וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיאטת פחמימות

איתי להט

28.12.2006 / 13:39

שיתוף פעולה בין מומחי בריאות, ספורט, תזונה ופסטה הוליד תפריט בריאות חדש ברשת ספגטים

טעות נפוצה היא לחשוב כי הפסטה משמינה. למעשה, מנה ממוצעת של 100 גרם פסטה מכילה כ- 150 קלוריות. אגב, כוונת המשורר האיטלקי, היא להגיש פסטה בכמויות קטנות, שהרי פסטה, היא חלק מארוחה איטלקית כוללת, שמהלכה מוגשות בנוסף גם מנות ראשונות ועיקריות. הכמות וסוג הרוטב הם אלה שמוסיפים את הקלוריות העודפות. הם אלה שיקבעו גם לרוב את טעמה של המנה, אבל לא לחינם הפכה פסטה לאהובה על ספורטאים כחלק מהדיאטה שלהם.
על פי צוות מומחים הכולל את ד"ר יוני ירום, המנהל הרפואי של המרכז לרפואת ספורט בהדר יוסף, אבי קובלסקי מאמן הכושר לשעבר של קבוצת הכדורסל 'מכבי תל אביב', מרב מור אופיר תזונאית קלינית מטעם חברת 'ברילה' וישי לב, שף רשת ספגטים - פסטה היא דבר בריא, נפלא ומלאה ביתרונות. הצוות המוזכר, חבר יחדיו בכדי ליצור תפריט ספורט ובריאות חדש ברשת "ספגטים", שבעזרתו מתכננת הרשת לממן קרן ספורט מיוחדת לבני נוער במצבי סיכון, שהוקמה בשיתוף עמותת עלם וערוץ הספורט.

מזה עידנים מהווים מאכלים כמו פסטה או פוקאצ'ה מרכיב חיוני בתזונה מסורתית ובריאה של החיים באזור אגן הים התיכון. העניין המודרני בתזונה הים תיכונית התעורר לקראת שנות השישים של המאה העשרים, כאשר חוקרים בחנו את תוחלת החיים באזורים כפריים בדרום אירופה. אחת מהתגליות המסקרנות אליהם הגיעו החוקרים, הייתה כי תוחלת החיים באזורים כפריים עניים יחסית שווה ואף עולה על זו שבמדינות עשירות ומפותחות כמו ארה"ב ובריטניה. התגלית הזו עוררה עניין אקדמי רב שהוביל לרצף של מחקרים, וכיום תומכים חוקרים רבים ביתרונות השונים של התזונה הים תיכונית - שיעור תחלואה נמוך משמעותית בסוגים שונים של סרטן, האטת תהליכים אוסטראופרוטיים, מניעת השמנת יתר, הפחתת פגיעתן של מחלות לב ועוד. את רשימת המרכיבים של ארוחה ים תיכונית, אפשר למצוא בהרבה וריאציות ים תיכוניות, אבל אולי יותר מכולן מחזיקה הפסטה בשלל שילובים מנצחים.

בין חומרי הגלם המאפיינים את התזונה הים תיכונית ניתן למנות שפע של פירות, ירקות, קטניות ודגנים, שבין השאר מגנים על הגוף מפני סוגים שונים של סרטן, משפיעים לטובה על לחץ הדם ועל הופעת מחלות לב. דוגמה טובה היא העגבנייה, העשירה בוויטמין C, ליקופן (פיטוכימיקל בעל תכונות אנטי סרטניות יוצאות דופן), בסלניום, בבטא קרוטן ובנוגדי חמצון ומשמשת
במגוון רחב של מנות.
חומר גלם נוסף המאפיין את התזונה הים תיכונית הינו שמן הזית, המשמש כמקור עיקרי לשומן. בניגוד לשמנים אחרים, נמצא שמן הזית כיעיל בהורדת רמת שומנים גבוהה בדם, העלאת רמתו של הכולסטרול ה"טוב" לעומת הכולסטרול ה"רע", הגנה מפני תהליכים טרשתיים ובהפחתת תהליכים היוצרים קרישי דם. בנוסף, גם הוא עשיר בנוגדי חמצון, המגנים על הגוף מפני תהליכי הזדקנות ובלאי. בהקשר לדגנים, גם הפסטה העשויה מחיטת דורום הינה פחמימה המצטיינת בערך גליקמי נמוך שאינה גורמת ל'קפיצה' בסוכר שבדם ומספקת לגוף ולמוח אנרגיה מאוזנת לטווח ארוך יותר. מי צריך יותר מזה?

תפריט הספורט והבריאות שהשיקה רשת ספגטים קיבל את השם "ספורטעים" ולא לחינם. הוא דל בשומן, מתבסס על פסטה מחיטה מלאה, אגוזים, ירקות טריים, גבינות ועשבי תיבול (לכן עשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון), ומחולק למנות המיועדות לפני פעילות ספורטיבית ומנות לאחריה, לפי האיזון הנדרש בין הפחמימות והחלבונים.
בין המנות בתפריט החדש: סלט קינואה עם פלפלים, צנוניות, נענע ושמן זית (32 ¤, 2% שומן); לביבות פטה וריקוטה מצופות באגוזי מלך על מצע עלי בייבי בויניגרט לייט (31 ¤, 4% שומן); ספגטי עם פרחי ברוקולי, שום, שקדים, שמן זית ופטה (40 ¤, 5% שומן); ספגטי ברוטב עגבניות טריות עם טונה, צלפים, בצל ירוק, ועשבי תיבול (39 ¤, 1% שומן) ועוד. כמו כן, יוכלו הסועדים מעתה להזמין את כל המנות מהתפריט העיקרי עם פסטה מחיטה מלאה. ולנו כבר מזמן לא הייתה כזאת נחת משילוב בין מהלך שיווקי נכון, מטרה חברתית ראויה ושידרוג תפריט לכיוון הבריאותי והנכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully