וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישקר טוענת שנפגעו זכויותיה להטבות מס בהיקף של 100 מיליון שקל

אמיר הלמר

16.12.2004 / 20:39

ישקר הגישה ב-1999 למרכז ההשקעות תוכנית הרחבה למפעל באיזור תפן בעלות של כ-100 מיליון שקל; טוענת שחישוב שווי ההכנסות הפטורות ממס שונה שלא כדין



חברת ישקר שבשליטת משפחת ורטהיימר היא אחת מיצרניות המזומנים הגדולות בארץ. מחזור העסקים שלה מוערך במאות רבות של מיליוני דולרים בשנה. היום החליטה החברה לפנות לבג"צ, כנגד התנהלות מנהלת מרכז ההשקעות ובפרט של מנהל המחלקה המקצועית במנהלת, רו"ח מנחם יחזקאלי. לטענת ישקר, החליט יחזקאלי שלא כדין לפגוע בזכויות החברה להטבות מס בהיקף של 100 מיליון שקל המגיעים לה בגין תוכנית הרחבת המפעל שבוצעה בשנת 2000.



מהעתירה שהוגשה על ידי עו"ד דן אבי יצחק ועל ידי עו"ד ירון מהולל ממשרד ש. פרידמן עולה כי בשלהי שנת 1999 הגישה ישקר למרכז ההשקעות תוכנית הרחבה למפעל באיזור תפן בעלות של כ-100 מיליון שקל. תוכנית זו הוצאה ב"מסלול ההטבות החלופי" המקנה לבעלי המפעל פטור ממס לתקופה מוגבלת, על ההכנסות שנוצרו לו בגין ההרחבה. לפי הנטען בעתירה, בקשת ישקר אושרה בשנת 2001.



עוד נטען בעתירה כי במסגרת האישור שניתן לתוכנית ההרחבה ע"י המנהלת, נקבע שהפטור ממס יינתן על החלק אותו ניתן ליחס להרחבה שאושרה, וכי על פי החוק חישוב החלק הפטור מההכנסה ייעשה בשיטה של מדידת שיעור הגידול במחזור שקדמה להפעלת המפעל לאחר ההרחבה, ביחס למחזור המפעל ב"שנת הבסיס" - השנה האחרונה שקדמה להפעלת המפעל המורחב.



על פי הנטען, בשנת 2001 דיווחה ישקר למנהלת ההשקעות לאחר השלמת ביצוע ההרחבה, תוך ציון כי שנת ההפעלה של ההרחבה היתה שנת 2000. לאחר קרוב לשלוש שנים מהגשת דו"ח הביצוע הסופי, טוענת ישקר, הוציא יחזקאלי המשמש כמנהל המחלקה המקצועית "אישור ביצוע" בגין התכנית ובו אישר את הקביעה לפיה שנת 2000 היא שנת ההפעלה של התוכנית.



מאחר שיחזקאלי קבע כי שנת ההפעלה היא 2000, טוענת ישקר כי החוק מחייב שמחזור המכירות שלה בשנת 1999 יהיה זה שישמש כנקודת ייחוס לחישוב הגידול בהכנסות עקב ההרחבה לצרכי הפטור ממס. למרות זאת, טוענת ישקר, החליט יחזקאלי באופן שרירותי כי מחזור הבסיס יהיה "ממוצע המחזורים של המפעל בשנים 1999 ו-1998" - ולא המחזור של שנת 1999.



מהנטען בעתירה עולה כי המניע מאחורי הקביעה כי מחזור הבסיס יהיה ממוצע המחזורים של 1998 ו-1999 היא מאחר שבשנת 1999 חלה ירידה במחזור המכירות של ישקר לעומת 1998. ישקר טוענת בעתירה כי הירידה במכירות ב-1999 נבעה מהאטה זמנית בשוק העולמי של כלי החיתוך, שאירעה גם אצל מתחרותיה, ובשנת 2000 שב מחזור המכירות לעלות שוב.



מהעתירה עולה כי ההחלטה לקבוע את מחזור הבסיס על ממוצע המחזורים בשנים אלו נעשית כדי להגדיל באופן מלאכותי את "מחזור הבסיס", כדי להקטין את שיעור הטבות המס המגיעות לחברה.



על פי העתירה, לקביעתו של יחזקאלי ישנה משמעות כספית כבדה מבחינת ישקר: "מדובר בהגברת נטל המס של החברה בסכום של עשרות מיליוני שקל לשנה, בכל שנה משנת 2000 ועד שנת 2009".



"גזרה רטרואקטיווית שכזו", נאמר בעתירה, "הינה משמעותית וחמורה ביחס לעותרת, מה עוד שבתקופת הביניים, בין הגשת דו"ח הביצוע להתגלעות המחלוקת, שינתה העותרת את מצבה, בין היתר בהסתמך על הטבות המס שהניחה שהיא זכאית להן - בתקופה זו הוציאה העותרת עשרות מיליוני דולרים לרכישת חברות בארץ ובחו"ל; להשקעה בחברות בנות וברכוש קבוע; ולחלוקת דיווידנדים לבעלי מניותיה", נאמר בעתירה.



בעתירה מבקשת ישקר לקבוע כי מחזור המכירות של שנת 1999 הוא מחזור הבסיס לחישוב הטבות המס שתקבל החברה ולבטל את קביעתו של יחזקאלי. עוד מבקשת ישקר כי הדיון בעניינה יערך באופן מהיר, שכן בעקבות ההחלטה הבלתי חוקית היא צפויה לקבל בקרוב דרישה ממס הכנסה לשלם כ-100 מיליון שקל.



בג"צ הורה למנהלת ההשקעות להשיב לעתירה בתוך 30 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully