וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפר ווסט סייד סטורי

צבי טריגר

14.4.2009 / 0:08

היישר ממגדל לוהט בניו יורק, כמנה עיקרית או כתוספת, צבי טריגר מגיש תבשיל כרובית ותפוח-אדמה בגאראם מסאלה

אצל חברתי ההודית סשה ובת זוגה (הטורקייה) ס?וואל למדתי להכין לא מעט מאכלים הודיים. כתבתי כאן בעבר על תבשיל החומוס בגאראם מסאלה והיום אני רוצה לחלוק איתכם תבשיל הודי מפורסם אחר שטעמתי לראשונה בסלון ביתן, במרומי מגדל מגורים מפואר באפר ווסט סייד בניו יורק, לפני עשר שנים כמעט: כרובית ותפוח-אדמה בגאראם מסאלה. שמו ההודי המלא של התבשיל הוא Phool gobi aur aloo ki bhaji, והוא אופייני למטבח של צפון הודו.

כמו תבשילים הודים אחרים, הוא יכול לשמש הן כמנה עיקרית צמחונית, והן כתוספת למנה בשרית. הוא יכול להיות חריף באופן בלתי מתקבל על הדעת (כמו שסשה וסוואל הגישו אותו), או באופן מתון, הכול תלוי בטעמכם.

אם אתם חובבי בעירה, הוסיפו פלפל חריף, ואם אתם מעדיפים את התבשיל שלכם עם רמז דק לחריפות, אפשר לוותר לגמרי על הפלפל החריף. הגאראם מסאלה די חריפה בעצמה. כך או כך, כדאי לזכור שהדרך האפקטיבית להקל על הבעירה בפה היא לא באמצעות שתיית מים, אלא דווקא אכילת אורז לבן או יוגורט.

(מתכון לרוטב יוגורט מהיר מופיע בהערה מס' 2).

כרובית ותפוח אדמה בגאראם מסאלה

המצרכים (ל-4 מנות):

2 כפות שמן קנולה (או שמן צמחי אחר, נייטרלי בטעמו. שמן זית לא יתאים)
1 בצל בינוני
2 שיני שום קלופות וקצוצות דק
2 כפיות גאראם מסאלה (ראו הערה מס' 1)
½ כפית כורכום
כרובית אחת, מופרדת לתפרחות קטנות
2 תפוחי אדמה, קלופים וחתוכים לקוביות קטנות, פחות או יותר בגודל של תפרחות הכרובית
2 עגבניות טריות
1 פלפל חריף, אדום או ירוק (לא חובה)
מעט פטרוזיליה ושמיר קצוצים דק, להגשה (לא חובה)
מלח
פלפל שחור

ההכנה:

1. מחממים את השמן בסיר גדול. קוצצים את הבצל דק, ומוסיפים לשמן. מאדים על להבה בינונית-נמוכה, עד שהבצל מתחיל להזהיב (לא נותנים לבצל להשחים).

2. בינתיים קולפים את העגבניות: בסכין חורצים צלב בבסיסן, מניחים אותן בקערה, ויוצקים עליהן מים רותחים. כעבור כ-2 דקות מוציאים אותן בזהירות מהמים, ומקלפים על ידי משיכת קצוות הקליפה מהצלב שבבסיסן. קוצצים אותן לקוביות גדולות.

3. מוסיפים פלפל שחור, כורכום וגאראם מסאלה. מערבבים וממשיכים לאדות כ-3-2 דקות נוספות, עד שהתבלינים מתחילים להפיץ ריח. אם מוסיפים פלפל חריף, קוצצים אותו ומוסיפים לסיר. מוסיפים גם את השום הקצוץ.

4. מוסיפים את העגבניות הקצוצות, ומבשלים כ-5 דקות, עד שהן מתחילות להתפרק מעט. מוסיפים את תפוחי האדמה ו-½ כוס מים, ממליחים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומכסים את הסיר. מבשלים כ-8-7 דקות נוספות.

5. מוסיפים את הכרובית, ומבשלים עד שתפוחי האדמה כמעט רכים, אבל לא לגמרי. מכבים את הלהבה, ומניחים לסיר לעמוד מכוסה כ-10 דקות (תפוחי האדמה ימשיכו להתבשל ולהתרכך גם אחרי שתכבו את האש, לכן כדי שהם לא יהיו רכים מדי, מכבים את האש מוקדם יותר).

6. מגישים חם, עם אורז לבן, או לצד מנה בשרית. אם רוצים, מפזרים פטרוזיליה ושמיר קצוצים לפי ההגשה.

הערות וגיוונים

1. גאראם מסאלה ניתן להשיג בחנויות תבלינים ובחנויות טבע. המתכון שלי להכנת גאראם מסאלה בבית: המצרכים: 2 כפיות תרמילי הל, מקל קינמון קטן, כפית זרעי כמון, כפית מסמרי ציפורן (אפשר להחליף בזרעי כוסברה, אם אתם רגישים לציפורן), כפית פלפל שחור לא טחון ומעט אגוז מוסקט. מפצחים את תרמילי ההל, ושולים מתוכם את הזרעים. מעבירים את זרעי ההל למטחנת תבלינים או קפה נקייה, יחד עם התבלינים האחרים, וטוחנים לאבקה אחידה (אפשר גם במכתש ועלי, אבל זה לוקח קצת יותר זמן). מאחסנים בצנצנת אטומה, כדאי במקרר.

2. כמו במקרה של תבשיל החומוס, מוצלח מאוד לאכול את הכרובית עם רוטב יוגורט. הוא גם מקל מעט על החריפות וגם מעניק חמצמצות רעננה למנה: מערבבים בקערית קטנה גביע יוגורט טבעי, שן שום קטנה קצוצה, כף גדושה עלי שמיר קצוצים ומלח לפי הטעם.

3. אפשר להפוך את התבשיל הזה למרק כרובית ותפוחי אדמה: במקום ½ כוס מים מוסיפים 2 כוסות מים (או ציר ירקות או עוף). שאר הוראות הבישול לא משתנות.

4. טעים מאוד להדגיש יותר את העגבניות שבתבשיל ולהופכו לקארי על בסיס רוטב עגבניות: מוסיפים שתי עגבניות נוספות למצרכים (כלומר משתמשים בארבע עגבניות בהוראות ההכנה).

5. כמו הרבה תבשילי קדרה, טעמו של התבשיל הזה ישתבח ביום למחרת, כך שבהחלט אפשר ורצוי להכינו מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully