וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה: להבטיח לסונים מושבים בפרלמנט

26.12.2004 / 0:05

על פי ההצעה, הנשקלת בארה"ב, מספר מסוים של מושבים ותיקים בממשלה יובטחו למיעוט הסוני בעיראק ללא קשר לתוצאות הבחירות. החשש הוא שהרחקתם המוחלטת מהשלטון תגביר את האלימות

בכירים בממשל בוש מדברים עם מנהיגים עיראקיים, על אפשרות להבטיח למיעוט הסוני מספר מסוים של תיקים, או משרות בכירות אחרות, בממשלה העיראקית העתידית. הכוונה היא להבטיח את המשרות גם אם הסונים יובסו כצפוי בבחירות הקרובות, שייערכו ב-30 בינואר.

בניו יורק טיימס דווח כי הועלה צעד קיצוני אף יותר: להוסיף לפרלמנט, בן 275 המושבים, מספר מועמדים סונים, גם אם יפסידו ליריבים לא סונים. לדברי דיפלומט מערבי ההצעה כבר הועלתה בפני אחד מעוזריו של המנהיג הדתי השיעי אייתוללה עלי סיסתאני.

לדברי הדיפלומט, אפילו מספר פוליטיקאים שיעים, מחסידיו של סיסתאני, דואגים שמא ניצחון מוחץ של השיעים, שישאיר את הסונים ללא חלק בשלטון, עלול להתברר כ"ניצחון פירוס" ולהוביל לאלימות נוספת במדינה. השיעים מהווים כ-60% מתושבי עיראק, אולם בתקופת סדאם נרדפו ולא זכו להשתתף בשלטון.

המעורבים מכירים בכך שהרעיון הוא בעייתי, אולם לדבריהם ייתכן שיהיה בו הכרח על מנת למנוע תחושת ניכור בקרב המיעוט הסוני, המהווים 20% מהאוכלוסייה בעיראק. בתקופת סדאם חוסיין נהנו הסונים מכוח גדול ממשקלם היחסי באוכלוסייה, ומילאו כמעט את כל התפקידים הבכירים במדינה. רוב ההתקוממות המזוינת בעיראק מתרחשת באזורים הסוניים שבמרכז המדינה, וחלק מן המנהיגים הסונים קראו להחרים את הבחירות. קיים חשש שסונים רבים יצייתו להוראה זו, או פשוט יפחדו להתייצב בקלפי.

"ישנה גמישות מסוימת בגישה לעניין", אמר בכיר בממשל. "ישנה נכונות לשחק עם התוצאה הסופית – לא לשנות את המספרים, אבל אולי להבטיח שמספר מסוים של מושבים ילכו לסונים אפילו אם המועמדים שלהם לא יקבלו אחוז מסוים מהקולות".

הרעיון של שינוי תוצאות הבחירות הוא כה רגיש עד שבכירים בממשל שדיברו עליו, היו מוכנים לעשות זאת בעילום שם בלבד. ישנם מומחים לענייני עיראק הטוענים כי דיבורים כאלה עלולים לחבל במאמצים לשכנע את הסונים להצביע.

הבטחת ייצוג לקבוצות אתניות אינו רעיון חסר תקדים. בלבנון ישנו הסדר של חלוקת כוח, וגם בפרלמנט האיראני ישנו מספר מסוים של מושבים השמור למיעוטים דתיים. לא ידוע אם גורמים בממשל ארה"ב פנו כבר לראש ממשלת המעבר העיראקית, איאד עלאווי, בנוגע לרעיון זה.

טארק עזיז מכחיש אשמה בפשעי מלחמה

כתב "הארץ" יואב שטרן מוסיף:

סגנו של סדאם חוסיין, טארק עזיז, מכחיש את ההאשמות כי הוא מעורב בפשעי המלחמה של המשטר הקודם בעיראק. עזיז דוחה את ההאשמות המופנות נגדו, על פיהן הוא היה מעורב ברציחתם של אזרחים עיראקים מתוקף תפקידיו השונים במשטר, הבכיר שבהם הוא סגנו של סדאם בראשות הממשלה.

דבריו של עזיז פורסמו אתמול בעיתון א-שרק אל-אווסט, מפי עורך דינו העיראקי, שנפגש עימו לאחרונה. כמו שאר בכירי המשטר הקודם ובהם סדאם, נפגש עזיז עם עורך דינו, בדיע עארף עיזאת, לקראת תחילת משפטו, שצפוי החודש או בחודש הבא.

בכירי המשטר לשעבר כלואים במתקן ביטחוני באזור בגדד. עו"ד עיזאת סיפר כי הוא הועבר ממקום הסמוך לשדה התעופה הבינ"ל בעיר לכלא, שם נאסר עליו להתחבק עם עזיז אלא רק ללחוץ את ידו. הוא הביא עימו בגדים, סיגריות, ואוכל ששימחו את עזיז מאוד.

ההאשמות שאליהן נקשר שמו של עזיז הן הטבח שבוצע במורדים השיעים נגד סדאם בשנת 1991. המרד השיעי פרץ בעקבות תבוסת הצבא העיראקי מול כוחות הקואליציה אותה שנה, ונסיגתו מכוויית. עזיז, שכיהן אז כשר החוץ, טען שהוא היה עוסק במגעים דיפלומטיים וביישום החלטת האו"ם לשחרר שבויי מלחמה ולא בדיכוי המרידה השיעית. "כל האשמה שמפנים אלי בנושא הזה היא האשמה מופרכת ללא כל בסיס", אמר עזיז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully