וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמש נצחית בראש לא צלול

גיא גיסר

26.11.2004 / 16:34

מאז שג'יימס בונד שותה פינלנדיה החיים של הוודקה הפינית הפכו יפים יותר. גיא גיסר ממשיך ללגום וודקות והפעם וודקה פינלנדיה

פינלנד היא מדינה מאוד פסטורלית, אך עם זאת מסוכנת להפליא. אין הכוונה לסכנות בהחלקה על מדרכות קפואות או מוות מקור, אלא לסכנת התאבדות. פינלנד נמצאת בקצה הצפוני של אירופה ובגלל מיקומה הגיאגרפי הנושק לקוטב היא בורכה (או קוללה, תלוי איך מסתכלים על זה) בשמש חצות תופעת טבע שבה השמש זורחת ברציפות קרוב לחודשיים וחצי בכל שנה! כשזורחת שמש חצות גוף האדם והמוח קצת מתבלבלים ומי יודע אולי בגלל זה אחוז ההתאבדויות בפינלנד הוא השלישי בגובהו בעולם. כנראה ששמש נצחית היא מתכון בטוח לחיים לא נצחיים. עודף השמש, מסתבר, גורם לאנשים להיכנס לדיכאון ואנשים דיכאוניים שותים אלכוהול. ואיזה אלכוהול ישתו המדוכאים הפיניים? וודקה פינלנדיה.

בפינלנד מייצרים אלכוהול כבר קרוב ל- 1,000 שנה והתזקיקים מיוצרים כבר למעלה מ- 450 שנה. גם כאן החל זיקוק האלכוהול מתוך מטרות רפואיות, אך כששמו לב שאחוז האלכוהול עולה גם מצב הרוח עולה, התחילו לשתות ממנו למטרות הנאה נטו.

האקוואביט, תזקיק דגנים מתובל, היה הראשון שהתפרסם בפינלנד, אך ב- 1888, בכפר קטן הוקמה מזקקה זעירה לייצור וודקה והכל השתנה. כיום, המשקה האלכוהולי שהכי מזוהה בעולם עם פינלנד הוא וודקה, ואם כבר וודקה אז פינלנדיה.

המים הכי טהורים בעולם

את הפינלנדיה אי אפשר לכנות ביושר לב "וודקה פרמיום", מכיוון שהיא אינה עוברת את אחד מהתהליכים שהופכים וודקה לפרמיום. היא מזוקקת בזיקוק רציף, עוברת סינון רגיל ותו לא, אך עם זאת, נחשבת הפינלנדיה לוודקה איכותית, לפעמים יותר מאשר יריבותיה, "אבסולוט" ו"סמירנוף". בין אם זה מוצדק או לא- כדאי להתייחס אליה ברצינות.

חומר הגלם של פינלנדיה הוא שעורה בעלת 6 שורות גרגרים, לאחר תהליך התסיסה, מזקקים את הנוזל האלכוהולי בזיקוק רציף עד שהרמה האלכוהולית מגיעה ל- 95%. אחרי הזיקוק עובר התזקיק סינון כפול דרך פחם, וכמו בכל וודקה אחרת, מוהלים אותו במים. במשך השנים התפתחה שמועה, בעיקר בישראל, שבפינלנדיה משתמשים במי קרחונים מהקוטב הצפוני ושאלה המים הכי נקיים וטהורים העולם. אז לא בדיוק - אחוז קטן ביותר מהמים המוהלים את הפינלנדיה מגיעים מהקוטב הצפוני, וכל השאר מגיעים מפינלנד עצמה.

המים שבהם משתמשים למהילת הפינלנדיה מגיעים מהכפר ריאמאקי (Rajamaki) שבפינלנד, שבו ממוקמת המזקקה עצמה. סמוך למזקקה ישנו אגם (אחד מ- 180 אלף אגמים בפינלנד) שאותו מקיפים מאות דונמים של עצי חורש. כל האזור, כ- 2,000 דונם, שייך לחברת פינלנדיה, והמטרה היא שהמים יהיו כמה שיותר נקיים. המים, שיד אדם לא נוגעת בהם, עוברים מעין תהליך סינון טבעי דרך הסלעים וגושי האדמה הנמצאים באזור כבר אלפי שנים וחלקם מתנקזים אל מתחת לפני האדמה. חלק מהמים האלה לא ראו אור שמש כבר מאות שנים, וכל זיהום האוויר וענייני איכות הסביבה המחורבנים של עולמנו רחוקים מהם. עם המים האלה מוהלים את הפינלנדיה, מגיעים לרמה אלכוהולית של 40% ומבקבקים.

הפינלנדיה הפכה לראשונה לוודקה בינלאומית "אמיתית" ב- 1971, כשהושקה ברוב הדר ופאר בארה"ב. כמו במקרה של אבסולוט וסטוליצ'ניה, גם כאן הדרך לא היתה קלה - המותגים האמריקאים שלטו באופן כמעט מוחלט בשוק, ורק בתחילת שנות השמונים – בעיקר בזכות השיווק של אבסולוט - נפרצה הדרך למותגי וודקה תוצרת חוץ ופינלנדיה קיבלה את נתח השוק שלה. היום הוא רק גדל וגדל.

תחילה, כדי לשוות למשקה מראה של טוהר וחלקלקות, פנו הבעלים לטאפיו ווירקאלה (Tapio Wirkkala), מעצב פיני, שיעצב למותג שלהם בקבוק מתאים. ווירקאלה, מעצב בעל שם אדיר בפינלנד עיצב בקבוק מדהים, הנראה כמו גביש קרח ויש לו פיתוחים ובליטות כלפי חוץ, צבע לבן-חלבי ותווית כחולה ועליה הלוגו המפורסם: שלושה איילים דוהרים על רקע השמש.

עם השנים שונה העיצוב של הבקבוק, וכיום הזכוכית שקופה לחלוטין, ורק בתחתית הצוואר נשארו כמה קימורים המזכירים קרח. לפני כמה שנים, בעקבות הטרנד בו החלו לשווק וודקה בבקבוקים "חלקים" (כלומר שקופים עם תוויות בהירות) החליטו בפינלנדיה שהגיע הזמן לשנות ופנו להארי קוסקינן (Harri Koskinen), סטודנט לתואר שני בעיצוב תעשייתי בפינלנד. הארי עיצב בקבוק חדש ויפה להפליא - שקוף, חלק, עם כמה בליטות בתחתית הנראות כמו גבישי קרח.

ג'יימס בונד שותה פינלנדיה תמורת 8 מיליון דולר

נושא השיווק של פינלנדיה עומד בראש סדר העדיפויות של הבעלים, וזהו דבר ברור ומובן. עם תחרות כל כך קשה נגד מותגים כמו סמירנוף, אבסולוט, סטולי, גריי גוס וקטל וואן, בפינלנדיה צריכים לעבוד מאוד קשה כדי להציג את עצמם בתור וודקה איכותית. ובינתיים, אם יורשה לי, הם עושים זאת טוב מאוד ומשקיעים בכך הרבה. כמה הרבה? אולי כדאי לשאול את פירס ברוסנן, הלוא הוא ג'יימס בונד (שהוזכר בכתבה על הסטוליצ'ניה). במשך שנים היה ג'יימס בונד שותה את הוודקה מרטיני שלו (מנוער! לא מעורבב) עם סמירנוף. למה דווקא סמירנוף? כי כנראה רק בחברת סמירנוף ראו את הפוטנציאל הגלום בפרסומת הזו והיו מוכנים לשלם בשביל זה.

בסרט האחרון של ג'יימס בונד "למות ביום אחר" חל מהפך. בונד השרמנטי קיבל את המשקה שלו עם פינלנדיה, כשהבקבוק והלוגו נשארו על המסך במשך 5 שניות רצופות וזה המון זמן. למה דווקא פינלנדיה? בעיקר כי החברה הסכימה להוציא כ- 8 מיליון דולר (על פי הפרסומים) כדי שדווקא הבקבוק שלה יעטר את המסך ויגרום לבונד לתפוס את הרעים ולהשכיב את הבחורות.

מותגים:

פינלנדיה
המותג הרגיל של פינלנדיה. וודקה טהורה, נקייה וחלקה, הבקבוק אלגנטי והטעם- נהדר. מומלצת לשתייה נקי או כתוספת לקוקטיילים שונים. 40% .

פינלנדיה ליים - Finlandia Lime
מותג בניחוח ליים. הליים הוא פרי הדר, אך בשונה מהלימון המוכר הוא קטן יותר, צבעו ירוק וטעמו מתוק בהרבה. לפינלנדיה מוסיפים תמציות ריח מפרי הליים ומבקבקים בבקבוק שתחתיתו צבועה בצבע ירקרק- זרחני. הניחוח (כביכול טעם) של הוודקה מזכיר קנקן לימונדה, אבל הטעם- ממש כאילו השרו ליים אמיתי בתוך הפינלנדיה. מרענן, טעים ואיכותי. 40% .

פינלנדיה קראנברי - Finlandia Cranberry
וודקה בניחוח חמוציות. החמוציות הן פירות יער קטנטנים וחמצמצים. את השמנים הארומטיים מהחמוציות (הגדלות, אגב, רק בחלק הצפוני של פינלנד) משרים בוודקה ומבקבקים בבקבוק שתחתיתו צבועה באדום-סגול. וודקה נהדרת לערבוב בקוקטיילים, לשתייה נקייה - לא כל כך קולעת לטעם הישראלי. 40% .

פינלנדיה מנגו - Finlandia Mango
המותג החדש של פינלנדיה הוא בעל פוטנציאל עצום. השילוב של הוודקה הפינית הקפואה והמנגו הטרופי נותנים שילוב מנצח וטעים. הניחוח המרענן של המנגו יכול להיות שוס ענקי בעולם האלכוהול, ואוטוטו צריך להיות ייבוא סדיר של המותג הזה לארץ. נקווה שילך לו טוב. 40% .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully