וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה מעוז: "בחירת מדינה לתפקיד הנגיד תגרום לפיחות חד בשקל וערעור היציבות הפיננסית והכלכלית"

יורם גביזון

2.1.2005 / 8:22

הכלכלן הראשי של אקסלנס-נשואה מעריך כי בנק ישראל לא יאפשר לשער הדולר לרדת מ-4.27 שקלים; ל-2005 הוא חוזה אינפלציה של 1.2%; "ריבית בנק ישראל תעמוד להערכתי בסוף 2005 על 5.0% בעוד שהריבית בארה"ב תגיע ל-3.5%"



שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס-נשואה, אינו מצטיין בניסוחים דיפלומטיים. סגנונו הישיר של מעוז לא הוסיף לו ידידים בין מקבלי ההחלטות, וירבה שמחה לאידו כאשר הנפילה הבלתי נמנעת תתרחש. בינתיים נאלצים גם מתחריו להכיר בעובדות. שלמה מעוז מדייק בתחזיותיו יותר מכל כלכלן אחר בשנים האחרונות, וככל הנראה מעטים מכירים את כלכלת ישראל כמותו.



מעוז העריך בסקירה שפירסם בדצמבר 2003 שהאינפלציה ב-12 החודשים הבאים תגיע ל-0.67% בעוד שממוצע התחזיות היה לאינפלציה של 1.9%, ובפברואר צפה ששער החליפין של הדולר יירד ל-4.4 שקלים לדולר בסוף השנה. מדד דצמבר שיפורסם בעוד שבועיים עשוי להראות כי מעוז ולא בפעם הראשונה היטיב לזהות את המגמות במשק.



איזה גורמים היו קריטיים לתחזית?



הגורם החשוב ביותר שלא הופנם מספיק היה ששר האוצר והממשלה עשו שינוי אדיר. הממשלה קיצצה ב-15 החודשים האחרונים 35% בממוצע מקצבאות הביטוח הלאומי ובכך פגעה קשות בכוח הקנייה של שכבות החלשות באוכלוסיה שהנטיה השולית לצרוך את הכנסתם גבוהה. גורמים אחרים היו עלייה של 4.5% בפריון בסקטור העסקי והעובדה שמצבה של ישראל בתחום מטבע החוץ מעולם לא היה טוב יותר. ישראל הפכה מלווה למלווה וקיבלה ערבות ממשלת ארה"ב להלוואות ב-10 מיליארד דולר.



נוסף לכך הכלכלה התאוששה והיצוא גדל בעיקר כתוצאה מעלייה של 15% ביצוא השירותים: טכנולוגיות מידע, ביטחון, תיירות ושירותי תובלה, כשמצד שני מספר היוצאים בדרך האוויר ירד בשל התחזקות היורו כלפי השקל וכתוצאה ירדה צריכת מטבע החוץ והחשבון השוטף במאזן התשלומים מראה ב-4 הרבעונים האחרונים על עודף של 600 מיליון דולר



בניגוד לתחזית האינפלציה המדויקת, החמצת בחלקים אחרים של התחזית: הערכת בתחילת 2004 שהתוצר יעלה ב-2.4% בלבד וששיעור האבטלה יירד ל-9.0% מכח העבודה. איפה היתה הטעות?



טעיתי בחיזוי שיעור האבטלה מפני שלא האמנתי ששיעור ההשתתפות בכוח העבודה יעלה בצורה כה חדה. נתניהו קיצץ בקצבאות ואילץ את הנהנים מהם לצאת לעבודה במקום עובדים זרים שגורשו. לגבי הצמיחה, כבר ביולי עדכנתי כלפי מעלה את התחזית ל-3.9%. טעיתי משום שהערכתי שהצמיחה תתבסס על היצוא. נתוני היצוא והאבטלה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הראו צמיחה נמוכה משהערכתי ביצוא ויציבות בשיעור הבלתי מועסקים ורק בקיץ תוקנו לאחור.



מה אתה צופה ל-2005?



האינפלציה ב-2005 תהיה 1.2% והאינפלציה הממוצעת 0.55% לעומת ירידת מחירים ממוצעת של 0.44% ב-2004. בעידכון האחרון הערכתי שהתוצר המקומי הגולמי יצמח ב-3.6% ב-2005, אם כי תחושת הבטן כעת היא שהצמיחה תהיה חזקה יותר, לכיוון ה-4%.



הגורמים האנטי אינפלציוניים בשנה הבאה יהיו העלייה בפריון, המשך הירידה בהשקעות, ירידה נוספת בקצבאות הביטוח הלאומי ושר האוצר ביבי נתניהו שימנע פריצה תקציבית שתפגע בהישגיו.



בין הגורמים שתהיה להם השפעה אינפלציונית מתונה מזכיר מעוז את הירידה בשיעור האבטלה ל-9.7% בממוצע, בלימת הירידה במחירי הנפט, הפחתת שיעורי המס בינואר 2005, עלייה בשער החליפין, ההתאוששות במשק ב-2004 והמשך הצמיחה ב-2005 יצמצמו את הפער בין הצמיחה בפועל לבין פוטנציאל הצמיחה של המשק מ-2.0% ב-2003 ל-1.5% ב-2004 ול-0.8% ב-2005.



השפעה חזקה יותר על האינפלציה תהיה לירידה ביצוא מ-11.5% ב-2004 ל-8.5% ב-2005, בגלל ירידה בקצב הצמיחה של הסחר העולמי מ-8.8% ב-2004 ל-7.2% ב-2005.



מעוז צופה שהאינפלציה ב-2005 תתפתח באופן דומה למתאר של 2004. אינפלציה שלילית ברבעון הראשון של 2005, ואחר כך שני מדדים גבוהים באפריל ובמאי.



מה תהיה ריבית בנק ישראל נוכח הציפייה להמשך העלייה בריבית בארה"ב?



הריבית בישראל תרד בסוף ינואר ל-3.5% ובתחילת פברואר תעלה הריבית בארה"ב ל-2.5% כך שהפער יצטמצם ל-1.0%. הריבית בארה"ב תמשיך לעלות במארס אבל קודם לכן יתפרסם מדד פברואר חזק שלילי, כך שנגיד בנק ישראל יתקשה להעלות ריבית. זו היא מלכודת פתאים ממנה הזהרתי את הלקוחות מכיוון שבתחילת מאי צפויה העלאה נוספת של הריבית בארה"ב וכמה ימים אחר כך יתפרסם מדד אפריל הגבוה שיגרום להתחלת העלאת הריבית על ידי בנק ישראל. ריבית בנק ישראל תעמוד להערכתי בסוף 2005 על 5.0% בעוד שהריבית בארה"ב תגיע ל-3.5%.



אם יועלה דירוג החוב של ישראל, יימנע פיחות ובשלב מאוחר יותר תביא האצה בקצב ההשקעות הזרות לייסוף נוסף. במקרה כזה, בנק ישראל לא יאפשר לשער הדולר לרדת מ-4.27 שקלים, ומשום ששיעור האבטלה במשק הוא 10.1%, תיתכן סיטואציה מסוימת שבה בנק ישראל יוריד את הריבית או יסתפק באיתות על כוונתו להוריד, זמנית, את הריבית מתחת לריבית בארה"ב עד שהשקל יפוחת



מה התשואות שנגזרות מתחזית זו?



התשואה של השחר 2680 ל-5 שנים שהיא הסמן לשוק איגרות החוב עשויה לעלות זמנית באביב עד 7.6% בעקבות המדדים הגבוהים. קשה לחזות לאן התשואה יכולה לרדת אם למשל יעלו את דירוג מדינת ישראל בו זמנית לפרסום מדדי ינואר או פברואר ויגדלו ההשקעות של זרים במשק. מצד שני צריך לזכור שמינואר 2005 האיגרות מתחרות באיגרות החוב הזרות. להערכתי התשואה של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים תגיע בסוף 2005 ל-4.8%, ואז ייסחרו השחרים הארוכים בתשואה של 7.3%.



עד כמה הנחות שלך בדבר זהותו של הנגיד הבא הם חלק מהתרחישים שאתה מתאר?



התחזית שלי מניחה שהנגיד הבא יהיה דוד קליין או אבי בן בסט. נגידים חדשים נוטים להגזים בהפחתות ריבית. קליין לפחות לא יעשה זאת.



ומה יהיה אם ויקטור מדינה ייבחר?



באותו בוקר אני משנה את התחזית. בחירת מדינה תגרום לפיחות חד בשקל וערעור היציבות הפיננסית והכלכלית.



על התחזית תשפיעה השאלה אם נתניהו יהיה שר אוצר קצוץ כנפיים או שימשיך לתפקד ולנצל את האמינות הפיסקלית שקנה .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully