וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טווין פיקס, עיר תאומה

3.1.2005 / 11:16

ג'ק פאבר לא הניח מידו את "תהום רבה", מותחן משובח על עוד עיירה אמריקאית שבליבה רוחש רוע

הרומן הראשון של המשוררת אליס בלנשארד, "תהום רבה", הוא תרגום רהוט של מותחן משובח, המעיד על השתפרות מבורכת של מחלקת המתח בספריית מעריב. לראשונה מזה זמן רב בחרו במחלקה הזאת ברומן מתח בשל ובוגר, המשתמש במוסכמות המקובלות ובפופולריות של ז'אנר הספרות הבלשית האמריקנית בת ימינו, בכדי לצקת לתוכו תכנים בעלי נפח רגשי נדיר ותהודה דרמטית ההולכת ומתעמקת אל דפי הרומן.

במקום בו שלטו לפני כן תרגומים זולים למדי של ספרי טיסה סטנדרטים, הוצאות מרושלות של מותחנים מהירים וכריכות צעקניות המזלזלות בקורא עוד בטרם הרים אותן מן המדף, נוחת הרומן של אליס בלנשארד כשריד של ספרות איכות על סף הכחדה, מביא משב אוויר קריר וצלול אל העיניים שכבר יבשו מכל אותן עלילות בנאליות בלתי נסבלות, מעורר מחדש את החושים שכבו ממחסור מספק בתשומת לב.

אליס בלנשארד מטפלת בעדינות ובמומחיות הנדרשות בכל אותם אספקטים הכרחיים של חוויית הקריאה - אך בניגוד לגודש המוגזם המתקבל לרוב מניסיונותיהם של כותבים לא מנוסים להעמיס בתיאורים חנוקים מריחות, טעמים, מראות, קולות ותחושות - אליס משתמשת בכל המרכיבים הנ"ל בדייקנות ובמידות שקולות. יכולתה לברוא את המציאות המורבידית של עיירה צפון אמריקאית קטנה ופסטורלית, שרוע אפלולי מסתתר בטבורה, טמונה בדיוק בשימוש המושכל הזה באמצעים אמנותיים, טכניקות כתיבה מושחזות ויכולות ספרותיות-פואטיות מרשימות.

דוגווד, דוגוויל, הכל אותו דבר

"תהום רבה" עוקבת אחר העיירה המנומנמת פלאוורינג דוגווד, אי שם בצפון מדינת מיין המיוערת, לא הרחק מהגבול הקנדי, שמעשה רצח מתועב מערער את פני השטח הפיוטיים שלה. נולן סטורו השריף המקומי ואלכוהוליסט מפוכח, מבקש להתחקות אחר הרוצח שחנק במו ידיו נערה מוגבלת בשכלה והותיר את גופתה בשדה מרעה שומם, אך חקירתו מובילה אותו קרוב מדי הביתה, אל מקרה התעללות חמור בחיות בו היו מעורבים בנו וחבריו המתבגרים. מותו הדרמטי ואפוף סימני השאלה של נולן, מותיר את החקירה נטולת פתרון ואת סובביו המומים ודואבים.

כמעט עשרים שנה מאוחר יותר, פותחת מחדש את התיק הלא מפוענח בתו של נולן, רייצ'ל סטורו, שבחרה ללכת בעקבותיו של אביה המת והפכה לבלשית בצוות המשטרה המצומצם של העיירה. פתיחת התיק, ביוזמתו של אחד משותפיו הקודמים של אביה שעזב את המשטרה לטובת הכמורה, מביא לשקיעתה המחודשת של פלאורינג דוגווד אל האפלה המוכחשת המתקיימת בקרבה. חטיפה מעוררת חלחלה של צעירה מרובת ניגודים, הקרובה באופן מעורר תהיות לאחיה של רייצ'ל, בילי, מסבכת את אימת העבר בעוולות ההווה, וגוררת את רייצ'ל אל מעמקי תהומות רווי חשדות ופחדים, לתוכם היא נבלעת בבדידות קרה.

אליס בלנשארד משרטטת ביד בטוחה ויציבה את החקירה האינטנסיבית, המפורטת והמתסכלת של משטרת פלאוורינג דוגווד, את היחסים המשפחתיים הסבוכים של דמויות הרומן, את עולמותיהן הפנימיים המתנגשים ואת מכלול המצוקות והחששות המניעים את מסעה של רייצ'ל בין בתים הרוסים, חדרים חשוכים ותאים נסתרים בתודעתה. מרדפה של רייצ'ל אחר מבצע הפשעים נטול הרחמים הופך למרוץ נואש בעל מאפיינים אפיים, שבסופו ממתינה אמת אלמונית ומחרידה באפלתה נצחית.

בריאליזם צונן ומתוח עד דק, מספקת אליס בלנשארד תיאורי אכזריות בלתי נסבלים לצד התבוננות מלאת רגש ועטופת חמלה באנשים החווים את תוצאותיהם. כתיבתה העשירה ומינונן הקפדני של סיטואציות מקפיאות אצבעות לצד ההתרחשויות היומיומיות האופפות אותם, יוצרים מתח נדיר ההופך את "תהום רבה" להופך דפים מקורי, יצירה ממכרת ומעוררת הערכה, שקשה מאד להניחה בצד לפני המגע המיוחל של הכריכה האחורית בעמוד האחרון. יכולתה לקשור את מכלול האירועים למעגל מושלם, בו אותו מקרה נשכח של התעללות בחיות חסרות הגנה, אותו רוע נסתר שהודחק על ידי עיירה שסירבה להכיר בנוכחותו, הוא הפסיעה המפילה אל התהום. והתהום אכן רבה.

"תהום רבה", אליס בלנשארד, ספריית מעריב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully