וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגריר רץ לנשיאות

אוריאל דסקל

16.12.2004 / 14:17

אם תשאלו אדם ממוצע על ליברי מפורסם שהוא מכיר, התשובה כנראה תהיה ג'ורג' וואה. עכשיו הוא המועמד המוביל לנשיאות

אחד מהחלוצים הגדולים בכל הזמנים, ג'ורג' וואה (38), ינסה בשנה הקרובה לכבוש את השלטון של מדינתו ליבריה, שמלחמות אזרחים קורעות אותה כבר 15 שנה. הבחירות לנשיאות של המדינה המערב אפריקאית יתקיימו באוקטובר ומספר המועמדים עומד על 43, אבל באופן טבעי וואה כבר זוכה לפופולריות עצומה. זה לא מוגזם לומר שמדינתו ידועה ברחבי העולם בזכותו.

בחודש שעבר קיבלו עשרות אלפים את פניו של וואה בשדה התעופה וליוו אותו בצעדת ענק ברחובות מונרוביה, בירת ליבריה. הם לבשו חולצות עם דיוקנו, קראו בשמו ותופפו בשמחה על תופי ענק. "הפוליטיקאים במדינה הזו נכשלו, הם שיקרו לנו והרגו את אחינו", מספרת לואיז סורוון, תומכת של וואה. "לצעירים שלנו אין אוכל, אין עתיד ואין עבודה, אז סמל להצלחה כמו וואה נותן לנו תקווה, הוא יציל אותנו".

מנהל הקמפיין של וואה, ג'יימס קולי, מקווה שלקוחו ירכב על הרגשות הללו עד לכס הנשיאות. "הוא יכול לעשות את העבודה, הוא מנהיג, ועבור הדור הצעיר הוא הדמות החיובית היחידה שיצאה מהמדינה", מסביר קולי. סיסמאות הבחירות של וואה הן "אהבה וסובלנות לכולם" ו-"להחזיר את הממשלה לאנשים". קלישאות שחוקות בעולם המערבי והציני שהופכות עבור אנשי ליבריה למסרים חזקים של שינוי.

"היו לנו מנהיגים שיש להם תואר של דוקטור ותארים מהאוניברסיטאות הטובות בעולם", מעיר קרל, שעובד כספר במונרוביה, "אבל הם הרסו את המדינה. אנחנו רוצים שינוי, אנחנו רוצים מישהו שיקשיב לנו".

ישנם אנשים שלא מאמינים באיש שגדל מהעוני

וואה אף פעם לא ניתק מהשורשים שלו. הוא גדל בעוני מחפיר למשפחה בת 14 נפשות. אביו היה מכונאי, אמו היתה רוכלת ורוב 12 אחיו ואחיותיו היו כמוהו, חסרי חינוך. את ההון הרוויח בזכות הכישרון ברגליו. הוא שיחק במונאקו, פריס סן ז'רמן, מילאן (שבמדיה זכה ב-1995 בתואר שחקן השנה באירופה), צ'לסי ומנצ'סטר סיטי. חלק לא מבוטל הוא החזיר למדינה אותה עזב בגיל 20. הוא תרם המון לצדקה, היה שגריר של רצון טוב ב-UNICEF במשך שבע שנים, נלחם באיידס, המכה הגדולה של המדינה, ויצא נגד השימוש ב"ילדי מלחמה" במלחמת האזרחים המשתוללת במדינה. לפני כמה שנים וואה אפילו אמר שהוא מעוניין להתגייס לחיל הנחתים, אך הרעיון נשאר במגירה מפאת גילו.

75 אחוז מהאוכלוסיה בליבריה הם אנאלפבתים וסובלים מתנאי מחיה גרועים ביותר, בלי מים זורמים או תנאים סניטריים בסיסיים. כ-300 אלף פליטים ליברים חיים מחוץ למדינה, בעיקר באמריקה. וואה העביר את משפחתו לארה"ב ולעתים תכופות במהלך הקריירה שלו הוא היה טס בקונקורד בין אירופה לארה"ב. היום בניו יורק ישנה קבוצה התומכת במירוץ שלו לבחירות, "טים וואה", המגייסת עבורו כספים.

וואה הוא הפייבוריט הברור לזכייה, אך ישנם ליברים שתוהים מה הן היכולות שלו. ג'ון מארלו, ליברי שחי בארה"ב והקים את העמותה להגינות פומבית בליבריה (סוכנות חדשות לא פוליטית), היה אחד מהתומכים הנלהבים ביותר של החלוץ האגדי, אבל עכשיו הוא תוהה אם וואה עצמאי לחלוטין במסעו לנשיאות. "ייתכן שוואה הוא בובה של מנהיגים ליברים ותיקים, וייתכן שאת הכסף שלו הוא מקבל משייחים מדובאי, המעוניינים במחצבים של המדינה", אומר מארלו.

גם שחקן נבחרת ליבריה, דונויסיוס סבוואה, שוואה היה מאמנו בנבחרת, מנסה לחשוף תמונה אפלה על המועמד לנשיאות. "הוא נידה, החרים והעניש את אלו שלא הסכימו איתו", אמר סבוואה. "כנשיא, ליבריה תהיה תחת הנהגה רעה ורודנית".

אבל וואה החליט לקחת אחריות

קולי שמח להילחם בהאשמות החמורות נגד לקוחו: "וואה לעולם לא ייקח כסף זר, ההאשמות של סבוואה הם פוליטיקה של הזבל, אני בטוח שהוא קיבל כסף רב על דבריו. ייתכן שהוא גם לא הסתדר עם וואה. כל הנבחרת מומנה על ידי וואה, מתלבושות ועד טיסות, כך שהוא שלט בה ותמיד היו כאלה שלא אהבו את זה".

וואה עצמו אמר ל-BBC לפני שלוש שנים כי הוא לא מעוניין להיכנס לפוליטיקה. אך הזמנים השתנו והוא ראה מרחוק איך מדינתו מתפרקת ואיך 15 אלף אנשי כוחות האו"ם לא מצליחים לשמור על השקט. לכן הוא החליט, כמו שעשה במגרשים ברחבי אירופה במהלך שנות ה-90, לקחת אחריות. באוקטובר ייתכן שגורל של מיליונים ייפול לידיו.






בלאזביץ' רץ לנשיאות קרואטיה

מירוסלאב "צ'ירו" בלאזביץ', מאמן נבחרת קרואטיה במונדיאל 1998, הודיע שירוץ בבחירות לנשיאות שיתקיימו בינואר. בלאזביץ', שלאחרונה עבר ניתוח פרוסטטה בהצלחה, הוביל את הנבחרת לחצי גמר המונדיאל. "אני אחזיר את החיוך לקרואטיה העייפה והמדוכאת", אמר בלאזביץ'.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

עשו את זה קודם

אידי אמין (איגרוף)

+ אלוף אוגנדה באיגרוף (משקל כבד) בין 1951 ל-1960
+ אחראי להפיכה הצבאית הברוטלית באוגנדה ב-1971. ב-1979 פלשו למדינה כוחות מטנזניה ואמין ברח לערב הסעודית, שם מת אשתקד

פלה (כדורגל)

+ מגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים, זכה עם ברזיל ב-3 אליפויות עולם.
+ שר הספורט של ברזיל בין 1995 ל-1998

סבסטיאן קו (אתלטיקה)

+ זוכה מדליית הזהב בריצת 1,500 מטר באולימפיאדת 1980
+ חבר המפלגה השמרנית באנגליה בין 1992 ל-1997 וכיום האחראי
להצעה של לונדון לארח את אולימפיאדת 2012

אימרן קאן (קריקט)

+ קפטן פקיסטן באליפות העולם ב-1992
+ יו"ר תנועת הצדק בפקיסטן

ביל בראדלי (כדורסל)

+ זכה באליפות עם ניו יורק ניקס וחבר בהיכל התהילה של ה-אן.בי.איי.
+ חבר במפלגה הדמוקרטית, התמודד מול אל גור בפריימריז של
המפלגה לקראת בחירות 2000

ג'סי ונטורה (היאבקות)

+ מתאבק מקצוען שהפך למתאבק ב-WWF
+ מושל מדינת מינסוטה בין 1999 ל-2003

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully