וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: ההטבות הקואליציוניות, בסך של כ-1.5 מיליארד שקל, יחייבו קיצוץ של 3% בתקציבי כל המשרדים

מוטי בסוק

19.12.2004 / 8:29

ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר האוצר, בנימין נתניהו, הסכימו כי לא תהיה כל פריצה במסגרת תקציב המדינה ל-2005; הקיצוץ ייעשה בתחילת 2005, לאחר שהתקציב יאושר בקריאה שלישית



מאת מוטי בסוק וצבי זרחיה



עלויות הממשלה החדשה



התוספות התקציביות למפלגות המצטרפות לקואליציה - העבודה ויהדות התורה - כפי שלשכת ראש הממשלה סיכמה בסוף השבוע, יחייבו קיצוץ של 3% בתקציב המדינה ל-2005 - כך מסרו אתמול בכירים באוצר.



לדברי הבכירים, מוסכם על ראש הממשלה, אריאל שרון, ועל שר האוצר, בנימין נתניהו, כי לא תהיה כל פריצה במסגרת תקציב המדינה ל-2005. לפיכך צריך למצוא מקור תקציבי לכיסוי ההטבות. על הסכומים שהובטחו למפלגת העבודה, כ-600 מיליון שקל, וליהדות התורה, 300 מיליון שקל, יש להוסיף כספים שהובטחו לח"כים במפלגת השלטון, הליכוד, לנושאים הקרובים לליבם, על ידי ראש הממשלה ושר האוצר. לפיכך, סך כל ההטבות שיימסרו לח"כים מתקרב ל-1.5 מיליארד שקל. ברזרבה לקופת המדינה יש חצי מיליארד שקל. לפיכך, אומרים באוצר, בעקבות ההבטחות הקואליציוניות, יחסר בתקציב סכום של מיליארד שקל. הוא יכוסה על ידי קיצוץ שווה של 3% בתקציבי ההוצאות של כל המשרדים הממשלתיים. הקיצוץ ייעשה בתחילת 2005, לאחר שהתקציב יאושר בכנסת בקריאה השלישית.



ההסכם הקואליציוני יביא להגדלת הממשלה, וכתוצאה יעלה לקופת המדינה לפחות 50-30 מיליון שקל נוספים בשנה, זאת עקב הקמת שני משרדי ממשלה חדשים ומינוי 8 סגני שרים חדשים. החישוב מבוסס על הכוונה להקים משרד ממשלתי מיוחד עבור יו"ר העבודה, ח"כ שמעון פרס, בעלות גבוהה לעומת משרה של שר בלי תיק; הקמתו מחדש של משרד התקשורת; מינוי שלושה סגני שרים מטעם העבודה ושניים מטעם יהדות התורה; ומינוי סגן שר אחד לפחות או יותר מטעם הליכוד.



גורמים כלכליים העריכו אתמול, כי הקמת משרד ממשלתי עצמאי עבור פרס - שתדרוש גם מינוי מנכ"ל למשרד, פקידים, יועצים, מזכירות ועוד - תגרור הוצאה של כ-20-30 מיליון שקל. בעבר הוקצו 18 מיליון שקל למשרד לפיתוח אזורי שהוקם עבור פרס.



התקציב המוערך של לשכת שר בלי תיק ושל לשכת סגן שר הוא כ-2 מיליון שקל בשנה. אך בהתאם למשימות שיוטלו על השרים החדשים בלי תיק ועל סגניהם, עשוי להיקבע תקציב גבוה יותר עבורם. לכן, התקציב עבור מינויים של שרים בלי תיק ושל סגני השרים החדשים יגיע לפחות ל-16 מיליון שקל.



גם הקמתו מחדש של משרד התקשורת, שמוחזק כיום בידי שר התמ"ת אהוד אולמרט, ומינוי שני שרים בלי תיק יגרמו להקמת לשכות שרים, להעמדת מכוניות "וולבו" לשרים החדשים, ולתוספת של עובדים ויועצים.



הענקת המשרות של שני שרים במשרדים חדשים (עבור פרס ומשרד התקשורת) סותרת החלטות קודמות של הממשלות לצמצם את מספרם של משרדי הממשלה והשרים. במסגרת תקציב המדינה ל-2003, החליטה ממשלת שרון הראשונה על ביטולו של משרד, אך כעת הוא יוקם שוב כגוף עצמאי.



לפי המסתמן כעת, הממשלה החדשה תמנה 23 שרים לעומת 21 שרים בעת כינונה של ממשלת שרון במארס 2003. עם זאת, ייתכן שבשלב ראשון ימונו פחות שרים חדשים כאשר חלק מהתיקים יוחזקו על ידי ראש הממשלה או על ידי שרים אחרים, עד שיתברר אם ש"ס תצטרף לקואליציה.



מספר סגני השרים הצפויים לכהן בממשלה החדשה יגיע ל-3) 8 עבודה, 2 יהדות התורה, ולפחות 3 לליכוד), זאת לעומת 7 סגני שרים שכיהנו עד ליוני 2004 שבו החלה ההתפרקות של הקואליציה עם פרישתה של האיחוד הלאומי.



לנוכח הכוונה להעניק לעבודה שלוש משרות של סגני שרים, כבר הועלתה בליכוד התביעה להגדיל את מספר סגני השרים מטעם המפלגה, כדי "לשמור על איזון". כיום מכהנים מטעם הליכוד שני סגני שרים: ח"כ זאב בוים כסגן שר הביטחון, וח"כ יעקב אדרי, כסגן השר לביטחון פנים. שר התמ"ת, אהוד אולמרט, הודיע באחרונה על כוונתו למנות את ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) כסגניתו במקומו של ח"כ מיכאל רצון (ליכוד), שפוטר לפני כחודש מתפקידו בגלל התנגדותו לתוכנית ההתנתקות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully