וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונה האבודה

שחר פרנהיימר ואיזי עין-דור

31.12.2004 / 21:16

צ'רלטון נותנת את הכסף, אבל גם מרחיקה את הקהל מהמגרשים. הפערים גדלים, ונראה שבהתאחדות לא נוקפים אצבע

סיבוב אחד ועוד מחזור כבר מאחורינו. תחרותיות אין, לפחות לא בחלק העליון של הטבלה, אבל זהו רק חלק פעוט מהבעיה. מבנה הליגה וכניסת צ'רלטון לתמונה יצרו מצב אבסורדי בו למרות הפער הקיים בין הקבוצות, החזקות ממשיכות להתחזק, והחלשות מידרדרות. הליגה למעשה מנווטת כיום על ידי שתי ידיים – צ'רלטון וההתאחדות, שאוחזות במושכות העגלה המתפרקת, אך לא מצליחות לנווט אותה בצורה מאוזנת. חברת צ'רלטון, שהשקיעה כסף רב בכדורגל, מעונינת להחזיר את ההשקעה ונדמה שהיא זו שמנהלת את הליגה. כך נוצר מצב שבו הקבוצות הקטנות מוצאות עצמן משחקות פעם אחר פעם בימי שישי, וסופגות פגיעה פיננסית: הקהל שעוד רוצה לבוא, פשוט לא יכול להגיע. פיצול המחזורים לארבעה ימים מביא לנדידת קבוצה כמו נצרת עילית ממגרשה הביתי, משום שהמתקן שלה אינו מואר ואינו יכול לעבור מסך. ההתאחדות מגלה פסיביות, והכדורגל הישראלי נופל שדוד בין הכיסאות.

כולם יודעים שהקהל בורח

"אני מאמין בדבר אחד – בהידברות", אומר יו"ר בני סכנין, מאזאן גנאים, "כיום יש קיר גבוה בין יו"ר ההתאחדות לבין צ'רלטון ואם נצליח לעשות לוח שעות מסודר שיחלק את הנטל בין כולם, זה יהיה פתרון מקובל. הגיע הזמן להפסיק להגיד 'ארבע הגדולות'. בכדורגל שלנו, במיוחד אחרי הזכיה של סכנין בגביע, אין גדולות ואין קטנות, וצריך לבדוק מה טוב לכדורגל, נקודה".

באחד המשחקים בסיבוב הראשון אירחה סכנין את הפועל חיפה, והיתה צריכה לנדוד ממגרשה בעילוט לקרית אליעזר בגלל שעת המשחק, שהוזזה מ-14:30 ל-15:45. "אני מגנה את המדיניות הזאת ומרגיש שקיימות רק 11 קבוצות בליגה. מה, אנחנו שייכים למדינה אחרת?", אמר אז מאזן גנאים. לאט לאט החלה לגבור הביקורת מצד קברניטי הקבוצות הנפגעות, ואכן נראה כי בצ'רלטון מנסים להתחשב.

למרות הקיפוח, רפש לא נזרק כאן בין הצדדים. גם הפרשה בה ראו קברניטי צ'רלטון וההתאחדות את הברית של בנו של דוד אמסלם כשיקול חשוב יותר להזזת שעת המשחק של בית"ר, מול בקשת סכנין להזיז את המשחק שלהם עקב צום הרמאדאן, מוגדרת כבר כהיסטוריה. "כולם יודעים שהקהל בורח מהמגרשים והשאלה היא איך מחזירים אותו בחזרה", אומר גנאים. "צריך להתעלות מעל האינטרסים האישיים. יש הרבה אוהדים שנמאס להם וזה לא במקרה שהקהל בורח. מכבי חיפה צריכה גם היא לקחת חלק מהנטל. כקבוצה מובילה אני קורא להם לבוא לקראת הכלל".

הנימה המתונה של גנאים נובעת גם מייאוש, מההכרה כי כרגע אין לליגה אלטרנטיבה אחרת. צ'רלטון מהווה עוגן כלכלי חסר תחליף. אלא שהחוזה איתה, כך נדמה, גורם לפגיעה אנושה בליגה. פיזור המשחקים מרוקן את המחזור מתוכן, וכליאת המשחקים בערוץ פיי פר ויו, כמו גם מותה של שירים ושערים, מרחיקים את האוהדים הלא שרופים, שנחשפו בעבר לענף. אוהדים אחרים מעדיפים להישאר בבית ולהזמין את המשחקים, בלי לטרוח ולהגיע למגרשים הבלתי מטופחים. התוצאה הבלתי נמנעת היא יציעים ריקים ותחושת דכדוך קשה.

יו"ר בני יהודה, חזי מגן, לא שוכח שרק לפני כחודש איים לא להופיע עם קבוצתו למשחק ביום שישי, וזאת לאחר שקבוצתו שובצה לשחק בשישי על ידי צ'רלטון שלוש פעמים ברציפות. לדבריו, הקבוצה הגיעה לעמק השווה עם ראשי ההתאחדות וצ'רלטון, אך גם הוא רואה את הבעיה כשורשית הרבה יותר: "אין לי טענות כלפי צ'רלטון, אלא כלפי הליגה. צ'רלטון משקיעה 13 מיליון שקל בכדורגל ורוצה להחזיר את ההשקעה. אז היא מכרה לערוץ הספורט משחק אחד, לערוץ 10 משחק ומשדרת ביום שני משחק. זה לוח משחקים מופרך. אם זה יימשך כך, אז את הכסף שהיא נותנת להתאחדות כבר לא יהיה למי לתת. העונה כבר שום דבר לא ישתנה ואת זה אני מבין, אבל אם הליגה צריכה לשחק ביום שישי, אז בני יהודה לא תרים לבדה את העניין הזה. שיחקנו שלושה משחקים ברציפות ביום שלישי. באים מעט צופים, זה מרחיק את הקבוצה מהקהל, השוק פתוח ואנשים עובדים. נתרום את חלקנו, אבל לא באופן בלעדי. על כך יצא הקצף שלנו, ישבנו עם צ'רלטון וההתאחדות ובינתיים באנו על סיפוקנו".

גם בנצרת עילית נפגעו לא מעט מלוח המשחקים והשידורים שקובעת צ'רלטון. מספר פעמים נדדה הקבוצה להרצליה כדי לארח לאור זרקורים את אחת מקבוצות הצמרת. כך התאפשר להפיק שידור ישיר בימי שבת, ראשון או שני ל'שבת של כדורגל'. בחלק מן המקרים, הפגיעה בביתיות התקזזה עם הכנסות גבוהות יותר ממכירת כרטיסים. איציק סולומון, כתב המקומון 'כל הגליל', אומר: "נצרת עילית משלימה בסך הכל עם המצב. זה מועדון קטן שרק עלה לליגת העל, ואין לו מגרש גדול לארח את הגדולות. בכל מקרה, עובדים עכשיו במרץ על בניית זרקורים במגרש, כך שכבר בחודש הבא לא תצטרך יותר הקבוצה לנדוד למגרשים אחרים".

להתאחדות אין מילה

אז מה הפתרון? חזי מגן טוען שהבעיה חמורה, אך בהחלט לא בלתי פתירה: "אין פה אשמים, צריך רק לשפר את המצב. ליגה שמתפרשת על פני ארבע ימים לא מעניינת את הציבור, ובכדורגל העניין חשוב כמעט כמו הרמה. צריך להחזיר את הליגה ל- 14 עד 16 קבוצות, שיהיה משחק מוקדם ביום שישי ומשחק מרכזי ביום ראשון, ובאמצע שישה משחקים בשבת, שלושה מהם במקביל. צריך להחזיר את 'שירים ושערים' ואת העניין למשחק. אז עכשיו מדברים על פלייאוף שכבר נכשל פה בעבר. באירופה אין פלייאוף, לא צריכים להמציא דבר ייחודי לישראל. צריך ליגה טובה ובעלת עניין".

מנכ"ל צ'רלטון, אדר זהבי, הוא זה שחוטף ברוב המקרים את חצי האשמה של דעת הקהל: "כשיש בקשה, אנחנו שמחים לעמוד בה ולראיה הקדמת המשחק של סכנין בשבת ברבע שעה. זו לא אפליה, מדובר פה פשוט בעניינים של הסכמי שידור. לערוץ הספורט מכרנו את המשחק של יום שישי, ולערוץ 10 את המשחק המרכזי ביום ראשון. כך שבאופן טבעי, הקבוצות הגדולות יותר משודרות במשחק המרכזי. מה לגבי הגדלת הליגה? תראה, אנחנו לא צד בעניין הזה, אבל אנחנו בעד".

דובר ההתאחדות, שאול אייזנברג, אומר: "הקבוצות חיות מהכסף של צ'רלטון, ולהתאחדות אין מילה בנושא שיבוץ המשחקים. מה שכן, אנחנו יכולים להשפיע במקרה של מחלוקת". אולי בעונה הבאה משהו ישתנה. זאת כמובן במידה שראשי ההתאחדות יידעו להפיק את הלקחים הנדרשים מהעונה הנוכחית. במחשבה שניה, אל תבנו על זה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully