה בפולין להשתמש בדגנים כחומר הגלם לייצור המשקה, אך עדיין ישנם יצרנים שמזקקים את הוודקה מתפוחי אדמה, וכולם מקפידים על חוק אחד בלבד: אסור לייצר וודקה פולנית שחוזקה האלכוהולי יהיה מעל 67%.

ישנם כ-1,000 מותגים של וודקות פולניות הנמכרות ומו?כ??רות בשוק הוודקה העולמית, אך עדיין רובן לא פופולריות כל כך בישראל, וחבל שכך. ההיצע הוא עצום, המחירים, לרוב, זולים, הטעם נפלא והאיכות - משובחת. כדאי להכיר, לנסות ומי יודע: אולי תתאהבו בפולניה חסרת טעם, ריח וצבע.

וויברובה - Wybrowa

הוויברובה ("מובחר" בפולנית) היא אחת הוודקות הפולניות הנמכרת ביותר בעולם. שורשיה טמונים עוד במאה ה-16, אך כמותג היא קיימת משנת 1920. וויברובה היא וודקה העשויה מ-100% שיפון, כשמשתמשים אך ורק בשיפון הגדל בצפון-מערב פולין, שם האדמה מכוסה שכבה דקה של טיט ומזג האוויר לא קר כמו ברוב המדינה. רק שיפון שנזרע בסתיו, שרד את החורף ונקצר בקיץ יהיה ראוי לוודקה, מכיוון שהוא מכיל עמילן בכמות גדולה יותר מאשר שיפון רגיל. את השיפון מבשלים, מתסיסים ומזקקים 3 פעמים זיקוק רציף, שבסופו רמת האלכוהול מגיעה לכ- 95%. את התזקיק מסננים 3 פעמים דרך פחם פעיל על מנת להעביר כל טעם או ריח אפשריים שנותרו בוודקה, ולבסוף מוהלים במים זכים ממי התהום שמתחת למפעל עד לרמה האלכוהולית הרצויה (את המים מעבירים דרך תהליך שנקרא "אוסמוזה הפוכה" כדי לגרום להם להיות נקיים וטהורים ככל שניתן). ברוב מדינות העולם נמכרת הוויברובה עם 40% אלכוהול, אך יש גם מותגים עם 37%, 38%, 45% ו- 50%.

בשנים האחרונות הוציאה וויברובה סדרה רחבה של מותגי וודקה בניחוחות, כנדרש בעולם הוודקה העכשווי, כאשר כל מותג משווק גם בחוזק אלכוהולי של 25% וגם ב- 38%. ניתן למצוא וויברובה בניחוח תפוז, לימון, אפרסק, מלון, אננס ופלפל.

לוקסוסובה - Luksusova

לוקסוסובה, עוד מותג וודקה פולני מפורסם וידוע, קיים כבר למעלה מ- 200 שנה. זהו אחד ממותגי הוודקה הבודדים שעדיין מיוצרים מתפוחי אדמה בלבד, כהמשך למסורת הפולנית העתיקה.

זוהי וודקה משובחת שזכתה ב-4 מדליות (שמוטבעות בגאווה על תווית הבקבוק) ואינספור תשבוחות, וכל זאת "למרות" חומר הגלם הפשוט והזול. את הלוקסוסובה מזקקים, כאמור, מתפוחי אדמה, ורק כאלה הגדלים בסמוך לחופי הים הבלטי שבצפון פולין. תפוחי אדמה אמנם יותר זולים מדגנים, אך נדרשת כמות גדולה פי עשר של תפוחי אדמה מדגנים כדי לייצר בקבוק וודקה אחד. את הלוקסוסובה מזקקים זיקוק רציף משולש, מסננים 3 פעמים דרך פחם פעיל, ומוהלים במים מבארות בני כמה מאות שנים, מה שהופך אותם לנקיים וכמעט חסרי בקטריות.

הלוקסוסובה, בגלל חומר הגלם שממנו היא עשויה, היא אחד ממותגי הוודקה היחידים בעולם שכל מי שרגיש לגלוטן (חולי צליאק בעברית) יכול ליהנות ממנה. אין בה שום דגן רק תפוחי אדמה. הלוקסוסובה, שמיוצרת בעיר פוזנאן, משווקת בכמה רמות אלכוהוליות: 40%, 45% ו- 50%, ולאחרונה הצטרפו שני מותגים חדשים: לוקסוסובה ציטרוס (Citrus)- וודקה בניחוח לימון, ולוקסוסובה ווילד ברי (Wild Berry)- וודקה בניחוח פירות יער. שני המותגים בחוזק אלכוהולי של 40%.

ז'וברובקה - Zubrowka

ז'וברובקה ("וודקת הביזון" בפולנית) היא אולי הוודקה המעניינת ביותר מכל מותגי הוודקות הפולניות. מדובר בוודקה שכל כולה הקדשה לבעל חיים, שכיום הוא נחשב נדיר - הביזו?ן (סוג של תאו בר). עדרי ביזונים מלחכים עשב היה מראה שכיח למדי ברחבי פולין עד תחילת המאה ה-20, אך בעקבות ציד, הביזון כמעט והוכחד. כדי לשמור עליו, החליטו לסגור את הביזונים בשמורות טבע.

בעקבות ההערצה לבהמה המיוחדת הזו, החליטו לנסות להכין משקה שישמר את זיכרון הביזון בפולין, ובחרו כמובן בוודקה. באמצע המאה הקודמת, באזור ביאליסטוק שבצפון-מזרח פולין, החלו לזקק וודקה מ- 100% שיפון, סיננו דרך פחם פעיל ומהלו במים זכים. במקום לבקבק ולמכור את המשקה כעוד וודקה "רגילה", הוחלט לשפוך את הוודקה למיכלים ענקיים, ולהשרות בהם עשב- בר שממנו היה הביזון אוכל, עליו היה דורך, ישן, עושה את צרכיו ועוד. העשב, הידוע בשמו המדעי " Hierochloe odorata" ("עשב מתוק" בעברית), נלקח אך ורק מיערות ק?נ?ישניצה וביאלוביצ?'ה שבמערב פולין, שם הביזונים מסתובבים באופן חופשי. לאחר כשבועיים של השריה סוננו הנוזלים, המשקה בוקבק, אך לפני אטימת הבקבוק, הוסיפו גבעול אחד מיובש של העשב - למטרת קישוט בלבד.

הוודקה החדשה היתה שונה לחלוטין משאר הוודקות: צבע ירקרק, טעם וריח עשביים, עלה בתוך הבקבוק: כל מה שצריך כדי למשוך תשומת לב. ואכן, לא עבר זמן רב, והז'וברובקה הפכה להיות לאחד ממותגי הוודקה הנמכרים ביותר בפולין, שמנגד קמים לו עשרות חיקויים שנים ומשונים, אבל אפילו לא אחד שמשתווה לו באיכותו.

הז'וברובקה החלה להיות משווקת מחוץ לפולין בהצלחה רבה, אך נתקלה בבעיה: בשנת 1978, כשתאגיד האלכוהול הפולני "פולמוס" ניסה להכניס את הוודקה המתובלת לארה"ב, צצה בעיה חמורה. מסתבר שבעשב הביזון קיים חומר העלול לגרום להתכווצות כלי דם, ובסופו של דבר להתקף לב. כששמעו זאת בתנועה נגד טבק ונשק (BATF), הוחלט לא לאפשר את מכירת הז'וברובקה בתחומי ארה"ב, והיא הוצאה מחוץ לחוק. רק לפני כמה שנים, לאחר מאמצים טכנולוגיים, הוצא אותו חומר מסוכן מהעשב והז'וברובקה קיבלה את האישור המיוחל והחלה להימכר ברחבי הדמוקרטיה הגדולה בעולם.
לז'וברובקה מותג אחד בלבד, והוא מכיל 40% אלכוהול.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

שופן - Chopin

וודקה שופן, הקרויה על שם המלחין הפולני הנודע, נחשבת לוודקה פרימיום. למה פרימיום? סופר פרימיום! זוהי וודקה כל כך משובחת, איכותית וטעימה, שחבל שכמעט ולא מכירים אותה בישראל.
את השופן ייצר לראשונה המאסטר דיסטילר של חברת Polmos Siedlce, וואלדמר דוראקייביץ', שמיד לאחר כניסתו לתפקיד חתם על הסכם עם כמה חקלאים במזרח פולין, ובו הובטח לו כי הם מגדלים תפוחי אדמה במיוחד בשביל החברה. תפוחי האדמה נבחרו בקפידה, ורק הזן האיכותי ביותר- Stobrawa- ביותר נבחר, מה שהשאיר בידיו של דוראקייביץ' את האפשרות להכיר את חומר הגלם מקרוב ולדעת בוודאות שהוא איכותי.

בשנת 1993 הוציא דוראקייביץ' את המאסטרפיס שלו: וודקה שופן. עשויה מ- 100% תפוחי אדמה, מזוקקת 4 פעמים בזיקוק דודי מסורתי (נדיר מאוד בוודקה), מסוננת 4 פעמים דרך פחם פעיל ומים זכים הנמהלים אותה עד לרמה של 40%. טעם מלטף, ארומות נהדרות, הרגשת שמנוניות חלקלקה על הלשון - ממש כמו שמשקה רציני אמור להיות.

האיכות של השופן אינו ניתן לעוררין, ובהתאם לכך גם המחיר – בערך פי 3 מוודקה רגילה, אך שווה כל שקל. הבקבוק מעוצב בצורה נהדרת: ארוך וצר, זכוכית חלבית, הדפס של המלחין על תווית הבקבוק ומעין "חלון" שקוף בגב הבקבוק דרכו ניתן לראות את דמות המלחין גם מאחור.

כדאי לשתות בטמפרטורת החדר או מקסימום מעט מקורר. לא להקפיא - חבל על הטעם.

לסיום, ציטוט של פיקאסו בערוב ימיו, המסכם את הנושא בצורה ממצה:

"שלושת הדברים המדהימים ביותר בחצי העשור הקודם הם בלוז, קו?ב??יזם ו-וודקה פולנית" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully