וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורשט בייתי וצמחוני של צבי טריגר

צבי טריגר

3.2.2009 / 0:32

צבי טריגר שם נפשו בכפו ומעז להציע מתכון לבורשט בייתי וצמחוני, למרות שבטח אתם מכינים אותו אחרת. נסו ותהנו

האביב המוקדם שנחת עלינו בשבועות האחרונים לא מבטל את התחושה של הגוף שאנחנו עדיין בעיצומו של החורף. זו העונה שבה קיקו?, החתול שלי בעל העין האחת, מיילל כמעט בלי הפסקה ומנסה לצאת מהבית (למרות שהוא מייד חוזר ונכנס אל מתחת לשמיכת הפוך), וזו גם העונה שבה אני זקוק למרק חם. ובין כל המרקים המתוחכמים והאנינים, נחמד מדי פעם לחזור למשהו ביתי, מוכר ומסורתי כמו מרק עוף או בורשט, הידוע גם בשמו העברי כ"חמיצת סלק". משהו שמכינים בלי מתכון, בלי יותר מדי הכנות חגיגיות מראש, ממה שיש במקרר (כמעט).

הבורשט הוא מרק אופייני למזרח אירופה ולמרכזה, והוא לא רק של היהודים, למרות שהוא מזוהה בעיקר עם היהודים האשכנזים. בארצות הברית הוא מאוד פופולרי בזכות ההגירה ממזרח אירופה, ובמסעדות רבות באיסט ווילג' בניו יורק שתיתי מרקי בורשט מופלאים ממש. האמריקאים אפילו המציאו את השם "חגורת הבורשט" ("Borscht Belt") כדי לתאר את אתרי הנופש בצפון מדינת ניו יורק שבהם נפשו בקיץ בעיקר יהודים (כמו הרי הקטסקיל).

זה די מסוכן להציע מתכון למאכל מסורתי, בעיקר משום שלכל משפחה ולכל בשלן ובשלנית יש מתכון שהוא מושלם ושאין לסטות מהוראותיו. כל סטייה שכזו נחשבת לחילול הקודש ונתקלת בבוז ובמחאות נמרצות. ובכל זאת, הנה הגירסה שלי לבורשט צמחוני ומהיר (יחסית) הכנה.

בורשט צמחוני

המצרכים ל-6 מנות:
1 בצל גדול, מקולף וחתוך לרבעים
4 סלקים בינוניים, מקולפים וחתוכים לרבעים
2 כרישות, החלק הלבן בלבד, חתוכות לחצי לאורך
4 גזרים בינוניים, מקולפים וחתוכים לפיסות גדולות
1 שורש פטרוזיליה, מקולף
1 שורש סלרי, מקולף
2 מקלות סלרי, חצויים כל אחד לרוחב
½ כרוב לבן, פרוס
4 שיני שום שלמות, מקולפות
½ צרור שמיר
½ צרור פטרוזיליה
2 עלי דפנה
1 כף גרגרי פלפל שחור שלמים
מלח
מיץ מלימון שלם
1 כף סוכר


ההכנה:
1. שמים את כל המצרכים, למעט מיץ הלימון והסוכר, בסיר מרק גדול (אני משתמש בסיר של 6 ליטר). כדאי להניח את צרורות השמיר והפטרוזיליה מלמעלה, כך יהיה קל לשלוף אותם בתום הבישול. ממלאים את הסיר במים, עד לסנטימטר מעל הירקות, ומביאים לרתיחה על להבה גדולה. כשהמים רותחים, מנמיכים את הלהבה, מכסים את הסיר חלקית, ומבשלים כ-45 דקות עד שעה, עד שהסלק מוכן, אבל לא רך מדי.

2. מסירים את המכסה ומוסיפים את מיץ הלימון ואת הסוכר. מבשלים עוד כ-5 דקות. טועמים, ואם צריך, מוסיפים עוד מעט מיץ לימון או סוכר, עד שהמרק חמוץ ומתוק מספיק לטעמכם. מכבים את הלהבה.

3. כדאי לתת למרק להתקרר כשהשמיר והפטרוזיליה עדיין בתוכו. לפני ההגשה שולפים את צרורות העשבים (הכי נוח בעזרת מלקחיים) וזורקים. מגישים חם או קר, בתוספת יוגורט טבעי או שמנת חמוצה, ושמיר טרי קצוץ דק מלמעלה.

הערות וגיוונים:

1. אם אתם לא בעניין של אכילת הסלק המבושל עצמו, אפשר להכין ממנו סלט סלק ואבוקדו נפלא.

2. מי שאוכל לבד ולא רוצה להיחנק מבורשט יום-יום במשך שבוע, מוזמן לסנן את המרק, ולהקפיא חלק ממנו. המרק המסונן יישמר בהקפאה עד שלושה חודשים. למרבה הצער, לא ניתן להקפיא את הירקות, משום שלאחר ההפשרה הם יהיו רכים מדי, כמעט דייסתיים. את המרק המוקפא מפשירים במקרר, במשך לילה, ומחממים בסיר קטן.

3. אפשר גם להשתמש במרק המסונן לצורך הכנת ריזוטו סלק נפלא, במקום מיץ הסלק הקנוי שמופיע במתכון הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully