וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזה עוף ובטטות ברוטב ברביקיו

צבי טריגר

14.10.2008 / 1:56

הרבה לפני מרתה סטיוארט, היתה זו רות סירקיס ששלחה את צבי טריגר אל המטבח. העוף ברוטב ברביקיו שהוא הכין השבוע הוא בהשראתה

אווירת הרטרו והגעגועים לאוכל של פעם ממש השתלטה עליי בזמן האחרון. זה התחיל עם הרעיון לשחזר את מנת הבורקס פטריות מאולמי השמחות של שנות השבעים והמשיך לפני כמה שבועות, בעקבות ביקור תמיכה בסניף בורגר ראנץ' בדיזנגוף סנטר. לאחר הארוחה בבורגר ראנץ', הראשונה מזה כמעט 10 שנים, התחשק לי פתאום להכין את העוף ברוטב ברביקיו מספרה של רות סירקיס, "מהמטבח באהבה".

רוטב הברביקיו של הבורגר ראנץ', שהיה הטריגר – ותסלחו לי על השימוש במילה הזו – לזיכרונות מספרה של סירקיס, על טעמו המלאכותי ונוזליותו המשונה, הוא יצירת מופת ישראלית שחבה את רוב המוניטין שלה לרגשי הנוסטלגיה של מי שבשבילם ביקור בסניף של הבורגר ראנץ' היה בילוי מרכזי ומסעיר בתקופת בית הספר היסודי. רוטב הברביקיו של רות סירקיס גם הוא, בדרכו שלו, אבן דרך בביוגרפיה הקולינרית שלי, כמו מתכונים רבים מ"מהמטבח באהבה", שראה אור לראשונה ב-1982.

בעצם, הפעם הראשונה שבישלתי משהו ממתכון בספר בישול של "גדולים", היה מספרה של סירקיס. זה היה הקרפ סוזט, מתכון מסובך לכל הדעות לילד בן 12, ולא פשוט גם למבוגרים בני שלושים פלוס. ואכן, למעט שלב הצתת הקרפים הטובלים ברוטב תפוזים עשיר ובקוניאק ממש עם הגשת הקרפים לשולחן, הכול עבר בשלום.

בשנים שלאחר מכן הכנתי מהספר הזה כל כך הרבה מתכונים, אבל העוף ברוטב ברביקיו, שאמי מכינה עד היום לארוחות שבת מדי פעם, ומתכונים נוספים כמו החביתה ביין לבן ובמילוי פטריות, הפכו למתכוני קבע אצלי במטבח הפרטי.

אותו ביקור בבורגר ראנץ' לפני כמה שבועות, היה עצוב-שמח. הוא היה שמח, כי טעמי הילדות נותרו כשהיו. ההמבורגר הספרדי והרטבים, והצ'יפס המסולסל, כולם (למעט הלחמניה השרופה), היו מושלמים (בשביל הז'אנר של אוכל מהיר, כמובן). אבל הוא היה עצוב בגלל הסניף השומם, ובגלל התחושה הכללית שהמקום נמצא בימיו האחרונים. בינתיים התבשרנו על רכישת בורגר ראנץ', וגם לקראת סוף הארוחה ההיא המקום התחיל להתמלא, אז אולי יש תקווה לזכרונות ההם שימשיכו להתקיים.

אז כמחווה לרוטב הברביקיו של הבורגר ראנץ' (שכנער הייתי קונה בקבוקים ממנו הביתה), וכמחווה לספר הבישול הראשון שלי, הנה הגירסה שלי לעוף ברוטב ברביקיו.

2008: חזה עוף ובטטות ברוטב ברביקיו

בהשראת "מהמטבח באהבה" מאת רות סירקיס (1982)

המצרכים (ל-2 מנות):
1 חזה עוף, מחולק לשתי מנות
2 בטטות בינוניות, קלופות וחתוכות לרבעים לאורך
1 קופסה קטנה (100 גרם) רסק עגבניות
1 שאלוט קטן, קצוץ דק (או החלק הלבן של שני בצלים ירוקים)
1 שן שום, קצוצה דק
2 כפות מים
2 כפות חומץ תפוחים
2 כפות שמן קנולה (או שמן צמחי אחר, אבל לא שמן זית)
2 כפות רוטב ווסטרשיר
כמה טיפות טבסקו (לפי מידת החריפות האהובה עליכם)
מלח ופלפל שחור לפי הטעם


ההכנה:

1. מחממים את התנור לחום של 180 מעלות צלסיוס.

2. מניחים את הבטטות ואת חזה העוף בתבנית מרופדת בנייר כסף. מורחים במעט שמן קנולה, את העוף ואת הבטטות, ממליחים ומפלפלים. מכניסים לתנור ואופים 25 דקות.

3. בינתיים מערבבים בקערית את כל חומרי הרוטב. מעבירים חצי מכמות הרוטב לקערית הגשה.

4. מוציאים את התבנית, ומורחים את שני נתחי חזה העוף ואת הבטטות במחצית השנייה של הרוטב. מחזירים ואופים עוד כ-15 דקות, עד שהעוף מוכן והבטטות רכות (ייתכן שצריך יהיה להוציא את העוף קודם ולהמשיך ולאפות את הבטטות עוד כמה דקות).

5. מגישים את העוף והבטטות, לצד הקערית ובה הרוטב שנשאר לטבילה.

הערות וגיוונים

1. אפשר להחליף את חזה העוף בכרעיים.

2. רוטב הברביקיו הזה טעים כתחליף ביתי ומתוחכם לקטשופ תעשייתי, ואפשר להשתמש בו כמיטבל לצד שניצלים וצ'יפס, או כל מאכל אחר שאתם אוהבים עם קטשופ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully