וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפסק דין מטעם רשם הפטנטים: כרמל מזרחי איבדה את הבלעדיות על מונח "תירוש"

ענת רואה

2.1.2005 / 19:48

כרמל מזרחי איבדה את הבלעדיות על מונח "תירוש"; בתום מאבק בן 10 שנים, הורה רשם הפטנטים למחוק את המונח "תירוש" מסימני המסחר של כרמל מזרחי, והתיר את השימוש בו לחברות המתחרות



האם כרמל מזרחי תפסיק לשלוט בשוק מיץ הענבים הטבעי? לאחר למעלה מעשר שנים של התדיינות משפטית, איבדה כרמל המזרחי את הבלעדיות על מונח "תירוש", שהיה רשום כאחד מסימני המסחר של מיץ הענבים החגיגי של החברה.



בפסק דין מטעם רשם הפטנטים הורה הפוסק בקניין רוחני, ישראל אקסלרד, כי המונח "תירוש" יימחק מסימני המסחר הרשומים של כרמל מזרחי, והתיר בכך למעשה לכל החברות המתחרות לעשות שימוש בשם "תירוש", שנקבע כי משמעותו המילולית היא "מיץ ענבים טבעי".



את הבקשה נגד כרמל מזרחי, הגישה יבואנית היין והאלכוהול הכרם, עוד בשנת 1994, באמצעות עו"ד ליאור אפשטיין. הכרם טענה כי רישום המונח "תירוש" כאחד מסימני המסחר הבלעדיים של כרמל מזרחי, העניק לחברה מונופול בפועל בשוק מיץ הענבים, שהיקפו מוערך בכ-6 מיליון בקבוקים בשנה, ולא איפשר לחברות האחרות להתחרות בה. עוד נטען כי המונח "תירוש" הוא שם נרדף ל"מיץ ענבים" ולכן אינו כשיר לרישום כשם מסחרי ועליו להישאר בנחלת הכלל.



כרמל מזרחי שיוצגה באמצעות משרד זליגסון-גבריאלי-לויט, הציגה מנגד סקרים המוכיחים לטענתה כי הציבור מקשר באופן ברור מובהק את "תירוש" עם כרמל המזרחי, וביקשה לדחות את הבקשה.



בפסק דין ארוך ומנומק שניתן בשבוע שעבר קבע הפוסק כי גם חברות אחרות יהיו רשאיות להשתמש במונח "תירוש" כדי לתאר את מיץ הענבים הטבעי, המיועד בעיקר לשבתות, ערבי חג וליל הסדר, בעיקר עבור ילדים ובני נוער שאינם שותים אלכוהול.



"המילה "תירוש" מלווה אותנו עוד מימי דור המדבר", כתב הפוסק בפסק הדין. "האם ראוי למה למילה כזאת, בעלת מטען תרבותי, מקראי, היסטורי, ספרותי, מקצועי ולשוני-עכשווי, שתישאר רשומה כסימן מסחר לגבי מיץ ענבים בבעלות אחד ויחיד מן הציבור?", שאל אקסלרד והשיב: "לא אוכל לתת לזאת יד, והתשובה חייבת להיות לטעמי שלילית".



לדברי הפוסק, בהתרת המילה "תירוש" לשמש כסימן מסחר בבעלות של חברה אחרת, יהיה בבחינת פריצת דרך לרישום מילים המתארות מוצרים כסימני מסחר. כרמל מזרחי חויבה בהוצאות משפט בסך 30 אלף שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully