וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: זכויות סוציאליות לא יוענקו לתושבים בעלי מעמד זמני

הארץ

9.12.2004 / 13:56

ביהמ"ש דחה עתירה שטענה כי הסעיף הנוגע לכך בחוק ההסדרים אינו חוקתי, בנימוק שאין בכך די כדי להביאו להתערב בחקיקה של הכנסת



בג"ץ דחה היום (חמישי) עתירה שדרשה להעניק לתושבים בעלי מעמד זמני בישראל ביטוח בריאות וביטוח לאומי, בנימוק שאין זה בסמכותו לשנות חקיקה שהתקבלה בכנסת. עם זאת, בית המשפט הביע הזדהות עם מצבם של תושבים אלה, והמליץ לעותרים ולמדינה להגיע להסדר פשרה מוסכם.



מעמדם של תושבים בעלי מעמד זמני בישראל שונה מזה של תושבים זמניים. מדובר בבני אדם בעלי אשרות שהייה זמנית בישראל כעובדים זרים בעלי זיקה לישראל, פליטים, בני זוג של ישראלים הנמצאים בתהליך התאזרחות או איחוד משפחות וכאלה שתושבותם נשללה והם מצויים בהליך להשבתה.



עד לפני כמה שנים, עוד הכירו חלקית בתושבים בעלי המעמד הזמני לצורכי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, שאיפשרו להם לקבל טיפול רפואי והבטחת הכנסה, אולם מאז 2003, הוציא חוק ההסדרים את הקבוצות הללו מתחולת חוק ביטחו בריאות וחוק הביטוח הלאומי.



העותרים בנושא היו ארבעה ארגוני זכויות אדם: רופאים למען זכויות אדם, מרכז הסיוע המשפטי לעולים של המרכז לפלורליזם יהודי, המוקד להגנת הפרט, ומכון אדווה. לטענתם, חוק ההסדרים הנלווה לתקציב המדינה תיקן את חוק הביטוח הלאומי ואת חוק הכניסה לישראל באופן לא חוקתי. זאת, בין השאר, משום שהליך החקיקה היה חפוז. לדבריהם, זו פגיעה לא חוקתית בזכויות יסוד של אותם אנשים, בניגוד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.



המדינה טענה בתגובה, כי הליך החקיקה נעשה "בעינים פקוחות בסמכות מלאה של הכנסת" ובליווי משפטי, וכי מי שמקיים זיקה ארעית בלבד לישראל אינו נדרש לשאת בחובות של תושבי המדינה, ומנגד אינו זכאי ליהנות מהביטוח הסוציאלי והרפואי שמעניקה המדינה.



נשיא בית המשפט, אהרן ברק, דחה את העתירה, אך אמר שאין בכך כדי להמעיט מהסבל של אותם תושבים שמייצגים העותרים. "המציאות הכלכלית בישראל קשה היא, והדבר משפיע על תפקודן של מערכות הרווחה והבריאות", כתב ברק בפסק הדין. הוא קשה עשרות מונים לתושבי זרים המתפרנסים לרוב מעבודות דחק. עובדות אלו אינן נעלמות מעינינו, אך לא תמיד בידינו להועיל".



"אנו מתבקשים להכריע בעתירות חוקתיות רחבות יריעה, המבקשות לתפוס מרובה וסופן שאינן תופסות דבר", פסק ברק, שהמליץ לעותרים ולמדינה לגבש הסדרים מוסכמים שיהלמו "ערכים של חמלה וערבות הדדית, שהם ערכי יסוד של חברתנו".



אין זו פסיקה תקדימית. בספטמבר השנה ביקר בג"ץ בחריפות את הליך החקיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully