וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוכל לבד – שטרויסל תפוח בדבש

צבי טריגר

11.9.2007 / 6:18

צבי טריגר ממשיך לחקור את נפלאות הבישול ליחיד ומוצא פתרון גם לשטרויסל תפוח עץ בדבש. יש לו גם וידוי קטן לשנה החדשה

זו לא שגיאת כתיב בכותרת: המתכון היום הוא לשטרויסל (ולא שטרודל) תפוח עץ בדבש. השטרויסל (Streusel), שמשמעותו בגרמנית היא משהו שזורים או מפזרים, מתייחס לתערובת של סוכר, קמח, חמאה וקינמון, שמעובדת באצבעות הידיים לפירורים קטנטנים, ונזרית על המאפה (בדרך כלל מאפה פירות). בחום התנור הפירורים נמסים ויוצרים ציפוי פריך ומענג על המאפה. השטרויסל קיכן (Streuselkuchen), עוגת הפירורים הגרמנית, היא קינוח טעים בפני עצמו, אבל היום התכנסנו כדי להכין קינוח במיוחד לראש השנה: שטרויסל תפוח עץ בדבש לאחד.

כשחשבתי על הגרסה הזו לשטרויסל תפוח בדבש עמדו בפניי כמה אתגרים, רבים מהם ייחודיים להכנת מאפה בגרסה אישית. האתגר העיקרי היה סוגיית הביצה: המתכונים לשטרויסל כוללים בדרך כלל ביצה אחת למאפה בן שמונה מנות. איך בדיוק משתמשים בשמינית ביצה? כיוון שתפקיד הביצה הוא להחזיק את המאפה ולקשור את החומרים יחד, וכיוון שהשטריוסל האישי נאפה בתבנית אישית ונאכל בכפית ישר מהתבנית, החלטתי לוותר עליה לחלוטין.

בחרו בתפוח הנכון

כמו במרבית סוגי המאפים, חשוב מאוד שתפוח העץ שאתם משתמשים בו יהיה מזן המתאים לאפייה. שני הזנים המוצלחים ביותר לאפיה הם גרני סמית (Granny Smith) וגולדן דלישס (Golden Delicious). הגרני סמית הירוק והגולדן דלישס הצהבהב חמצמצים ומאזנים את המתיקות של המאפה. תכונה נוספת חשובה שלהם שהופכת אותם למתאימים לאפייה היא שהם עמידים בחום ולא מתפרקים לרסק תפוחי עץ במהלך האפייה כמו זנים אחרים.

ולסיום, יש לי וידוי קטן: אני מתעב את כדור גלידת הווניל שמסתפח לכל מאפה חם של תפוחי עץ. ולא משנה אם זו גלידת וניל תעשייתית או כזו שנקנתה בגלידריה איכותית או נרקחה בבית, משמנת מתוקה ופולי וניל ממדגסקר. הגלידה פשוט מיותרת. היא מסווה את טעמי המאפה, וגם מוסיפה הרבה קלוריות מיותרות. אם חייבים תוספת קרה לצד המאפה החם, אני תומך נלהב של כף שמנת חמוצה או קרם פרש. אבל גם בלעדי התוספת השטרויסל הזה טעים מאוד.

שנה טובה!

שטרויסל תפוח עץ בדבש לאחד

המצרכים (לשטרויסל אחד):
2 כפות קמח
¼ כפית אבקת אפיה
כף דבש
קורט מלח
קורט קינמון
כף חלב
כפית שמן (קנולה, חמניות או סויה)
1 תפוח עץ (מזן גרני סמית או גולדן דלישס)

לפירורים:
כף סוכר לבן או דמררה
שתי כפיות קמח
כפית חמאה
קורט קינמון

הכנה:
1. מחממים תנור לחום של 200 מעלות צלסיוס.

2. בקערה קטנה מערבבים את הקמח, אבקת האפייה, המלח והקינמון. כשהמצרכים היבשים מעורבבים, מוסיפים את הדבש, החלב והשמן, ומערבבים לבלילה חלקה (בשלב זה כדאי להשתמש במזלג או במטרפה ידנית).

3. קולפים את תפוח העץ, מרחיקים את הליבה עם הגרעינים, ופורסים לפרוסות דקות. חותכים את הפרוסות ל-4, כדי שיתקבלו ריבועים קטנים ושטוחים של תפוח עץ.

4. מוסיפים את ריבועי תפוח העץ לקערה עם הבלילה, ומערבבים בזהירות, באמצעות כף, עד שכל פרוסות תפוח העץ מצופות היטב בבלילה. נזהרים לא למעוך את תפוח העץ.

5. משמנים קלות תבנית אפייה אישית חסינת חום, ומעבירים אליה את בלילת תפוחי העץ. משטחים בעדינות.

6. בקערית נפרדת שמים את הסוכר, הקמח, החמאה והקינמון. בעזרת קצות האצבעות של שתי הידיים לשים את החומרים בעדינות רק עד שמתקבלים פירורים קטנים. בשלב זה צריך להיזהר לא ללוש יותר מדי כדי שלא יתקבל בצק אחיד. לא נורא, ואפילו טוב מאוד, אם הפירורים לא אחידים, ואם יש גושים קטנים שמכילים מעט יותר חמאה, ואחרים מעט יותר קמח או סוכר.

7. מפזרים את הפירורים שנוצרו על הבלילה שבתבנית. אופים ב-200 מעלות במשך 30 דקות, או עד שהמאפה שחום ומוכן.

8. מגישים חמים, אם רוצים, בלוויית כף של שמנת חמוצה או קרם פרש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully