וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תעביר 350 מליון דולר לנפגעי הצונאמי

רויטרס

31.12.2004 / 20:26

הממשל הודיע הערב על הגדלת הסיוע המתוכנן לנפגעי האסון בדרום מזרח אסיה ל-350 מליון דולר. גל ביקורת שטף את ארה"ב בימים האחרונים, על רקע אוזלת היד של הממשל

ארצות הברית תעביר סיוע בסך 350 מליון דולר לנפגעי אסון הצונאמי בדרום מזרח אסיה. פרטי הסיוע עדיין מעובדים, אך בכירים בממשל ביקשו להבהיר, כי בעת שהוכרז ביום רביעי על סיוע של 35 מליון דולר - היה מדובר בסכום ראשוני בלבד.

ביקורת מכל הכיוונים

כתב "הארץ" נתן גוטמן, מוסיף:
ההכרזה באה לאחר שאתמול שאל מאמר המערכת ב"ניו יורק טיימס": "האם אנחנו קמצנים?", זאת בעקבות הביקורת על הסיוע המזערי שהציע הממשל האמריקאי לנפגעי הצונאמי באסיה. התשובה המיידית שצירפו עורכי העיתון היתה "כן". התנהלותה של ארה"ב בשבוע שחלף מאז היכה הצונאמי בחופי מזרח אסיה וגרם לאסון הגדול זכתה לקיתונות של ביקורת - הן מהקהילה הבינלאומית והן מבית. בעוד ממשלות בעולם המערבי, ארגוני סיוע בינלאומיים ואזרחים מן השורה מכירים במצב החירום ומפסיקים את שגרת חייהם כדי לנסות ולעזור, אצל מקבלי ההחלטות בארה"ב היתה אווירה של עסקים כרגיל.

אמנם יום אחרי שהיכה האסון הופיע שר החוץ של ארה"ב, קולין פאוול, במסיבת עיתונאים מיוחדת במשרד החוץ ומסר את תנחומי ארה"ב ואת הצעת הסיוע הצנועה שלה. ואולם, הנשיא ג'ורג' בוש, שמבלה את חופשת השנה החדשה בחוותו בטקסס, יצא אל המצלמות ודיבר אל הציבור האמריקאי רק שלשום, ארבעה ימים אחרי האירוע.

נראה כי הבעיה המרכזית בהתייחסותה של ארה"ב לאסון הצונאמי היא במישור הכספי, לא התדמיתי. פאוול הבטיח, יום לאחר האסון, שארה"ב תעביר 15 מיליון דולר בלבד למען הנפגעים. רק אחרי שיאן אינגלנד, ראש שירותי החירום של האו"ם, כינה את הסיוע "קמצני", החליטה ארה"ב להגדילו ב-20 מיליון דולר נוספים. בעלי טורים אמריקאים חישבו ומצאו כי סך הסיוע שמגישה ארה"ב לנפגעי האסון נופל מהתקציב שגייסו התורמים הרפובליקאים הגדולים למימון טקס השבעתו של הנשיא בוש ב-20 בינואר. העובדה שארה"ב גם סירבה לאמץ את ההצעה הגרמנית לשמיטת חובותיהן של המדינות הנפגעות והודיעה רק שתשקול את הרעיון, הוסיפה גם היא לפגיעה התדמיתית הקשה שספגו האמריקאים.

"אנו אומה מאוד נדיבה ורחבת לב", אמר הנשיא בוש שלשום בתגובה להאשמות של בכירי האו"ם על גובה הסיוע. בוש, כמו גם גורמי ממשל אחרים שנשלחו אל התקשורת, הסביר כי השאלה אינה כמה כסף שולחת ארה"ב באופן מיידי לאזורים הנפגעים, אלא מהם הצרכים האמיתיים וכיצד יש לבנות את תוכנית הסיוע לטווח הארוך. מומחי סיוע מארגונים בינלאומיים הסכימו אמנם כי יש לאתר את הצרכים המדויקים לפני שניגשים לשיקום, אולם כולם ציינו גם כי 35 מיליון דולר הם סכום זעום.

אך בעוד ידו של הממשל האמריקאי נותרת קפוצה, לפחות באופן יחסי, מתחיל הציבור האמריקאי לפתוח את לבו ואת כיסו. ארגוני סיוע אמריקאים וגופים הומניטריים מדווחים ביומיים האחרונים על עלייה משמעותית בתרומות הכספיות מצד אזרחים אמריקאים למען הנפגעים והציפייה היא שזרם התרומות יגבר אחרי סיום חופשת השנה החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully