וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אווזים וציירים משוגעים

גיא גיסר

2.12.2004 / 12:46

וודקה בבקבוק מתכת ובניחוח אשכוליות, וודקה צרפתית שהאמריקאים אוהבים והצצה בקבוקית לציורים של ואך גוך. גיא גיסר מסכם את עולם הוודקות ומונה מספר מותגים מהולנד, צרפת ודנמרק

אפתח באזהרה: יש עשרות אלפי מותגי וודקה בעולם - חלקם טובים יותר וחלקם טובים פחות. לסיכום ספיישל הוודקה, מצאתי לנכון לציין כמה מותגים ידועים בארץ ובעולם ולספר עליהם משהו. בכתבה הסיכום הראשונה הזו, כמו גם בכתבה השנייה בשבוע הבא, אציין את המותגים העיקריים, כך שאם הוודקה האהובה עליכם לא אוזכרה, אתם מוזמנים ללחוץ על לחצן התגובות ולהזכיר אותה, כדי שכולם יכירו. יאללה, מתחילים:

הולנד

קטל וואן Ketel One
קטל וואן, הוודקה ההולנדית הידועה והמפורסמת ביותר בעולם, היא וודקה עם עבר הולנדי מפואר ביותר. משפחת נולט (Nolet) מייצרת אותה כבר למעלה מ- 300 שנה, וכל הנוסחאות והמרשמים הסודיים להכנה והייצור של הוודקה המעולה הזו עוברים מאב לבן (בלי בנות, מה לעשות) כבר 10 דורות.

הייחוד העיקרי של הקטל וואן, ובעצם מה שהופך אותה לוודקה סופר-פרימיום, היא שיטת הזיקוק. קטל וואן מיוצרת באותה שיטה בדיוק שבה המייסד, ג'ואנס נולט, ייצר אותה בשנת 1691: שיטת הזיקוק הדודי. הקטל וואן מזוקקת פעמיים בזיקוק דודי מסורתי, כאשר המאסטר דיסטילר- אותו איש מקצוע האמון על תהליך הזיקוק- מפריד בין 3 חלקים: ראש הזיקוק, לב הזיקוק וזנב הזיקוק. הראש והזנב, בגלל היותם חלקים צורבים, מחוספסים ופחות איכותיים, אינם נכנסים לבקבוק והם נזרקים(!). כשמדובר ב- 800 ליטרים של תזקיק זה כבר לא צחוק, וכנראה שבאמת משקיעים פה. רק לב הזיקוק, אותו תזקיק איכותי, בעל רמה אלכוהולית סבירה וכמות רעלנים נמוכה, הוא זה שמשתמשים בו בהמשך תהליך הייצור של הוודקה הנהדרת הזו.

לאחר תהליך הזיקוק טועם אחד מבני משפחת נולט את הוודקה, ורק אחרי זה - אם הטעם והאיכות עברו את הביקורת - היא מועברת למכלי ענק מצופים באריחים לשהייה קצרה בתנאים מבוקרים ומיד לאחר מכן מבוקבקת.

הקטל וואן, הקרויה על שם דוד הזיקוק (Distilleerkettle בהולנדית ( מס' 1 שנבנה במזקקה בסחידאם בשנת 1864, היא אחת הוודקות העדינות, הצלולות והטובות ביותר שקיימות כיום בשוק וניתן להעמיד אותה בשורה אחת לצד וודקות סופר-פרימיום אחרות שמזוקקות רק בזיקוק דודי, כגון סמירנוף בלאק, שופן, בלוודר ועוד. הקטל וואן ( 40% אלכוהול) נמכרת בארה"ב מ- 1990, ומאז היא אחת הוודקות הנמכרות ביותר וניצבת בחמישיה הראשונה מבחינת מכירות.

קטל וואן מייצרת, בנוסף למותג הרגיל, גם וודקה בניחוח פירות הדר (Ketel One Citroen) המכילה לימון סיציליאני, לימון ירוק ממערב אפריקה וליים הגדל באיים הקאריביים.

רויאלטי Royalty
הרויאלטי היא וודקה איכותית המיוצרת בהולנד, ופרט לבקבוק הכחול - שאותו אי אפשר לפספס בשום בר - אפשר לומר בוודאות כי היא די פספסה את הקהל הישראלי. את הרויאלטי מייצרים במזקקת הוכוט (Hooghoudt) שבגרוניגן, הולנד מאז 1888, אז החל לייצר אותה הרו?יאן היכוט. הרויאלטי קיבלה את שמה מבית המלוכה ההולנדי ושכבת האצולה כולה שתתו ממנה. משנת 1998, הבקבוק הכחול נושא את סימן בית המלוכה ההולנדי כאות הערכה של המלכה ביאטריס לאיכותו.

הרויאלטי עשויה מ- 100% חיטה והיא עוברת לא פחות מ- 5 זיקוקים רציפים, עובדה שהופכת אותה לוודקה חלקה מאוד. לאחר הזיקוקים היא עוברת 3 סינונים דרך פחם והתוצאה היא וודקה נעימה וטעימה שחבל שלא תפסה בארץ. 40%.

רויאלטי מייצרים גם וודקה בניחוח דומדמניות שחורות (Royalty Dark), ג'ין ומשקה אנרגיה (Royalty Energy) המנסה, ללא הצלחה יתרה, להתחרות ברדבול האלמותי.

וינסנט ואן גוך Vincent Van Gogh
ואן גוך, הצייר ההולנדי המפורסם, ידוע יותר בקשר שלו אבסינת, המשקה שגרם לו לחתוך את אזנו מרוב שיכרות וטירוף. כאות הערכה לצייר הגאון, החליטו בחברת לוקטור ההולנדית לקרוא לוודקה האיכותית ביותר שלהם על שמו. הוודקה הושקה בשנת 1982 והמאסטר דיסטילר, טים וו?ס, מכין אותה בדיוק כמו פעם במזקקת דירקצוואגר בעיירה סחידאם, מזקקה הקיימת כבר למעלה מ- 125 שנה.

ואן גוך נחשבת לוודקה פרימיום משום שהיא משלבת בין 2 סוגי הזיקוק: 2 זיקוקים רציפים הנותנים את החלקלקות לוודקה ומיד אחריהם זיקוק דודי יחיד, הנותן קצת אופי וגוף למשקה. לאחר הסינון המשקה מבוקבק בבקבוק העשוי מזכוכית לבנה ומשווק ללקוחות.

הבקבוק, כמו הצייר על שמו נקראת הוודקה, הוא ציורי מאוד: בחזיתו מעין "חלון" שקוף ובחלקו האחורי - שלושה ציורים של ואן גוך המשתקפים דרך ה"חלון". בכל טעימות וודקה בהם משתתפת וודקה ואן גוך זוכה היא זוכה באופן רציף לתשבוחות וכנראה שיש סיבה טובה. היא פשוט וודקה טובה. 40%.

לואן גוך יש עוד סדרת וודקה בניחוחות - על כל בקבוק יש ציור הקשור לניחוח הוודקה המסויימת: פטל, אננס, לימון, תפוז, מלון, תפוח, וניל, קוקוס ושוקולד. כל סדרת הניחוחות עומדת על 35% אלכוהול.

אורסוס Ursus
אורסוס ("דב" בלטינית) היא וודקה ששורשיה נעוצים באירלנד, עוד מהימים בהם החוק אסר על זיקוק אלכוהול. מאירלנד עבר המשקה לאיסלנד, שם קיבל את שמו, ולבסוף נחת בהולנד ונשאר שם עד היום. באורסוס מתגאים בכך שהוודקה שלהם, העוברת לא פחות מ- 5 זיקוקים רציפים בשיטה ייחודית, לא צריכה לעבור שום סינון. הטענה היא כי הוודקה יוצאת כל כך חלקה וניטרלית, שחבל לבזבז עליה סינונים וכדאי ישר לבקבק ולשתות ממנה. נכון או לא? תחליטו אתם, אבל לקבוע שזו הוודקה החלקה ביותר שיש לא הייתי ממהר. 40%.

לאורסוס יש עוד 3 מותגים: וודקה בניחוח לימון, וודקה בניחוח דומדמניות שחורות- שניהם מכילים 40% אלכוהול- ו-"אורסוס קלאסיק" עם 50% אלכוהול.

צרפת

גריי גוס Grey Goose
אמנם צרפת, אימפריית אלכוהול עולמית, ידועה יותר בייצור משקאות אלכוהול על בסיס ענבים (כמו יין, ברנדי, קוניאק, ליקרים מעולים ועוד), אך גם בעולם הוודקה היא אינה טומנת ידה בצלחת. בצרפת מיוצרת אחת הוודקות הטובות ביותר בעולם, וללא שום ספק אחת ההצלחות הגדולות והמפתיעות ביותר בארה"ב : גריי גוס.

הגריי גוס מיוצרת בחבל קוניאק שבצרפת, אותו אזור שבו מייצרים את אחד המשקאות המכובדים ביותר עלי אדמות - הקוניאק. הקשר בין הגריי גוס לבין הקוניאק הוא קשר ישיר: את הגריי גוס מייצרים באותו מקום שמייצרים את הקוניאק "מונייה" (Mounier), כשחיטה, שעורה ושיפון הם חומרי הגלם המרכיבים אותה. הוודקה עוברת תהליך זיקוק דודי מרובע ולאחר הסינון נמהלת במים זכים מחבל קוניאק עצמו. הכי קרוב לקוניאק שאפשר.

הבקבוק עצמו עשוי מזכוכית אפרפרה שעליה מודפסים דמויות של 5 אווזי בר עפים מעל הררי קרח ומים. מה שמעניין הוא שהגריי גוס היא אחת הוודקות הנמכרות ביותר בארה"ב (יותר מ- 2 מיליון ארגזים בשנה), וזאת למרות העובדה שצבעי הדגל הצרפתי מתנוססים בגאווה על תווית הבקבוק! הסיבה, ככל הנראה, שהאמריקאים עוד לא החרימו גם את המוצר הצרפתי הזה קשורה לכך, שאמנם הייצור של הגריי גוס מתבצע בצרפת, אך הבעלים (משנת 2000) הם אמריקאים פטריוטיים לכל דבר. כך יכול היאנקי הממוצע להמשיך ליהנות מהוודקה היחידה שהוגשה במטוסי הקונקורד, מבלי לחשוש מחרם בעוון בגידה. 40%.

לגריי גוס יש עוד 3 מותגים: וודקה בניחוח לימון(Grey Goose L'Orange), בניחוח תפוז (Grey Goose L'Orange) ובניחוח וניל (Grey Goose La Vanille) .

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

דנמרק

דנסקה Danzka
אין וודקה דנית מפורסמת יותר מהדנסקה. הדנסקה מיוצרת על ידי "Danish Distillers ", אחת המזקקות הוותיקות בדנמרק הקיימת למעלה מ- 150 שנה. דנסקה היא וודקה מיוחדת במינה והכוונה ב"מיוחדת במינה" אינה מתייחסת לאיכות יוצאת דופן, שלא נתקלים בה בשום מותג פרט לדנסקה. הדנסקה היא וודקה ממוצעת מאוד - לא מעולה ולא גרועה, אך מאופיינת על ידי שני דברים המייחדים אותה מוודקות אחרות.

הדנסקה ממיוצרת מ- 100% חיטה, מזוקקת 6 פעמים בזיקוק רציף, ומסוננת 3 פעמים דרך פחם, מה שמבטיח וודקה חלקה, ועל כך אין ספק. המפעל בו מיוצרת הדנסקה מייצר גם את האאלבורג (Aalborg), אותו מותג אקוואביט מפורסם וטעים, כך שמבחינת איכות אין וויכוח שהחומרים שבהם משתמשים לייצור הוודקה הם טובים, רק שעדיין בסופו של דבר, הוודקה הרגילה יוצאת בינונית לחלוטין וחסרת כל ייחוד. ונעבור לחדשות הטובות: הייחודיות.

דנסקה משווקת את הוודקה שלה בבקבוקים מיוחדים במינם, העשויים מתכת ולא זכוכית. בקבוק הדנסקה מעוצב כמו שייקר מתכת הנמצא בכל בר ממוצע, וככזו היא כבר בולטת לעין כשהיא עומדת על מדף בבר. אם במקרה מפיל הברמן את הבקבוק - אין צורך לנקות את השברים, כי מקסימום הבקבוק קיבל מכה והתעקם קצת.

הייחוד השני הוא מותג נהדר וטעים מאוד שדנסקה הוציאו לפני כמה שנים: דנסקה בניחוח אשכוליות. לא הרבה מותגי וודקה יכולים להתגאות בכך, אבל דנסקה עשו את זה. זוהי וודקה מפתיעה מאוד, מרעננת וטעימה. השילוב בין ניחוחות האשכולית והוודקה הניטרלית משתלבים יופי יחד ונותנים עוד זווית מעניינת לעולם הוודקה המתפתח מיום ליום.

את חברת דנסקה קנתה לאחרונה חברת V&S Spirits, אותה חברה שבבעלותה המותג הידוע "אבסולוט", כך שניתן לצפות שלפחות מבחינה שיווקית המותג יקבל יותר חשיפה, הן בארץ והן בעולם כולו. בנוסף לדנסקה אשכוליות, יש גם דנסקה תווית אדומה (40%), תווית כחולה (50%), דנסקה בניחוח פירות הדר (Citrus) ובניחוח דומדמניות שחורות (Currant).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully