וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוכל לבד: ממרח שעועית

צבי טריגר

8.7.2008 / 0:01

צבי טריגר משדרג כריכים עם ממרח שעועית, שיכול לשמש אפילו תחליף לחומוס, וממרח ארטישוק

הסנדוויץ' הוא אחד מידידיו הטובים ביותר של מי שאוכל לבד. בעצם, הוא חבר טוב של כולם, בייחוד בימי הקיץ, כשמתחשק משהו קל ומהיר.

הסנדוויץ', שקרוי כידוע על-שמו של ג'ון מונטגו, רוזן סנדוויץ' הרביעי (אריסטוקרט בן המאה ה-18, שעל שמו קרא קפטן קוק את איי סנדוויץ', כיום הוואי), הוא דווקא המצאה יהודית שמיוחסת להלל הזקן ומונצחת בהגדה של פסח במצוות "כורך".

הבעייה עם סנדוויץ' היא שהוא בקלות יכול ליהפך משעמם. אחת הדרכים הפשוטות והטעימות לגוון ולהפתיע נמצאת בממרח: במקום חמאה, חומוס, טחינה, מיונז, ממרח עגבניות מיובשות או כל ממרח אחר שאתם נוהגים בדרך כלל למרוח על הלחם, כדאי מדי פעם להכין ממרחים ביתיים מפתיעים ולגוון את מה שמפריד בין הלחם ופרוסת הגבינה, הירק הקלוי, הפסטרמה או הנקניק שבסנדוויץ'.

היום אני מציע שני ממרחים כאלה: האחד, ממרח שעועית לבנה (שנפוץ במיוחד במטבח הרומני ובמטבח האיטלקי), והשני – ממרח ארטישוק. שני הממרחים יכולים לתפקד גם כמיטבלים, וממרח השעועית הלבנה כתחליף לחומוס. אפשר להגיש אותו ממש כמו שמגישים חומוס, מרוח בגב כף על צלחת שטוחה, עם שמן זית ופיתות לניגוב.

מה שנחמד בממרחים האלה הוא קלות ההכנה. בשניהם אני משתמש בשעועית לבנה ובתחתיות ארטישוק קפואות, ולמעט זמן ההפשרה, משך ההכנה הוא פחות מ-5 דקות. צריך רק לזכור שמירקמו של הממרח שאתם מכינים להיות צריך להיות מעט דליל יותר מהמירקם הסופי, משום שבקירור הוא יסמיך ויתקשה, כמו טחינה.

שני הממרחים נהדרים בפני עצמם, אבל גם כבסיס לבשרים קרים. ממרח הארטישוק מצויין גם כבסיס לסנדוויץ' עם גבינות מלוחות (צפתית, חמד ופטה), רוקפור או גבינות עיזים. ממרח השעועית משתדך נפלא עם פלפלים קלויים או עם פרוסות חצילים מטוגנות או קלויות.

ממרח שעועית לבנה

חומרים:
2 כוסות שעועית לבנה מבושלת קפואה, מופשרת
½ כוס שמן זית
¼ כוס מים
2 שיני שום
כף מיץ לימון סחוט טרי
מלח
פלפל שחור

ההכנה:
1. שמים את כל המצרכים בקערה של מעבד מזון עם להב פלדה, ומעבדים לממרח חלק. טועמים ומתקנים תיבול.

2. הממרח יישמר 5 ימים בקופסה אטומה במקרר.





.

ממרח ארטישוק ופטרוזיליה

חומרים:
חבילת תחתיות ארטישוק קפואות, מופשרת (400 גרם)
חופן עלי פטרוזיליה
2 כפות שמן זית
2 כפיות מיונז
מיץ מחצי לימון
מלח
פלפל

ההכנה:
1. שמים את כל המצרכים בקערה של מעבד מזון עם להב פלדה, ומעבדים לממרח חלק. טועמים ומתקנים תיבול (זו לא טעות: לא מבשלים את תחתיות הארטישוק).

2. אם הממרח סמיך מדי, מדללים אותו במעט מים או מרק.

3. הממרח יישמר 5 ימים בקופסה אטומה במקרר.

גיוונים

1. אם אתם מבשלים בעצמכם את השעועית, כדאי להוסיף למי הבישול 2-3 גבעולי תימין או רוזמרין (מרחיקים את העשבים וזורקים אותם לאחר הבישול). במקרה כזה, מחליפים את מי הברז שבמתכון במי הבישול של השעועית.

2. במקום במים רגילים, אפשר לדלל את ממרח השעועית במרק עוף או ירקות.

3. אפשר להוסיף לממרח השעועית בשלב 1 גם חופן פטרוזיליה.

4. אפשר להחליף את הפטרוזיליה שבממרח הארטישוק בבזיליקום, נענע, שמיר, כוסברה, או תערובת של עשבים לפי טעמכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully