וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלאמה? החטיבה העיקרית של יוקוס נמכרה בניגוד לצו ביהמ"ש בארה"ב

דפנה מאור

19.12.2004 / 19:40

ממשלת רוסיה מכרה את יוגנסקנפטגז ב-9.3 מיליארד דולר לחברה בייקלפינסגרופ, הנחשדת כקשורה לגזפרום; בית משפט לפשיטות רגל ביוסטון שבארה"ב הוציא ביום חמישי שעבר צו זמני האוסר לבצע את המכירה הפומבית



בייקלפיננסגרופ, קבוצה המייצגת גורמים לא ידועים, רכשה 76.8% ממניות יוגנסקנפטגז, החטיבה הראשית של חברת הנפט יוקוס, תמורת 260.75 מיליארד רובל (9.3 מיליארד דולר). המכירה נעשתה תוך שעות ספורות מפתיחת מכרז שערכה ממשלת רוסיה, בניגוד להחלטה של בית משפט לפשיטות רגל ביוסטון שבארה"ב, שהוציא ביום חמישי שעבר צו זמני האוסר לבצע את המכירה הפומבית. מכירת יוקוס מביאה לשיא את המאבק הפוליטי והעסקי בין ממשלת רוסיה, בראשותו של הנשיא פוטין, לבין בעלי הנכס הגדול ביותר בשוק האנרגיה הרוסי.



בית המשפט האמריקאי חזר ביום שבת על הצו שהוצא בעקבות בקשתה של יוקוס להגנה מפשיטת רגל, וקבע כי המכירה הפומבית המתוכננת ליום ראשון, שמטרתה תשלום חובות המס הענקיים של יוקוס, צריכה להידחות ב-10 ימים.



קרן הנכסים הפדרלית של רוסיה הצהירה מלכתחילה כי בכוונתה להמשיך במכירה הפומבית של יוגנסקנפטגז למרות החלטת בית המשפט בארה"ב."אנו מוכרים את יוגנסק בהוראת פקיד בית המשפט, ועד כה טרם קיבלנו הוראה כלשהי לביטול המכירה הפומבית. לפיכך, אנו עדיין מתכננים להמשיך", אמר דובר מטעם הקרן בשבוע שעבר. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לאברוב, אמר בשבוע שעבר כי נושא יוקוס צריך להיות מיושב בהתאם לחוק הרוסי.



המחיר בו נמכרה החטיבה היה גבוה ממחיר התחלתי של 8.6 מיליארד דולר שנקבע למכרז, אולם הוא מכסה בקושי שליש מחבות המס של יוקוס, 27.5 מיליארד דולר כולל קנסות וריבית מצטברת. מנגד, יוקוס טענה כי חטיבתה שווה הרבה יותר ממחיר זה, שכן היא שואבת 60% מכלל תפוקת הנפט של יוקוס - מיליון חביות נפט ביום.



תוצאות המכרז היו מפתיעות במקצת. המתמודדת השנייה בו היתה גזפרומנפט, חטיבת הנפט של ענקית הגז הטבעי גזפרום. קונסורציום של בנקים בינ"ל אשר ארגנו הלוואה של מיליארדי דולר למימון הרכישה על ידי גזפרום הקפיא את האשראי המתוכנן עקב צו המניעה מארה"ב. אנליסטים מעריכים כי בייקלפיננסגרופ היא חברת קש של גזפרום - אשר לא הגישה הצעה במהלך המכרז. בייקל עצמה הגישה הצעה ראשונית ולאחר מכן העלתה אותה למרות שלא ניתנו כל הצעות נגד. אם ההערכות כי בייקל היא בבעלות גזפרום, שהינה חברה ממשלתית, הרי שפוטין הלאים הלכה למעשה את חברת הנפט הגדולה ביותר בארצו - סברה שהושמעה לפני כמה חודשים ונשמעה מופרכת.



ממשלת רוסיה, בראשות הנשיא ולדימיר פוטין, מנהלת מסע נגד יוקוס - קונצרן הנפט והגז הגדול ברוסיה, ואחד התאגידים הגדולים במדינה. בעל המניות העיקרי ויו"ר החברה, מיכאיל חודורקובסקי, יושב כבר שנה ורבע בבית הסוהר בהמתנה למשפטו, בעוד כמה ממנהליו, בהם שלושה מבעלי המניות הגדולים, נמלטו לישראל ומצאו בה מקלט, לאחר שהצליחו לקבל אזרחות ישראלית. יתר הנהלת החברה ברחה גם היא מרוסיה, ויושבת בלונדון ובמקומות אחרים. הנהלת החברה טוענת כי המאבק המתנהל נגדה הוא פוליטי, ומטרתו לדכא את שאיפותיו הפוליטיות של חודרוקובסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully