וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עפה לגרון כמו טיל

גיא גיסר

9.12.2004 / 16:11

וודקה בשם רדבול, הוודקה של הצבא האדום, וודקה בצבע שחור שלא עושה כתמים, ועוד מותגי וודקה מארה"ב, קנדה, גרמניה ואפילו אנגליה. גיא גיסר חותם סדרת כתבות מפוארת

עוד סדרת כתבות אלכוהולויות מגיעה אל סיומה ובכתבה האחרונה (התשיעית במספר) אני מציין עוד כמה מותגי וודקה ידועים פחות, אבל שווים תזכורת:

אמריקה

ארה"ב:

סקיי - Skyy

אחת מהוודקות הנמכרות ביותר בשוק האמריקאי ולאו דווקא בגלל איכות מיוחדת כלשהי, אלא בעיקר בגלל שהיא וודקה אמריקאית ומחירה זול יחסית.

מוריס קנבאר, תעשיין וממציא- חובבן, נהג לשתות וודקות זולות ולא איכותיות ואז, לאחר שמאס בבקרים מלאי כאבי ראש והאנגאוברים החליט שהוא זה שימציא את הוודקה הראשונה בעולם שלא תגרום לכאבי ראש וחמרמורות. בשנת 1993 יצאה לאוויר העולם הוודקה הידועה כיום בשם Skyy. השם נכתב בטעות כתיב מכוונת, כדי שקנבאר יוכל לרשום את המילה כסימן רשום. את קמפיין השיווק הראשון של הסקיי (המיוצרת במפעל בסן פרנסיסקו) ליווה מסע פרסום שהציג אותה כוודקה הנקייה ביותר, וככזו שאפשר לשתות ממנה הרבה ללא חשש מהנגאובר.

הבקבוק עשוי מזכוכית כחולה, מראה די נדיר במחוזות בקבוקי הוודקה, והוודקה בתוכו עוברת תהליך של 4 זיקוקים רציפים ו- 3 סינונים דרך פחם. בחברה מציינים כי לעומת שאר המתוגים המובילים (אבסולוט, סמירנוף, קטל וואן וכו') יש בה את האחוז הנמוך ביותר של חומרים בלתי טהורים (Impurity).

האם נכון לומר שזו הוודקה הנקייה ביותר? אולי מבחינה כימית וגם על כך יש ספקות. מבחינת איכות הוודקה נטו, ניתן לומר שהסקיי היא וודקה טובה, לא יותר. לקוקטיילים או לערבוב עם משקאות קלים היא בסדר גמור, אבל כששותים אותה נקי כמו שהיא, יש עדיין את הטעם הספירטי בפה, מה שמוריד מעט מערכה.

לסקיי יש כמה מותגים:
סקיי "רגילה" (40% אלכוהול), וסקיי בניחוחות שונים, כאשר לכל ניחוח יש את הצבע שלו בלוגו שעל הבקבוק: תפוז, מלון, פירות הדר, וניל, פירות יער ו- "SPICED"- וודקה בניחוח קינמון, אגוז מוסקט ועוד. כולם מכילים 40% אלכוהול.

רדבול - Redbull

זו איננה טעות. אמנם ההקשר הכמעט יחיד שעולה בראש בין וודקה לרדבול הוא בין וודקה למשקה האנרגיה המפורסם, אבל הרי לכם מותג וודקה שזהו שמו - רדבול! אין ספק, שאם וכאשר יחליט מישהו לייבא את הוודקה הזו לישראל, הדבר עשוי ליצור קצת בלגן בכל המועדונים והברים בארץ. "תן לי וודקה רדבול. רגע,מה זה? איפה הרדבול?". יכול להיות משעשע.

וודקה רדבול מיוצרת בבולטימור שבמדינת מרילנד בארה"ב על ידי חברה בשם "א. ויגדור" (A. Vigdor Distilling). את הוודקה מזקקים לא פחות מ- 5 זיקוקים רציפים, והיא עשויה מתערובת של דגנים שונים. התגובות דווקא מפרגנות: משווים את המרקם והטעם לסטולי קריסטל, ובכלל את הוודקה כ"הד המזכיר את הוודקות הרוסיות". 40%. "רוצו עם השור" אומר הסלוגן של החברה, ואנחנו רצים הלאה.


קנדה:

אייסברג - IceBerg

האייסברג, וודקה שרק מי שביקר בקנדה או צפון ארה"ב מכיר, לא מיובאת לישראל באופן ישיר, אך כדאי להכיר אותה ולו רק בשל חומר הגלם המקורי שממנו היא עשויה: תירס.

קנדה, המדינה בה מיוצרת האייסברג, היא מדינה קרה הקרובה, בחלקה, לקרחוני ענק. בינואר 1995 הודיעה חברת אייסברג שהיא עומדת לייצר וודקה חדשה. ביולי של אותה שנה, התנתק שבר גדול מתוך קרחון ענק ליד קנדה, וחברת אייסברג ניצלה את ההזדמנות והצליחה למשוך אותו לכיוון החוף, להמיס אותן ולהשתמש במים לייצור הוודקה החדשה שלהם. אמנם את הסיפור הזה אנחנו מכירים, פלוס מינוס, כבר מהפינלנדיה (סיפור, שהוא כזכור, לא נכון), אך במקרה הזה זוהי האמת. את התזקיק, שעובר 3 זיקוקים רציפים, מכינים מתירס הגדל ליד העיר אונטאריו, ולפני שלב הביקבוק מוהלים את הוודקה במים הצלולים והטהורים מאותו קרחון.

בספטמבר 1995 החל המשקה להימכר בחנויות, והפך ללהיט גדול הן בקנדה והן בארה"ב. הבקבוק מעוצב כחתיכת קרח שכרגע נחצב והוודקה זכתה לפרסים רבים, ביניהם מדליית הכסף בתחרות השנתית של S&W בלונדון בשנת 2000. 40%.

אגב, בנוסף לוודקה מצוינת מוכרים באייסברג גם מים מינרלים מאותם קרחונים.

אירופה

גורבצ'וב - gorbatschow

למרות השם, הוודקה הזו אינה קשורה למנהיג הסובייטי עם הכתם ולא מיוצרת ברוסיה. הגורבצ'וב היא הוודקה הגרמנית המפורסמת ביותר, והיא קרויה על שם משפחת גורבצ'וב שברחה ב- 1921 מברה"מ מאימת הבולשביזם והגיעה, בסופו של דבר, לגרמניה. בברלין, היעד הסופי אליו הגיעה המשפחה, הם החלו למכור וודקה לפליטים הרוסיים בעיר, ולבסוף החלו לייצר וודקה בעצמם. כיום, פחות ממאה שנה לאחר מכן, הגורבצ'וב נמכרת לכל בנאדם שלישי בגרמניה המבקש וודקה, הישג מרשים לכל הדעות. זיקוק רציף וסינון כפול דרך פחם הופך אותה לטובה וסבירה לשתייה, המותג הרגיל הוא בעל 37.5% אלכוהול, אך יש גם מותגי 40%, 50% ו- 60%.

רוסקי סטנדרט - Russky Standart

אולי הוודקה המפתיעה ביותר מכל הוודקות שהגיעו לישראל בשנים האחרונות. הרוסקי סטנדרט היא וודקה, שמגיעה מרוסיה ולמרות האיכות המצוינת שלה היא די זולה (ביחס לוודקות ברמתה). המתכון המקורי של הסטנדרט הומצא ב-1894 על ידי דמיטרי מנדלב, אמן ייצור וודקה מפורסם והסטנדרט הוכנה במיוחד לכבודו של הצאר. חומרי הגלם הם חיטה ממרכז רוסיה וקרח שהופשר במיוחד כדי למהול את הוודקה ולהפוך אותה לטהורה עד כמה שניתן. הזיקוק הוא משולב: זיקוק ראשון דודי מסורתי, מיד אחריו 2 זיקוקים רציפים, ולסיום סנון כפול דרך פחם פעיל ל"ניקוי" אחרון. בסופו של דבר מתקבלת וודקה נקייה, צלולה ונהדרת, שמומלץ מאוד לשתות אותה כשהיא מקוררת מעט ללא שום תוספת. משמעות השם היא שהוודקה מייצגת, כביכול, את הסטנדרט הרוסי אליו יש להשוות את כל הוודקות הרוסיות. 40%.

לרוסקי סטנדרט יש גרסת פרימיום מעולה בשם "רוסקי סטאנדארט פלטינום". הפלטינום, לעומת הסטנדרט, עוברת סינון שלישי דרך כסף (מתכת), מה שהופך אותה לוודקה הכי דומה למים. היא הרבה יותר חלקה מהסטנדרט והופכת את חווית השתייה למענגת במיוחד. היצרן ממליץ לשתות אותה בטמפרטורת החדר (18 מעלות לערך), אך קירור קל יעשה לה רק טוב. 40%.

רד ארמי - Red Army

הרד ארמי היא אחת הוודקות המשובחות ביותר שמיוצרות כיום ברוסיה. היא קרויה כך משום שבשנות ה- 20 של המאה הקודמת הורה סטלין על הקמת מפעל שייצר וודקה פרימיום לחיילי הצבא האדום. לדבריו, הוודקות הזולות שהיו מקבלים החיילים (וכל חייל היה מקבל מנה קצובה של וודקה מדי יום) עשו לחיילים רק רע, ולכן יש לתת להם את הוודקה הטובה ביותר. המתכון הומצא והוודקה חולקה לחיילים הפשוטים ולקצונה הבכירה כאחד. לאחר נפילת הקומוניזם נמצא המתכון המקורי, והרד ארמי החלה להימכר גם לפשוטי העם.

הרד ארמי מיוצרת מחיטה המזוקקת אך ורק בזיקוק דודי מסורתי, לאחר 4 זיקוקים כאלה היא מסוננת 9 פעמים (!) דרך פחם פעיל ולבסוף מושרה בה צמח הג'ינסנג שצומח בסיביר. עובדות אלו הופכת אותה לוודקה נקייה כמעט לחלוטין, אך עם טוויסט קטן בסיומת. הבקבוק אמנם נראה מרחוק כמו ליפסטיק, אך למעשה מעוצב כמו טיל. צבא אדום או לא?

הפרסומות של הרד ארמי בארה"ב ואירופה משעשעות, והסלוגנים בהם נותנים פאנצ'ים משעשעים, למשל: "כשהיינו צמאים לחיים שתינו וודקה; כשהיינו צמאים למים הוספנו קרח". גאוני. 40%.


מוסקובסקייה - Moskovskaya

המוסקובסקייה אמנם מתחבאת רוב הזמן מאחורי אחותה הגדולה, סטוליצ'ניה, אך רבים טוענים שהיא הוודקה הרוסית האמיתית. היא מיוצרת משיפון, עובדה מפתיעה בהתחשב בכך, שבדרך כלל וודקה המיוצרת משיפון מגיעה מפולין ולא מרוסיה. את המוסקובסקייה מייצרת אותה חברה המייצרת את הסטוליצ'ניה והמותג שייך אף הוא לתאגיד הענק 'סויופלודואימפורט'. זיקוק רציף כפול וסינון מרובע עושים את הוודקה הזו לחלקה אך מעט מתקתקה בטעמה (אולי השיפון עושה משהו לטעם כי סוכר לא הוסיפו לה).

למוסקובסקייה כמה מותגים: אוסובייה (Osobaya), המותג הפשוט (40% אלכוהול), קריסטל (דומה לקריסטל של סטוליצ'ניה)- 40%, פרצובקה (ניחוח פלפל), ציטרובקה (ניחוח לימון) וז'וברובקה (מתובלת בעשב הביזון)- 40%.

טאנקרי סטרלינג - Tanqueray Sterling

הטאנקרי סטרלינג מגיעה מאנגליה, מדינה שלא ידועה דווקא בוודקות שלה. את הג'ין של טאנקרי מכירים בכל העולם, אך את הסטרלינג פחות, וחבל. הסטרלינג היא וודקה פרימיום מעולה, המזוקקת 3 פעמים בזיקוק דודי מסורתי בסיר זיקוק בן 220 שנה, מהולה במים לונדוניים זכים ובעלת טעם חלק ונעים. הבקבוק, כמו זה של הג'ין, מעוצב כמו ברז כיבוי שריפה אנגלי מהמאה ה- 19, והוא סימן רשום של החברה. הטאנקרי סטרלינג נמכר ב- 2 גרסאות: 40% אלכוהול ו- 50%.

בלאווד - Blavod

הבלאווד היא, פחות או יותר הוודקה הכי מקורית שמיוצרת כיום. לא מדובר במותג על, בוודקה עם איכות שלא תמצאו במותגים אחרים או בחלקלקות אדירה, הקטע הוא שהבלאווד (קיצור של Black Vodka) היא וודקה בצבע שחור, לא סתם גוון כהה, אלא ממש צבע שחור.

הרעיון ליצירת וודקה שחורה עלה במוחו של מארק דורמן, בריטי שעבד בארה"ב, ישב בבר והוצע לו מבחר של 28 מותגי וודקה שונים. לאחר שסיים לשתות הציעו לו קפה שחור או לבן (עם חלב), ואז חשב דורמן, שיהיה זה נחמד אם יוכלו להציע לו וודקה שחורה. חשב ועשה - מיד כשחזר לאנגליה החל לשקוד על פתרון כלשהו שיוכל לצבוע וודקה בצבע שחור מבלי לפגוע בטעמה וכשמצא את צמח הקאטצ'ו התחיל הכל להתגלגל.

הצבע מתקבל על ידי צמח הקאטצ'ו (catechu) - צמח הגדל בעיקר במזרח אסיה. הקאטצ'ו, ששמו מגיע מעיוות שמו של עץ הדקל בשפת האבוריג'נים, הוא צמח שעליו שחורים, ולאחר שמייבשים אותם ומשרים אותם בנוזל צלול כלשהו, במקרה זה וודקה, משנה הנוזל את צבעו ומשחיר לחלוטין. הטעם לא משתנה בגלל ההשריה, ומה שהרבה יותר חשוב: אם שתיתם יותר מדי ובטעות שפכתם על עצמכם קצת בלאווד- לא נורא, הוודקה לא משאירה כתמים.

זהו. אתם מוזמנים לעבור בעזרת העכבר לכתבות האחרות ואם אתם מכירים מותג שלא ציינתי – כפתור התגובות לשירותכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully