וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתגבש הסכם ראשון מסוגו: האוצר ייקר המים לחקלאות - ויחזיר לחקלאים 420 מיליון שקל תמורת ייעול השימוש

עמירם כהן

16.12.2004 / 7:27

הכנסת צפויה לאשר בסוף דצמבר את ייקור המים השפירים לחקלאות ב-15 אגורות למ"ק; המים לצריכה הביתית ולתעשייה יתייקרו ב-20 אגורות למ"ק



הסכם ראשון מסוגו מתגבש לאחרונה בין אגף התקציבים באוצר להתאחדות חקלאי ישראל, שיאפשר את ייקור המים השפירים לחקלאות - בהסכמה. ההסכם שתוקפו יהיה לחמש שנים, קובע שהאוצר יחזיר לחקלאים 420 מיליון שקל (84 מיליון שקל בשנה) - תוספת ההוצאה הצפויה לחקלאות מייקור המים ב-15 אגורות למ"ק (כ-12%). הכסף שיוחזר לחקלאים ייועד להשקעות בייעול השימוש במים בחקלאות.



הכנסת צפויה לאשר בסוף דצמבר, במסגרת חוק ההסדרים, את ייקור המים השפירים לחקלאות ב-15 אגורות למ"ק. המים לצריכה הביתית ולתעשייה יתייקרו ב-20 אגורות למ"ק. הייקור ייכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2005, בכפוף לאישור ועדת כספים.



החקלאים הודיעו לאוצר כי אם לא יפוצו על הייקור, הם יפעלו לטרפד את ההחלטה בוועדת הכספים, מפני שלטענתם החקלאות לא תוכל לשאת בהוצאה נוספת למים. החקלאות משתמשת בשנים האחרונות בכ-550-500 מיליון מ"ק מים שפירים לשנה, המהווים כשליש מכלל המים שהחקלאות מנצלת.



המחיר הממוצע של המים השפירים לחקלאות כיום הוא 1.26 שקל למ"ק; והמחיר הוא פרוגרסיווי - המים מתייקרים ככל שעולה הצריכה. בגלל הקיצוץ במכסות המים ובגלל הקושי של החקלאים לשלם את מחיר המים בדרגת המחיר הגבוהה, בפועל משלמים החקלאים מחיר ממוצע המוערך ב-1.18 שקל למ"ק.



עוד בהסכם המתגבש: תיערך בדיקה כלכלית של עלות אספקת המים של חברת מקורות לחקלאות. החקלאים טוענים כי מחייבים אותם בעלות אספקת המים לצריכה ביתית ולתעשייה - ובפועל בדיקת אמת תגלה כי עלות זו גבוהה בהרבה מעלות אספקת המים לחקלאות. לפיכך, הם טוענים, מחיר המים השפירים לחקלאות ראוי שיהיה נמוך מזה למגזר הביתי. "אם יתברר בבדיקה כי המים לחקלאות בכל זאת מסובסדים - נתבע להמשיך בתוכנית ההתייעלות שנים נוספות", אמר אתמול בעניין זה מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, יוסטה בלייר.



בלייר אמר אתמול כי עדיין מדובר בהצעות ודיונים בלבד וכי לא סוכם דבר. אך הוא מצפה כי האוצר מבין היטב שהחקלאים לא יסכימו לייקור נוסף של המים ללא קבלת סיוע לחקלאים לייעל את השימוש. ייעול השימוש, לדבריו, יתבטא במימון השקעות להקטנת הפחת, למעבר להשקייה אלקטרונית מדויקת ובמעבר לגידולים חוסכי מים.



ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי מתקיימים דיונים עם החקלאים בסוגיה, אך כל עוד המגעים בעיצומם - האוצר אינו מתייחס לנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully