וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה על ההגבלים דרור שטרום מתנה את העסקה בפירוק השותפות בין אלישרא לאלתא

אמנון ברזילי

28.12.2004 / 9:03

אלתא מחזיקה ב-30% ממניות אלישרא; שטרום הבהיר לצדדים לעסקה כי כל עוד לא פורקה השותפות, הופכת העסקה בין כור לאלביט מערכות ל"מיזוג קולוסיאלי" שמשמעותו היא שגם התע"א היא חלק מהמיזוג



אלביט מערכות הופכת בעקבות רכישת הקבוצה הבטחונית של כור - הכוללת את תדיראן קשר ואלישרא - לתעשייה הביטחונית הגדולה ביותר בישראל, עם היקף מכירות של כ-1.5 מיליארד דולר לשנה. קבוצת אלביט מערכות תשיג את התעשייה האווירית (תע"א) שהיקף המכירות השנתי שלה בתחום הביטחוני הוא כ-1.32 מיליארד דולר (מכירות נוספות של תע"א בסך כ-880 מיליון דולר לשנה מיועדות לתחום האזרחי).



מנכ"ל משרד הביטחון עמוס ירון ברך על הרכישה של תדיראן קשר ואלישרא. לדבריו, העסקה משתלבת במדיניות משרד הביטחון לאיחוד תשתיות וליצירת שתי תעשיות ביטחוניות גדולות שיוכלו להתמודד בשווקים הבינלאומיים מול התעשיות הביטחוניות הגדולות בעולם.



ירון אמר כי אלביט מערכות תהיה מרכזית בתהליך ההפרטה של התעשייה הצבאית (תעש). ירון מקווה כי מפעל הטנקים סלבין שבבעלות תעש יימכר לאלביט מערכות. בעקבות המכירה תהיה אלביט מערכות לקבלן הראשי בייצור טנק המרכבה וגם לקבלן הראשי בהשבחת טנק הפטון המיוצר בסלבין עבור חיל השריון של צבא טורקיה. במסגרת איחוד התשתיות בתחום הטנקים יפריט צה"ל את קו הייצור של טנק המרכבה בתל השומר, והוא יימכר לאלביט מערכות.



העסקה לרכישת הקבוצה הביטחונית של כור, שמחזור המכירת השנתי שלה הוא כ-500 מיליון דולר, נחתמה אתמול לפנות בוקר במשרדי אלביט מערכות במגדלי עזריאלי בתל אביב. מבחינת היקף המכירות, זוהי עסקת המיזוג הגדולה ביותר בתולדות התעשיות הביטחוניות הישראלית.



כדי להבטיח את סודיות המגעים שהתנהלו בשבועות האחרונים רכשה אלביט בבורסה רק 4.4% ממניות תדיראן קשר (אחזקה של יותר מ-5% מחייבת דיווח לבורסה, מה שעלול היה לחשוף את תוכניותיה). חבילת המניות שנרכשה היתה חיונית בעיני אלביט מערכות על מנת להבטיח שרכישת 32% ממניות תדיראן קשר, שבידי כור, יבטיחו לה את השליטה על החברה.



רכישת הקבוצה הביטחונית של כור משלימה תהליך התעצמות בלתי שגרתי של אלביט מערכות, בניהולו של נשיא החברה יוסי אקרמן. אלביט מערכות הוקמה כחטיבה צבאית בחברת אלביט. בתחילת 97' התפצלה החברה האם ואלביט מערכות הפכה לחברה בורסאית עם היקף מכירות שנתי של כ-240 דולר. החברה הגדילה בהדרגה את מכירותיה ובמקביל החלה במסע רכישות של חברות בישראל ובחו"ל. לפני כארבע שנים רכשה את הבעלות המלאה על אלאופ.



השלמת העסקה טעונה אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים דרור שטרום. הממונה הבהיר בשיחות מקדמיות שהתקיימו בשבועות האחרונים עם יו"ר מועצת המנהלים של אלביט מערכות מיכאל פדרמן, מנכ"ל כור יונתן קולבר ויועציהם המשפטיים, כי תנאי לאישור העסקה יהיה פירוק השותפות בין אלישרא לבין אלתא חברת הבת של התע"א. אלתא מחזיקה ב-30% ממניות אלישרא.



שטרום הבהיר לצדדים לעסקה כי כל עוד לא פורקה השותפות, הופכת העסקה בין כור לאלביט מערכות ל"מיזוג קולוסיאלי" שמשמעותו היא שגם התע"א היא חלק מהמיזוג. כך, בפועל יווצר גוף אחד של כל התעשיות הביטחוניות בישראל.



שטרום התריע כי במקרה כזה עלול להיווצר מצב של "דירקטורים צולבים" (interlocking directors). המדובר במקרה שבו מנהלים של גופים מתחרים יושבים יחד במועצת מנהלים אחת ועלולים לתאם את ההתנהגות המסחרית שלהם. שטרום אומר כי מצב כזה יעמיד את משרד הביטחון, כלקוח המשמעותי ביותר של התעשיות הביטחוניות הישראליות, בעמדה נחותה ובלי יכולת להתמודד מול המונופול שיווצר בתעשייה הביטחונית הישראלית.



בשיחות שקיימו איתו נציגי כור ואלביט מערכות אמר שטרום כי אם לא תפורק השותפות בין אלתא לאלישרא יווצר מצב שנציגים מטעם התע"א (או במסווה של "אנשי קש") יישבו כדירקטורים במועצת המנהלים של אלביט מערכות. בין היתר, עלתה ההצעה שאלביט מערכות תרכוש את חלקה של אלתא באלישרא, או לחילופין - שהתע"א תרכוש את חלקה של אלביט מערכות באלישרא. אלא שאלתא רכשה 30% ממניות אלישרא לפי שווי חברה של 330 מיליון דולר, אך מאז איבדה אלישרא משווייה, ועל פי הערכות שוויה אינו עולה על 100 מיליון דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully