וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה: אין לגרש שוהה לא חוקי שבן זוגו ישראלי; ביהמ"ש מתח ביקורת חריפה על משרד הפנים

ראלי סער

30.12.2004 / 19:10

הפסיקה התקדימית מרחיבה את העיקרון שנקבע לנשואים גם לידועים בציבור ולהומוסקסואלים, ותביא לשינוי מדיניות משרד הפנים



בית המשפט המחוזי בתל אביב אסר אתמול (רביעי) על המדינה לגרש את ל"ג, אזרח קולומביה בן 32, החי חיים משותפים עם פ"ל, חייל בן 20 ואזרח ישראלי, אך שוהה בישראל שלא כחוק. האזרח הקולומביאני מבקש להקנות לו מעמד קבע בישראל בהליך מדורג, אך משרד הפנים החליט לגרשו עד לקבלת ההחלטה בדבר מעמדו. החלטה זו בוטלה בפסק הדין של השופט עוזי פוגלמן.



בג"ץ אסר על משרד הפנים עוד ב-1999 לתבוע מזר שנישא לישראלי לצאת את גבולות המדינה, כתנאי להסדרת מעמדו האזרחי החוקי במדינה בפסיקה החדשה הורחבה פסיקה זו גם לזוגות של ידועים בציבור, ובכלל זה זוגות חד-מיניים. פסק הדין יביא לשינוי מהותי במדיניות משרד הפנים.



כיום נוהג משרד הפנים לגרש זרים השוהים בארץ שלא כחוק, עד לתום הטיפול בבקשתם למעמד אזרחי. ואולם בית המשפט קבע כי מדיניות זו "פוגעת בבני הזוג ובזכותם לחיי משפחה במידה העולה על הנדרש, ומכאן שאינה עומדת במבחן המידתיות".



הפסיקה ניתנה בעתירה שהגישה בשם בני הזוג האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עו"ד עודד פלר. פסק הדין אינו מתייחס כלל לעובדת היות בני הזוג הומוסקסואלים, אלא עוסק באורח עקרוני בזכותם של בני זוג החיים יחד כידועים בציבור, שאחד מהם אזרח זר, לקיים בארץ חיי משפחה, בלי שהמדינה תתערב בזכות יסוד זו.



בעת כהונת ח"כ אברהם פורז (שינוי) כשר פנים, הוא החיל נוהל מקל על בני זוג זרים שאינם יכולים להינשא לבני זוגם, כמו הומוסקסואלים ולסביות, שחיים יחד כידועים בציבור. פורז קבע, כי בני זוג אלה יוכלו להפוך לתושבי קבע במדינה בהליך מדורג. אך בעתירה התברר, כי במינהל האוכלוסין שררה מחלוקת לגבי תקפות הנוהל שהנהיג פורז, שפורסם בחודש האחרון לכהונתו. זאת ועוד, כפי שפורסם ב"הארץ" לפני כחודשיים, סירב מינהל האוכלוסין להסדיר את מעמדו האזרחי בישראל של האזרח הקולומביאני, בנימוק שהקשר בין בני הזוג פיקטיווי.



משרד הפנים הוציא נגד ל"ג צו גירוש בהיותו שוהה לא-חוקי, והודיע כי בטרם ישקול טיפול בבקשה להסדרת מעמדו האזרחי, עליו לצאת את גבולות המדינה. ואולם השופט פוגלמן פסק כי "הפגיעה בעותרים בולטת במיוחד בנסיבות המקרה (...) הכנסתם של בני הזוג מסתכמת במשכורת צבאית (...) כי העותר שנגדו הוצא צו הרחקה אינו רשאי לעבוד בישראל".



בית המשפט מתח ביקורת חריפה על משרד הפנים, על הסתרת הנהלים באשר להענקת מעמד אזרחי לבני זוג החיים יחד כידועים בציבור, כולל בני אותו מין. בעתירה התברר, כי משרד הפנים הסתיר נהלים אלה גם מפני מערכת המשפט. בצטטו את שופט בית המשפט העליון המנוח, השופט חיים כהן, קבע השופט פוגלמן כי "חקיקה הנעשית בסוד" היא "אחד מסימני ההיכר של משטר טוטליטרי, ואינה עולה בקנה אחד עם שלטון החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully