וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: עובדי המגזר הציבורי תופשים את ארגונם כפוליטי ופחות הוגן מארגון פרטי

עינב בן יהודה

20.12.2004 / 9:54

עוד עולה מהמחקר, שנערך לאחרונה בבית הספר למדעי המדינה של אוניברסיטת חיפה, כי עובדים במגזר הציבורי חוששים יותר ממקביליהם במגזר הפרטי להביע את דעותיהם, מחשש כי ייפגעו בעתיד



המגזר הציבורי בישראל אינו נהנה מתדמית חיובית, בלשון המעטה. היכולת להתקדם במגזר זה נתפשת בעיני רבים כמושפעת מקרבה לאנשים הנכונים, יותר מאשר שהיא תלויה בכישורי העובד. מחקר ראשון מסוגו בישראל, שנערך לאחרונה בבית הספר למדעי המדינה של אוניברסיטת חיפה, מחזק תפישות אלו: בהשוואה למגזר הפרטי, יותר עובדים ציבוריים חשים כי הליך הקידום בארגונם אינו ענייני ובלתי הוגן.



עוד עולה מהמחקר, כי עובדי המגזר הציבורי - יותר מעובדי המגזר הפרטי - מרגישים כי ארגונם מתאפיין בהעלאות שכר על רקע לחצים פוליטיים. כמו כן, עובדים במגזר הציבורי חוששים יותר ממקביליהם במגזר הפרטי להביע את דעותיהם, מחשש כי ייפגעו בעתיד.



המחקר, שהקיף 692 נשאלים, כמחציתם מהמגזר הציבורי, נערך על ידי דנית קלדור-קפון בהנחיית ד"ר ערן ויגודה-גדות.



על פי המחקר, עובדי המגזר הציבורי חשים כי ארגונם מאופיין ברמה גבוהה יותר של פוליטיקה ארגונית, בהשוואה לעובדי המגזר הפרטי. עורכי המחקר גורסים כי רמה גבוהה של פוליטיקה פנימית בארגון מגבירה את המתח שחשים העובדים, מפחיתה את המוטיווציה שלהם ועשויה לגרום לתחלופה גבוהה ולהזנחת העבודה.



עם זאת, בהשוואה בין המגזרים, הנטייה לעזוב את הארגון גבוהה יותר במגזר הפרטי לעומת הציבורי. עורכי המחקר מסבירים זאת בביטחון הסוציאלי הנלווה לעבודה במגזר הציבורי. לטענתם, עובדי המגזר הציבורי מעדיפים להישאר במקום עבודתם, למרות תחושה של חוסר הגינות ואי שיוויון, בגלל הביטחון הסוציאלי שעבודה זו מעניקה להם. אך למעשה - טוענים החוקרים - הם "עוזבים" את עבודתם מבחינה פסיכולוגית. "עזיבה" זו באה לידי ביטוי בהזנחת חובותיהם ואי מתן מענה מספק לצורכי הציבור.



עוד עולה מהמחקר כי נשים נוטות יותר לתפוש את פעילות הארגון כלא עניינית. עורכי המחקר מעריכים כי הסיבה לכך נובעת מכך שבאופן כללי נשים מקופחות יותר בהשוואה לגברים בארגונים, והן חוו - יותר מגברים - יחס לא הוגן בעבר.



כמו כן עולה מהמחקר כי עובדים מבוגרים נוטים לדווח על רמה גבוהה יותר של פוליטיקה פנימית בארגונים. עורכי המחקר מציינים כי הניסיון התעסוקתי של העובדים המבוגרים מאפשר להם לזהות בצורה טובה יותר את הפוליטיקה הפנימית בארגון וגם מספק להם ממד השוואתי לעומת ארגונים נוספים בהם עבדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully