וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופת חולים כללית החליטה לאפשר לרופא משפחה לעבוד כעצמאי, למרות שפוטר בגלל "פגיעה וזלזול" בחולים

רן רזניק

19.12.2004 / 14:13

ד"ר אמנון לנדאו פוטר לאחר שמאות מטופלים עזבו אותו; רשות השיפוט של הסתדרות העובדים: "אם יחסו כלפי המטופלים פגום וקלוקל כיצד הוא יכול להמשיך ולשמש כרופא עצמאי?"



ביקורת חריפה על קופת חולים כללית עולה מהחלטה של שופט ברשות השיפוט של הסתדרות העובדים. זאת, בעקבות הסכמתה של הקופה כי רופא משפחה בקופה ימשיך לעבוד כרופא עצמאי במרפאתו הפרטית מטעם הקופה ובמימונה ובמסגרת זאת יטפל בחברי הקופה. כל זאת למרות שאותו רופא פוטר על ידי הקופה עצמה כרופא שכיר ממרפאותיה בשל טענות רבות וחמורות שהקופה העלתה על יחסו המזלזל והפוגע במטופליו, חברי הקופה, על בריחה חסרת תקדים של מאות ממטופליו ועל יחסו המזלזל לעמיתיו הרופאים.



הביקורת עולה מהחלטתו לפני שבוע של עו"ד מיכאל קמפינסקי, שופט רשות השיפוט בהסתדרות העובדים, שדן בערעורו של רופא המשפחה הד"ר אמנון לנדאו שפוטר באחרונה על ידי ועדת המשמעת של כללית בעקבות טענות על התנהגותו לעמיתיו הרופאים ולחולים במרפאת "רוטשילד", המרפאה המרכזית של כללית בפתח תקוה. כמו כן העלתה נגדו הקופה טענה כי מספטמבר 2003 ועד יולי 2004 עזבו אותו 441 מהמטופלים, חברי הקופה. ועדת המשמעת קבעה כי הוא יפוטר כשכיר בקופה, אבל יוכל להמשיך לעבוד כרופא עצמאי של הקופה במרפאתו הפרטית בגבעת שמואל. זאת למשך שנה שלאחריה החלטה זו תיבחן מחדש.



כפי שפורסם ב"הארץ", זאת היתה הפעם הראשונה שקופת חולים בישראל החליטה לפטר רופא משפחה בגלל הטענות על אובדן של מאות מטופלים, חברי הקופה, שעזבו אותו ועברו לרופאים אחרים בקופה. קמפינסקי קבע כי "אם אכן יחסו של לנדאו כלפי המטופלים פגום וקלוקל כיצד הוא יכול להמשיך ולשמש כרופא עצמאי? אם אכן התנהגותו הפגומה היה בה כדי לפגוע באושיות השירות הרפואי והתדמית של כללית בעיני ציבור מבוטחיה כיצד הוא יכול להמשיך ולהיות רופא עצמאי המטפל במבוטחי/לקוחות כללית? אם, כטענת כללית, פגע לנדאו בחובת מתן יחס ראוי והולם לציבור החולים, כלום יכול הוא למשיך ולשרת את אותו ציבור במרפאתו? הרי מדובר באותו ציבור הפונה לעזרה רפואית".



בנייר עמדה מטעם ההסתדרות הרפואית וארגון רופאי כללית שהוגש לבית המשפט הם תמכו בהחלטת הקופה וכתבו כי רופא עצמאי, בניגוד לרופא שכיר, פרנסתו מותנית בכמות המטופלים ויש לו אינטרס ישיר בהגדלת מספר המטופלים". קמפינסקי קבע כי "תמוה הדבר" שההסתדרות הרפואית וארגון רופאי כללית מתמקדים בשוני בין אופני ההעסקה השונים של רופאי בשיקולים כלכליים ולא גם ביחס לחולים וציין עוד כי הטיעון של ארגוני הרופאים כי ניתן לפטר את לנדאו, אבל להשאירו כרופא עצמאי, "אינו מתיישב עם הדרישה האלמנטרית מהעוסק במקצוע הרפואה כי יתן למטופליו ולכל אחד מהם יחס אנושי וראוי לצד מקצוענות, ידע וניסיון".



לדברי בכירים במערכת הבריאות להחלטתו של קמפינסקי עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת לטובתו של הציבור לגבי העסקת רופאים על ידי קופות החולים ובמסגרת הביטוחים המשלימים של הקופות. עד עתה היו מקרים רבים שבהם קופות החולים הפסיקו את עבודתם של רופאים שעבדו כשכירים בקופה בשל טענות קשות ליחס שפוגע בחולים או טיפול רשלני או כושל, אולם למרות זאת הם התירו לאותם רופא להמשיך ולטפל בחברי הקופה כרופאים עצמאיים מטעם הקופה במרפאתם הפרטית, במסגרת הביטוחים המשלימים של הקופה או אף במסגרת בתי החולים או המכונים של אותה קופה.



קמפינסקי החליט כי פיטוריו של ד"ר לנדאו יידחו בשלושה חודשים ועד אז צריכה ועדת המשמעת של הקופה, בראשותו של עו"ד יצחק לוי, היועץ המשפטי של כללית, לגבש החלטה מנומקת. זאת בעקבות החלטה הקודמת של הוועדה שלא היתה כלל מנומקת. בוועדת המשמעת שקיבלה את ההחלטה בעניינו של לנדאו חברים עו"ד לוי, הד"ר שלמה בירקנפלד, יו"ר ארגון רופאי כללית והד"ר גיורא ורבר מהנהלת הקופה. בהחלטתו קיבל קמפינסקי חלק מטענותיו של עו"ד ערן קייזמן, מומחה לייצוג רופאים, המשמש כפרקליטו של ד"ר לנדאו. את הקופה מייצג עו"ד שי תקן ממשרדה של עו"ד תמר גולן, המתמחה בדיני עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully