וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת רוסיה הלאימה את חטיבת הייצור העיקרית של ענקית הנפט פושטת הרגל - יוקוס

מיכל רמתי

23.12.2004 / 9:50

חברת הנפט הממשלתית של רוסיה רכשה את חברת בייקל המסתורית שזכתה במכרז לרכישת חטיבת הייצור של יוקוס



חברת הנפט הממשלתית של רוסיה - רוזנפט - רכשה 100% מחברת בייקלפיננסגרופ שזכתה מוקדם יותר השבוע במכרז על חטיבתה העיקרית של ענקית הנפט יוקוס. צעד זה הוא למעשה הלאמה של חטיבת יוגנסקנפטגז האחראית ל-11% מתפוקת הנפט ברוסיה, והוא יהפוך את רוזנפט לאחת מחברות הנפט הגדולות במדינה. לא ידוע מה היה גודל העסק.



צעד זה - הנותן את יוגנסק בידי הממשל הרוסי, עשוי לחסום את הצעדים המשפטיים שבהם מנסה יוקוס וחברת האם שלה - מנאטפ - להגן על עצמן. הסיבה לכך טמונה בכך שלא ניתן לתבוע את הממשל הרוסי עצמו, בשל חסינותו הריבונית. עורכי הדין של מנאטפ טוענים כי במקרים מסוימים ניתן להסיר חסינות ריבונית, אך לא ברור אם רכישת יוגנסק על ידי רוזנפט הוא אחד מהם.



בייקלפיננסגרופ - קבוצה המייצגת גורמים לא ידועים - רכשה 76.8% ממניות יוגנסקנפטגז, החטיבה הראשית של חברת הנפט יוקוס, תמורת 260.75 מיליארד רובל (9.3 מיליארד דולר). המכירה נעשתה תוך שעות ספורות מפתיחת מכרז שערכה ממשלת רוסיה, בניגוד להחלטה של בית משפט לפשיטות רגל ביוסטון שבארה"ב, שהוציא ביום חמישי שעבר צו זמני האוסר לבצע את המכירה הפומבית. מכירת יוקוס מביאה לשיא את המאבק הפוליטי והעסקי בין ממשלת רוסיה - בראשותו של הנשיא פוטין, לבין בעלי הנכס הגדול ביותר בשוק האנרגיה הרוסי.



תוצאות המכרז היו מפתיעות במקצת. המתמודדת השנייה במכרז היתה גזפרומנפט - חטיבת הנפט של ענקית הגז הטבעי גזפרום. קונסורציום של בנקים בינ"ל אשר אירגנו הלוואה של מיליארדי דולר למימון הרכישה על ידי גזפרום הקפיא את האשראי המתוכנן עקב צו המניעה מארה"ב.



אנליסטים מעריכים כי בייקלפיננסגרופ היא חברת קש של גזפרום - שלא הגישה הצעה במהלך המכרז. בייקל עצמה הגישה הצעה ראשונית ולאחר מכן העלתה אותה למרות שלא ניתנו כל הצעות נגד. אם ההערכות כי בייקל היא בבעלות גזפרום - שהיא חברה ממשלתית - הרי פוטין הלאים, הלכה למעשה, את חברת הנפט הגדולה ביותר בארצו - סברה שהושמעה לפני כמה חודשים ונשמעה מופרכת.



לאחר המכרז, דיווח עיתון העסקים הרוסי "וודומוסטי" כי שניים מנציגי קבוצת בייקלפיננסגרופ הם עובדים של סורגוטנפטגז, חברה ציבורית הנחשבת לנאמנה של הקרמלין. זיהוי השניים חיזק את ההערכות כי סורגוטנפטגז מימנה את רכישת מניות יוגנסקנפטגז מטעם חברת גזפרום. ביום ראשון, לאחר השלמת המכרז, טענה סורגוטנפטגז כי אין לה קשרים כלשהם לבייקלפיננסגרופ.



ממשלת רוסיה, בראשות הנשיא ולדימיר פוטין, מנהלת מסע נגד יוקוס - קונצרן הנפט והגז הגדול ברוסיה, ואחד התאגידים הגדולים במדינה. בעל המניות העיקרי ויו"ר החברה, מיכאיל חודורקובסקי, יושב כבר שנה ורבע בבית הסוהר בהמתנה למשפטו, בעוד כמה ממנהליו, בהם שלושה מבעלי המניות הגדולים, נמלטו לישראל ומצאו בה מקלט, לאחר שהצליחו לקבל אזרחות ישראלית. יתר הנהלת החברה ברחה גם היא מרוסיה ויושבת בלונדון ובמקומות אחרים. הנהלת החברה טוענת כי המאבק המתנהל נגדה הוא פוליטי, ומטרתו לדכא את שאיפותיו הפוליטיות של חודרוקובסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully