וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם המפלט האחרון בסכנה: דיונים על התרת שימוש בטלפונים סלולרים במטוסים

הארץ

17.12.2004 / 12:26

השימוש בטלפונים סלולרים במטוסים אסור כיום משום שחברות התעופה טוענות שהוא עלול להפריע למערכות הניווט; אולם פתרונות טכנולוגיים חדשים ימנעו זאת ויאפשרו שימוש בסלולרי גם בגובה רב



היכונו לביאת הרעש ולחיסול המפלט האחרון מפניו.



כיום יש מקום אחד חופשי מהמולת הטלפונים הסלולריים, שבו אנו פטורים ממידע בלתי פוסק על חייהם של אחרים: המטוס. אך בימים הקרובים עומדת רשות התקשורת הפדרלית של ארה"ב לבחון דרכים לבטל את האיסור על השימוש בטלפונים סלולריים בכלי טיס.



הרשות אמורה לבחון שתי דרכים עיקריות: פתרונות טכניים שיאפשרו שימוש בטלפונים סלולריים רגילים בגובה רב, והורדת עלות השימוש בטלפונים המותקנים כיום בגב מושבי המטוסים.



השימוש בטלפונים סלולריים במטוסים אסור כיום משום שחברות התעופה טוענות שהוא עלול להפריע למערכות הניווט של המטוסים. סיבה נוספת היא שמעל גובה מסוים אין אפשרות להתחבר לרשת האנטנות שעל הקרקע (אם כי בגובה נמוך ניתן להתחבר, כפי שהוכיחו נוסעי טיסה 93, שנחטפו במתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001).



כמה פתרונות טכנולוגיים לבעיה השנייה נוסו כבר, ובהצלחה מסוימת. חברת התעופה "אמריקן איירליינס" ערכה ניסויים במתקן הנקרא "picocell", מקלט זעיר המותקן במטוס. הנוסעים השתמשו בטלפונים שלהם, שהעבירו אותות למתקן זעיר זה, משם ללוויין והלאה לקרקע. ביולי האחרון ניסתה החברה את המתקן בטיסה בת שעתיים מעל טקסס, והנוסעים הצליחו לשוחח ולהעביר מסרים כתובים. גם חברת איירבוס ערכה ניסוי דומה.



המערכת תתוכנן כך שלא תפריע למערכות אחרות במטוס, כגון מערכת הניווט, וניתן יהיה להשתמש בה גם בטיסה מעל הים, שכן היא פועלת באמצעות לוויין ואינה תלויה בקליטה קרקעית. חברות התעופה צפויות להרוויח מהשימוש במערכת, שכן העברת כל השיחות דרך המתקן תאפשר להן לגבות תשלום על השיחות.



השימוש בטלפונים המותקנים כבר כיום בגב המושבים יקר, והנוסעים כמעט שלא משתמשים בהם. הנוסעים נרתעים משימוש בטלפונים במחיר שלא ניתן לחשבו בקלות. בחלק מהטיסות הארוכות של חברות "לופטהנזה" וחברת התעופה היפאנית "JAL" יש גישה לאינטרנט, שניתן יהיה להתאים גם למידע קולי. אך התאמה זו לא בוצעה עד כה, ויש להניח שלא תבוצע עד שהמחירים יירדו.



כל אלה הניעו את רשות התקשורת הפדרלית להתחיל ולבחון דרכים לפיתוח מערכת חלופית. יו"ר הרשות, מייקל פאואל, אמר כי "אנו חיים כיום בעולם מתוקשר יותר ויותר, ואמריקאים דורשים גישה נרחבת יותר לשירותים אלחוטיים". ואולם נראה שהעניין צפוי לעורר דיון ציבורי נרחב, וההערכה היא כי יעבור זמן רב עד לביצוע השינויים. זו בשורה טובה למי שהמחשבה על מטוס מלא אנשי עסקים, המפטפטים בטלפון סלולרי בגובה 35 אלף רגל, אינה קוסמת לו. מי שחשב עד כה שהסיוט הגדול ביותר עשוי להיות שכן טרחן למושב, עשוי לגלות כי הסיוט האמיתי הוא איש עסקים עם טלפון נייד שזה עתה הוטען.



ייתכן כי בשל כך, פיתוח הטכנולוגיה עשוי להיות דווקא החלק הקל. יהיה הרבה יותר קשה להגיע לפשרה בין רצונם של אלה המבקשים לפטפט, לאלה המבקשים לשבת בשקט. "זו כניסה לשטח לא מוכר", אמר ג'ק אוונס, נשיא איגוד התחבורה האווירית של אמריקה. "כולם יכולים להבין את החשש מישיבה ליד אדם שמחליט לעבור על פנקס הטלפונים שלו ולהתקשר לכל מכריו". "מצד שני", הוסיף, "יהיו כאלה שישתמשו בשירות לעסקיהם, והאחרים יהיו רגועים אם יידעו שניתן להשיגם בטיסה במקרה חירום".



פול לווינסון, מרצה לתקשורת באוניברסיטת פורדהאם ומחברו של ספר על טלפונים סלולריים, סבור כי אין כל סיבה לאסור את השימוש בהם בטיסות. "הזכות לסביבה שקטה אינה מוצדקת יותר מהזכות לנהל עסקים, או לשמור על קשר עם בני משפחה וחברים", אמר.



התקנות כיום



טלפונים סלולריים
אסורים לחלוטין לשימוש על ידי מרבית חברות התעופה בעולם; חלקן מאפשרות לנהל שיחות בזמן שהמטוס על הקרקע



מחשבים נישאים (לפ-טופ)
אסורים לשימוש בזמן ההמראה והנחיתה



איי-פוד וגיימבוי
אסורים לשימוש בחברות תעופה אמריקאיות ובריטיות בגובה של עד 3,500 מטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully