וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחר יתקיים כנס התמ"ת בנושא הצגת מחירים בישראל; הדיון המרכזי: מה יקרה לסימון המחירים על המוצרים

דפנה לוצקי

3.1.2005 / 17:37

רוב הציבור מגלה עניין רב במחירי מוצרים ובסימונם; למרות זאת, במשרד התמ"ת יבחנו מחר מחדש את נושא הצגת המחירים בישראל; רשות ההסתדרות לצרכנות: "יש להשאיר את השיטה הנהוגה"



58.6% מהקונים מסתכלים על המחיר שעל המוצר בעת בחירת המוצר בחנות, כך עולה מסקר "הרגלי צריכה והתנהגות צרכנים" שערך מינהל תכנון מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בקרב מדגם מייצג של 1,000 משקי בית. עוד עולה מהסקר שקרוב ל-12% מסתכלים על תווית המחיר שעל המדף, ורבים יותר (26.5%) מהקונים מסתכלים על המחיר המופיע על המדף ועל המוצר גם יחד.



ממצאי הסקר המלאים יוצגו מחר בכנס שעורך משרד התמ"ת בנושא הצגת המחירים בישראל. בכנס ייבחנו, בין היתר, חלופות נוספות לשיטה הקיימת כיום - חוק הגנת הצרכן, הקובע את חובת הצגת מחיר על טובין.



בתמ"ת אומרים כי ממצאי מחקרים מורים שעלות הטבעת המחיר על כל מוצר גבוהה וכי חלק מעלות זו מגולגל גם לפתחו של הצרכן. מנגד טוענים תומכי החוק כי שינויו יגרום לנסיגה בהתקדמות שהושגה בכל הקשור לתודעה ולצרכנות נבונה בישראל.



אחת הטענות המרכזיות לבחינה מחודשת של הנושא היא זו של היצרנים והמשווקים, אשר גורסים כי שינוי שיטת הצגת המחירים תוך ביטול סימון המחיר על כל מוצר יביא להתייעלות ולהפחתת עלות הצגת המחירים, כמו גם להפחתת טעויות הנובעות מסימון שגוי. "למרות רגישותם של הנושאים", אומרים בתמ"ת, "אין להירתע מבחינה יסודית של השיטה ולבחון חלופות נוספות במטרה להגדיל את רווחתם של הצרכנים והפחתת עלויות ליצרנים ולמשווקים".



מנגד, ארגוני צרכנים טוענים כי לשם הגברת התחרות יש להגדיל את המודעות הצרכנית בעזרת עושר מידע שיאפשר לצרכן לקבל החלטות נבונות. השינוי בהצגת המחיר, אומרים המתנגדים, יביא לפגיעה ביכולת ההשוואה הצרכנית. "בלחץ בעלי האינטרסים, בעיקר רשתות השיווק, פועל משרד התמ"ת להורדת סימון המחירים מהמוצרים", אומרים ברשות ההסתדרות לצרכנות. "כל ילד יודע שמידע הוא כוח וכשלצרכן יש מחיר זמין בכל רגע על גבי המוצר, יש ביכולתו להשוות מחירים בצורה מושכלת. כשלוקחים ממנו אפשרות זו, כפי שהתמ"ת מעוניין לעשות, חוזר הצרכן לאפילה".



"כל אופציה אחרת של סימון מחירים אינה רלוונטית", טוענים בהסתדרות, ומגבים את הטענות בנתונים משלהם, שעלו מסקר שנערך על ידם בשיתוף מכון גיאוקרטוגרפיה: הדרך המועדפת על 77% מהציבור לסימון מחירים היא על גבי המוצר עצמו, כך עולה מהסקר, ול-92% מהציבור חשוב שיהיו מחירים על גבי המוצר. "רשות ההסתדרות לצרכנות רואה בתוצאות הסקר הוכחות ברורות לגבי העדפותיו של הצרכן הישראלי בעניין שיטת המחירים הקיימת בארץ וקוראת לתמ"ת לחדול מנסיונותיו לשנות את שיטת סימון המחירים הנהוגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully