וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בר קיימא: שותים עם אידיאולוגיה

15.4.2012 / 18:17

מי שרוצה להשקיע בבר, לשתות בו בהנחה משמעותית וגם להשקיע בקהילה יכול לעשות זאת ב"בר קיימא", בר-מסעדה חדש שיפתח בפלורנטין

מסתמן שהמחאה החברתית מתעוררת משנת החורף שלה ומושיטה זרועות לכל הכיוונים, הפעם גם לתחום האוכל. גרעין אקטיביסטי שחלש על שדרות רוטשילד בקיץ שעבר החליט להתארגן לקואפרטיב ולהקים מסעדה. כך נולד "הבר קיימא" שיפעל ברחוב המשביר בפלורנטין. במקום יהיה בר, מסעדה ומקום להרצאות שנמצא בבעלות חבריו שייפתח בתחילת מאי, בסמוך לחג הפועלים ב-1 במאי.

קבוצת המייסדים מונה שמונה אנשים ומגובשת היטב עד כדי כך, שראיון עמם דומה לראיון עם אדם אחד מרובה איברים. אופיר אביגד, אחד מחברי הקבוצה, מספר כי הסיבה ליוזמה טמונה בשיטה הכלכלית המחייבת נטילת הלוואות לפתיחת עסק ומנקודה זו והלאה למיקסום רווחים במהרה להחזרת החובות. בתווך, נפגע הלקוח שמשלם יותר והעובד שמקבל שכר נמוך. כך נוצר מצב בו המטרה העיקרית היא הרווח ולא חווית הבילוי ללקוח. לדברי החברים, ההתאגדות בר קיימא מציעה אלטרנטיבה לשיטה ובמקביל נותנת שירות לקהילה בכך שמוזילה מחירי בר ומסעדה. מכורח המציאות, הם מתאגדים ותופסים כמה ציפורים במכה: מייצרים פרנסה הוגנת לעובדים ומבטיחים כי יוגש במקום אוכל טוב ובמחיר לשביעות רצונם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיליון איש לא טועים. זה הזמן למהפכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטרה ראשונית היא גיוס 200 חברים. על כל חבר לשלם דמי הצטרפות על סך אלף שקלים (אותם ניתן לפרוש לתשלומים) המוגדרים בפי ג'וליאן פדר, אחד החברים, כ"השקעה משפטית, ערכית וכלכלית". חברי המיזם לא מקבלים רווחים אבל על ידי ההשקעה הראשונית, יוכל המיזם להגדיל את המשכורות לעובדים ולהוריד במחיר התפריט. מעבר למחירי תפריט הוגנים, לחברים תהיה הנחה משמעותית נוספת.

כיוון שהתפריט עוד לא סגור ויתכן ויתגבש סביב אוכל בריא צמחוני או טבעוני, המחירים עוד לא מגובשים גם הם, אולם חברי הקבוצה מבטיחים כי בבר, חצי ליטר בירה יעלה פחות מ-20 שקלים לחבר. לפי המודל הזה הם מסבירים, אם ייכנסו הרבה לקוחות, מחיר התפריט עוד ירד. היות וכל חבר ידע מה ההוצאות והעלויות לא תהיה לו בעיה לשלם את הסכום הנקוב, שממילא חוזר לטובת המקום. במידה וייווצרו רווחים נוספים, הם ייתרמו לקרן שפע, שמטרתה סיוע למקומות נוספים המעוניינים במודל הקואופרטיבי.

תשלום דמי החבר לא מחייב להיות פעיל, אולם במידה ואנשים מעוניינים לקחת חלק במיזם, הם מוכרחים להיות חברים. למעט הבעלות, מבטיחים כאן, המקום יפעל באופן מקצועי לחלוטין: למקום הנהלה מקצועית ומנהלים מקצועיים שיהיו חברים במיזם, כמו גם הטבחים והמלצרים. בדומה לחברות אחרות יש גוף משגיח שנבחר מתוך החברים, בדומה לדירקטוריון.

המסעדה תפעל בחלל הסבקוץ' מילגה ההודית, כאשר בעלי המסעדה, אודי ביזאוי, נכנס כחבר בקבוצה. היווצרות הרעיון דווקא בשכונת בפלורנטין אינו מקרי, כיוון שהשכונה שיחסית זולה יותר מאזורים אחרים בתל אביב, מכילה בתוכה אוכלוסיות רבות ללא אמצעים ובעלת אופי קהילתי. לדברי אביגד, "השכונה יכולה להיות קטר לשכונות הדרום".

החל מהיום, 15 באפריל, אפשר להצטרף האופן רשמי לאגודה. אירוע השקה חגיגי יתקיים החל מהשעה 19:00 בקומה השנייה בגלריה. האירוע יכלול שאלות ותשובות, הסבר כללי על מהות המקום, הרמת כוסית, אוכל ואלכוהול.


הבר קיימא. רחוב המשביר 22, תל אביב. 03-9493322
שעות הפתיחה: א'-שבת 12:00-01:00

  • עוד באותו נושא:
  • בר קיימא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully