וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיטי עלולה להידרדר שוב למלחמת אזרחים

2.1.2005 / 17:47

פחות משנה לאחר הפיכה שהדיחה את הנשיא הנבחר, כנופיות שולטות ברחובות, מבריחות את הסוחרים מהחנויות ואת התלמידים מבתי הספר. הבחירות, שנקבעו לנובמבר, בסכנת ביטול או שחיתות

ז'אק רפאל עומד בפתח החנות בה הוא עובד במרכז פורט או-פרינס, סירת האיטי, שם נורתה לאחרונה למוות מעסיקתו, בת ה-52, על ידי חברי הכנופיות השולטות ברחובות העיר.

"הם אומרים שהממשלה הקודמת לא היתה שווה שום דבר", הוא אומר, בהתייחסו לממשלו של ז'אן ברטראנד אריסטיד, שהופלה בהפיכה בפברואר בתמיכת ממשל בוש. "אבל כשאריסטיד היה כאן, יכולנו להישאר פתוחים עד 10 בלילה. עכשיו אנחנו לא יכולים להישאר פתוחים אפילו עד ארבע אחרי הצהריים.

מעבר לפינה, בבית הספר הסמוך, הלכו התלמידים הביתה בתשע בבוקר, השוטרים פצעו לאחרונה שלושה תלמידים במהלך קרב יריות עם חברי כנופיות, והמורים החרדים לחייהם החליטו להישאר בבית, כפי שהם מרבים לעשות לאחרונה. "אנחנו אלה שמשלמים על מה שקורה", אומר פראנזו קאריס, בן 19. "ציפינו ליותר מלאטורטו".

תשעה חודשים לאחר שעלתה לשלטון, ניצבת ממשלתו הזמנית של ראש הממשלה ז'ראר לאטורטו בפני ביקורת גוברת מכל מגזר באוכלוסייה. הלחימה האחרונה ברחובות, חלקה בהשתתפות כנופיות שתמכו במנהיג המודח אריסטיד, גבתה מספר משוער של 200 קרבנות והפכה את מרכז העסקים של פורט או-פרינס לעיירת רפאים. בעלי עסקים רבים כאן מסתתרים בעקבות גל חטיפות, ומורדים שולטים בחבלי ארץ נרחבים.

"לאטורטו אינו רציני בנוגע למצב הביטחוני", טוען חבר בפאנל ממשלתי שסירב לדבר לציטוט. "מלחמות האזרחים בסומליה ובלבנון החלו כך, וזה הכיוון שבו אנחנו צועדים". בניו יורק טיימס דווח כי לדברי פוליטיקאים רבים, הבחירות שנקבעו לנובמבר הקרוב, במטרה להשיב את הדמוקרטיה למדינה, עלולות להתבטל או להיות נגועות בשחיתות.

"לאטורטו עשוי לשרוד או לא לשרוד כראש ממשלה - זה כמעט לא רלוונטי", אומר הנרי קארי, פרופסור ומומחה להאיטי באוניברסיטת ג'ורג'יה. "הוא אינו מפגין שום סימן אמין לכוונתו לקיים בחירות. אין לו ועדת בחירות שפועלת".

"חיילי האו"ם נמצאים כאן בחופשה"

מחוץ להאיטי, הדאגה גוברת. "האיטי ניצבת על סף הפיכתה למדינה כושלת ללא תקנה, שתדמם אי-יציבות לאורך האגן הקאריבי, בצורת פליטים, אלימות וסמים", נכתב בדו"ח שהגיש בנובמבר מכון המחקר "קבוצת המשברים הבינלאומית" (IGC - International Crisis Group).

שני מחקרים שהוכנו לאחרונה על ידי מומחים לענייני האיטי עבור הפיקוד הדרומי של צבא ארה"ב מתייחסים ל"ממשל לאטורטו, שאיבד כבר את אמינותו", וממליצים לשקול את הפיכתה של האיטי לשטח חסות בינלאומי - רעיון הנדון בגלוי בתקשורת בהאיטי עצמה. לאטורטו עצמו לא הופיע לראיון שנקבע לו עם הניו יורק טיימס, ודוברו סירב לענות לשאלות.

סניגוריו המעטים של לאטורטו, לשעבר ביורוקרט באו"ם ומנחה תוכנית אירוח טלוויזיונית, אומרים שהוא מוגבל על ידי מחסור במזומנים - רק מעט מהכספים שהובטחו על ידי תורמים בינלאומיים אכן הגיעו למדינה. לדברי תומכיו, תדמיתו נפגעה שלא בצדק בשל תלותו בשומרי שלום מן האו"ם, אותם הם מתארים כפסיביים מדי. "הם נמצאים כאן בחופשה", מרבים בני האיטי לומר על הכוח בן 7,000 החיילים.

"אנחנו שומרי שלום, לא כוח כיבוש"

אנשי האו"ם מפגינים חוסר נכונות לפעול נגד קבוצות חמושות. "אני מפקד על כוח לשמירת השלום, לא כוח כיבוש", אומר הגנרל אוגוסטו ריביירו, מפקד הכוח הברזילאי, בתגובה לקריאותיהם של שר החוץ האמריקאי קולין פאוול ושל מנהיגים בינלאומיים אחרים לפעול ביתר תקיפות. "אנחנו לא נמצאים שם כדי להפעיל אלימות".

אנשי האו"ם אומרים שהם נמצאים בהאיטי כדי לסייע למאמצי המשטרה המקומית לפרוק את החמושים מנשקם. על פי ההערכות, האיטי זקוקה לכ-100 אלף שוטרים. הגוף הנוכחי מונה כ-3,000 שוטרים, שלרבים מהם הכשרה מועטה וציוד לוקה בחסר. לאחרונה דיווח הרדיו הממלכתי כי בעיירה מירבלאיס פירקו המורדים את המשטרה המקומית מנשקה.

בעת שפאוול ביקר בארמון הנשיאות בנובמבר, לא עלה בידי שומרי השלום של האו"ם ומשטרת האיטי לאבטח את שכונת בל אייר הסמוכה, הידועה כמעוז של הכנופיות התומכות באריסטיד. קרבות התחוללו לאורך היום. שלושה אזרחים נהרגו ותריסר נפצעו במה שהיווה בסך הכל עוד יום שגרתי של אלימות בבירת האיטי.

בעוד שהכנופיות התומכות באריסטיד משכו לאחרונה תשומת לב בשל מעשי הרצח האקראיים שלהן, הלחץ האמיתי על לאטורטו מגיע מכיוונם של כוחות מורדים המורכבים בעיקר מחיילים לשעבר בצבא האיטי. החיילים, שנמנו על צבא שפורק ב-1994 על ידי אריסטיד, הופיעו שוב בזירה והיוו גורם מכריע בהדחתו בפברואר האחרון. הם דורשים את השבתם לתפקידיהם הקודמים וכן תשלום שכר עבור עשר השנים האחרונות.

באביב שעבר התייחס אליהם לאטורטו כ"לוחמי חופש", בנאום שהרתיח את תומכיו של אריסטיד. אולם כעת פנו המורדים גם נגדו. רמיסיין ראבי, רב"ט לשעבר שהפך למפקד מורדים החוגר חרב דרך קבע, הוקיע את לאטורטו כבוגד בהופעות ברדיו ובטלוויזיה. "לא אנחנו מנוגדים לחוק, אלא הממשלה של לאטורטו", אמר בשבוע שעבר.

הסטודנטים ואנשי העסקים מתחילים להתרגז

כוחם של המורדים גבר מאד לאחרונה, והם גייסו וחימשו מאות לוחמים חדשים. בידיהם כעת שליטה ניכרת במספר נמלים, כמו גם שמונה מרכזים עירוניים. בכיר באו"ם ובכיר בממשלת האיטי אמרו כי הנמלים משמשים להכנסת כלי נשק וכסף המזינים את התרחבות המרד.

לאטורטו הרגיז לאחרונה את בכירי עולם העסקים של האיטי - שרבים מהם שיחקו תפקיד מתפתח בהדחת אריסטיד, בזמן שלאטורטו עצמו עדיין התגורר בפלורידה - כשאמר שאין זה עסקם להתערב בפוליטיקה.

בצעד שגוי ואופייני, עצרו כוחות הביטחון של לאטורטו את הכומר ז'ראר ז'אן-ז'וסט, מנהיג בולט של תנועת זכויות האדם ותומך של אריסטיד. הוא הוחזק ללא כתב אישום במשך שישה שבועות ואז שוחרר. האהדה אליו גברה, ועל אף שלא אישר שיתמודד, הוא נחשב כעת למועמד המוביל בבחירות לנשיאות.

מספר סטודנטים קיימו הפגנה בקריאה להתפטרותו של לאטורטו וכמחווה לוובר אדריאן, פעיל למען שינוי שנגרר מביתו ונרצח על ידי תומכי אריסטיד שגם התעללו בגופתו. רבים מן הסטודנטים היו ותיקי תנועת הסטודנטים שסייעה להדיח את אריסטיד. זעמם הופנה מאז לעבר לאטורטו.

"לאטורטו עושה עבודה איומה ונוראה", אומר ז'וזו מנטיין, ממנהיגי ההפגנה. "אם הוא לא ישתנה, נכריח אותו לפרוש, בדיוק כמו את אריסטיד". ז'אן פאנור, תלמיד היסטוריה גבוה וממושקף, חוק על דעתו. "הסטודנטים מאד חלוקים בדעותיהם כרגע", הוא טוען. "אם האלימות תימשך, ההתנגדות ללאטורטו תגבר. אבל התשובה היא לא להמשיך להכריח מנהיגים לפרוש. התשובה היא שינוי אמיתי. לזה אנחנו מחכים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully