וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דגני בוקר - מזין או סתם משמין?

יעל דרור

12.10.2004 / 11:15

הדיאטנית יעל דרור בודקת האם דגני הבוקר באמת מזינים ובריאים, או שהם רק פרסומת זוהרת שמטרתה לפתות ילדים ובני נוער

קורנפלקס, או דגני בוקר, הם אותם פתיתים במגוון טעמים, הארוזים באריזות קרטון עם ציורים של ארנבים, קופים ותנינים ושפונים לקהל יעד של ילדים ומתבגרים ואפילו כל המשפחה. הרי אין סדרת טלוויזיה אמריקאית משפחתית שלא פותחת את הבוקר בישיבה סביב השולחן ובאכילה משותפת של קורנפלקס. הגדיל לעשות ג'רי סיינפלד, שאף קיטלג את אריזות הדגנים שלו לפי סדר הא"ב.

המודעות בעיתונים, שלטי החוצות והטלוויזיה מלאים בפרסומות יצירתיות על הטעם הנהדר והערך התזונתי הנפלא של דגני הבוקר מהארץ ומחו"ל. האם מדובר בפרסומת בלבד או שיש אמת בפרסום? מה הם דגנים? מאיזה צמח הם באים והאם הם מזינים כמו שמנסים למכור לנו?

דגני הבוקר מורכבים ממשפחת הדגניים, הכוללת חיטה, תירס, אורז, שעורה ועוד. השחקן המרכזי בשוק דגני הבוקר הוא התירס, שעל בסיס שמו הלועזי הוגדר המוצר "קורנפלקס". גם שחקני חיזוק יש במערכה ובהם האורז התפוח, תוספות הגרעינים, אגוזים, פירות, שיבולת שועל, אוכמניות, בננות וכמובן דבש וסוכר. את דגני הבוקר נהוג לאכול עם חלב למרות שניתן לשלבם בכל מוצר חלב, סויה או מיץ, או לנשנש סתם כך ללא כל תוספת.

ההתייחסות לדגני הבוקר כמזון בריאות נובעת משתי סיבות עיקריות.
הראשונה היא, שארוחה המתבססת על דגני בוקר מאפשרת לקבל שילוב של מרבית אבות המזון החשובים. הדגנים מספקים את הפחמימות ואת הסיבים התזונתיים, החלב מספק את החלבון והסידן, ואם יש תוספת של אגוזים ופיצוחים אז יש גם שומן בריא מן הצומח.

סיבה נוספת היא ההעשרה של דגני הבוקר בוויטמינים ובמינרלים חיוניים. בחלק מהמחקרים שבדקו מחסורים תזונתיים באוכלוסיות שונות של ילדים, מתייחסים אל ההעשרה בוויטמינים ובמינרלים של דגני הבוקר כפרמטר המאפשר צריכה של תזונה מאוזנת יותר המספקת לגוף דרישות תזונתיות חיוניות.

אם כך, יש אמת בפרסום בדבר הערך התזונתי הגבוה של דגני הבוקר, אך חשוב לזכור כי כל דבר במידה. לאחרונה, מגוון המוצרים התרחב מאד, והרצון להיות אטרקטיבי הוביל את היצרנים להוסיף תוספות שלא תמיד תומכות בתזונה מזינה, למשל עודף סוכר, צבעי מאכל, תוספת שוקולד כמילוי וכו'. אומנם רוב הערכים התזונתיים נשמרים, אך מתווספים אליהם מדדים שלא תמיד היינו רוצים לכלול בתפריט היומי. בנוסף לכך, חשוב לזכור כי קקאו או שוקולד מאט את קצב ספיגת הסידן ממוצרי החלב (אומנם לא בצורה דרסטית, כ- 3-5%) ולכן בדגנים אלה החלב אינו מהווה מקור לסידן במלואו.

עצה שימושית

שלבו את דגני הבוקר בתפריט היומי (לא חובה דווקא בבוקר). השוו את המרכיבים בין מספר סוגים ובחרו את זה שהכי טעים לכם עם התייחסות למרכיבים חיוניים לעומת מרכיבים לא רצויים. נסו לבחור דגני בוקר עם ערך גבוה של סיבים תזונתיים וערך נמוך של שומן (מומלץ עד 5%). לקיחת דגני בוקר בשקית סנדוויצ'ים לבית הספר יכולה להחליף לפעמים את הכריך המסורתי ולגוון את ההפסקות. ניתן גם להשתמש בדגני הבוקר ללא תוספת חלב, כמקור אנרגיה (פחמימות) לפני או אחרי פעילות גופנית.


* יעל דרור היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי שניידר ומנחת סדנאות הרזייה לילדים "קל על המשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully